Kommer börsen verkligen kunna fortsätta gå upp även i framtiden?

Detta är ju bara sant pga skatter. Gör bränslet skattefritt och ta bort alla straffskatter på riktiga bilar och du kommer se att dom inte är samma peng mer. Har alltså inte med tekniken att göra utan enbart politiska beslut.

Den som jämför solenergi med kkv har ju ingen koll. Man kan inte bara jämföra kWh-priset. Finns ju andra egenskaper som gör en allt för stor andel solenergi olämpligt i ett elsystem.

2 gillningar

Om inte om vore. Klart att allt i samhället vore annorlunda om vi hade andra skatt förutsättningar. Men med nu rådande skatter så kan vissa elbilar kosta som bensinare. Nöjd så?
Teknisk utveckling har oavsett ovan pressat priserna på elbilar. Eller hur.

Har jag sagt det? Dialogen grundade sig om du läser i att kärnkraft skulle vara billig. Mycket går säga om kärnkraft men just billig är inte det som beskriver den.
Sen kan man prata om balans och planerbarhet i elsystemet men det har jag inte gått in på. Börjar dock närma sig att man har råd med grön oplanerbar elproduktion kombinerat med vätgasomvandling vilket gör den planerbar innan priset för ny kärnkraft nås. Uranbrytning och slutförvaring kanske var det du ville poängtera.
Ibland kan man ju prata om en sak utan att prata om allt annat samtidigt?! Tror många är tacksamma att elpriserna pressas ned ibland för att kompensera för dagar utan sol/vind då priserna rusar, särskilt om kärnkraften har stopp för underhåll/renovering/allmänt svårt att hålla planerad drift.

Tackar :+1::+1::+1::+1:

Då i prinicp allt med elbilar är konstgjort är det omöjligt att svara på.
Just nu har det lägre skatt på bränslet.
lägre trafikskatt.
Efterfrågan är mer eller mindre helt konstgjord.
Skatten på riktiga bilar är tusentals % högre.
EU ger enorma straffskatter på biltillverkare som säljer för få elbilar.

Om jag förstått det rätt säljer alla tillverkare sina elbilar med förlust. Tesla drar in sin vinst på att sälja utsläppsrätter till övriga tillverkare och de andra drar in det på att höja priset på riktiga bilar.

Det som har utvecklas framåt så att elbilar inte är lika värdelösa som förut är ny batteriteknik. Som inte är speciellt ny men ändå.

Helt omöjligt att bena ut hur mycket som beror på teknisk utveckling eller konstgjorda förutsättningar. Allt jag kan säga är att ta bort alla skattefördelar så kommer få till ingen köpa elbilar mer. De är helt enkelt för dyra i förhållande till riktiga bilar. Därför vi behöver skattefördelar för elbilar. Hade det varit så bra som många vill göra gällande så hade inte alla skattefördelar behövts.

Har alltså lite till inget med tekniskutveckling att göra och mycket till allt med politiska beslut att göra.

Så om vi backar tex 25 år hade vi i princip samma batterier för EL-fordon? Gällande energitäthet, möjlighet till snabbladdning, effekt urladdning, storlek och vikt för samma kwh och effekt? Eftersom du skriver lite till inget i skillnad skulle vara drivet av teknisk utveckling.

Värt att hålla i åtanke är att ibland räcker små tekniska förbättringar för att något ska nå en tipping point där det blir kommersiellt gångbart och vid den punkten sker en exponentiell ökning i volym som i sin tur hjälper till att pressa ner priser och ytterligare driver på teknisk utveckling när fler börjar hålla på med det.

Så jag säger inte emot att det finns subventioner men jag vet inte varför vi ska låtsas som att teknisk utveckling knappt skett.

Nej men är väl där tekniken runt litium batterier börjar komma i skruvdragare mobiler osv.

Nej du skriver att elbilen är ett bevis på att tekniken går framåt snabbare och bättre än övrig utveckling. Jag hävdar att riktiga bilar utvecklas snabbare och skulle fortfarande utklassa batteribilar i tco om skatterna var lika mellan dom.

Som med stålverk 80? Eller med de svenska varven? Politiker misslyckas mer eller mindre alltid. Lika så kommer det bli med vind, sol och elbilar. Iaf med största sannolikhet.

Inge låtsas att utvecklingen inte sker. Bara inte så fort eller revolutionerande som folk tror. Om något har utvecklingen stannat av inte ökat taket. Iaf hur jag ser världen från mitt perspektiv. Jag växte upp med att varje ny dator var mångdubbelt bättre. Idag är de bara mångdubbelt dyrare med knappt någon skillnad från tidigare generationer.

Mycket av det vi obeserverar i ekonomin idag beror på politiska krafter. Inte ekonomiska eller tekniska tyvärr