Kluven 23-åring

Hej forumet! Jag är 23 år och har en väldigt god inkomst på 50 tusen efter skatt och just nu sparar jag 30 tusen i månaden på Opti fondrobot med låg risk, jag vill självklart att pengarna ska växa borde jag göra något med eller ta större risker?

Grattis, sjuk lön på den åldern. Kör på ba!

Du kan ju köra någon % av sparandet i nån sorts lekhink om du vill utforska :+1:

Välkommen till forumet.
Grattis till en bra ekonomi.
Jag skulle ha skaffat någon global indexfond för att få ner avgiften lite mot Opti.
Du kan även investera upp till 10% i lite högre risk i den så kallade lekhinken.
Fondo har bra rabatt på vissa fonder.
Levler har 25% rabatt på alla fonder.

1 gillning

Grattis, med den inkomsten kan du nog gå FIRE runt 35 års ålder.

Du kan ta hur höga risker som helst, eftersom du både är ung och har sjukt bra lön. Det går snabbt att spara ihop nytt kapital.

Krypto? Belåna portföljen och satsa på högrisk fonder? Betta på boxningsmatch er? Roulette och satsa allt på rött? (De två sista var på skämt)

Vad gör du med de 20 tusen du inte sparar? Låter som höga utgifter för en 23-åring

5 gillningar
1 gillning

Sparar du till bostad? Eller en bil? Vill du resa någonstans? I så fall tycker jag det låter smart som du redan gör - att spara med relativt låg risk och låta det höga månadsbeloppet arbeta för dig så kan du genomföra dina mål så snart du vill. Om detta inte är fallet och du har långsiktigare mål kan du nog öka risken. Stor andel globala indexfonder/lysa. Till och med belåna portföljen!

Men steg ett är nog att bestämma vad målet är med ditt stora sparande!

Spara inte så mycket. Res istället, upplev världen, skaffa kontakter. Betydligt mer värt med tanke på din ålder. Kontakter och bekanta är guldvärt.

2 gillningar