Jag tycker att 4-hinkar strategin är ett bra ingångsvärde som tvingar dig att ställa upp hela din ekonomi och se den utifrån ett helhetsperspektiv. Det visar ju ganska snabbt för oss med ägda bostäder, i storstäder, att det är i bostaden som stora delar av ens ekonomi ligger och att man också där arbetar med hävstång. Jag har vridit och vänt på detta ett tag nu och blir, om jag skall vara riktigt ärlig, inte riktigt klok på mellanriskhinken.
Vad vet jag om mellanriskhinken.
- Den har sitt ursprung i en startegi för amerikanska pensionärer vilket får mig att dra slutsattsen att den den främst fyller sitt syfte i en fas där du lever på ditt kapital.
- Äger du en rimligt belånad bostad i en storstads-/universitetsregion så får den din mellanriskhink att svämma över.
- Lägger du bostaden i mellanriskhinken så är det i den hinken du förmodligen jobbar med största hävstången av alla dina investeringar.
Min slutsats blir att är du inte en fas där du lever på ditt kapital, eller snart skall börja göra det, så skippa mellanrsikhinken. Äger du din bostad så skapa en bostadshink. Har du inte en belåningsgrad som känns trygg så fokusera lejonparten av dittt sparande på att minska belåningen. Vad som är en lagom belåning är upp till var och en men under 70 % så borde det räcka med att följa bankens krav. I övrigt gäller som sägs buffert först och därefter passiva/ högriskhinken.
När det gäller ditt pensionskapital så bör du se till att det finns uppdelat i flertalet försäkringar som du kan sätta olika uttagstider på och därmed ha olika tillgångsslag i resp. försäkring och därmed rigga för att en hinkstrategi är möjlig att implementera när den dagen närmar sig.
Kom gärna med inspel på detta, då jag just nu ägnar ohälsosamt mycket tid åt att fundera på detta