Kommer vi att se en AI-krasch snart?

Jag vet inte riktigt.

Visst, de ledande AI-bolagen har en mycket hög värdering idag.

Men som någon som jobbar med att utveckla och sälja AI-lösningar så ser jag ju att de allra flesta företag i princip knappt börjat sina “ai-resa”, samtidigt som de modeller som finns idag är fruktansvärt mycket bättre än de modeller som fanns för 12 månader sedan, som i sin tur är fruktansvärt mycket bättre än de modeller som fanns för 24 månader sedan.

Nya gpt-5 (som inte ens funnits i 2 månader nu) hallucinerar avsevärt mycket mindre än de tidigare modellerna vid större mängder indata - om vi tänker oss att man skickade in ett policydokument på 40 sidor till 4o så blev det fel 8 gånger av 10 när man läste ut sida 40, nu är det fel 1 gång av 10.

Det låter inte så spännande (internet har varit allmänt otaggade på gpt-5), men det gör att man kan skapa helt andra typer av system.

Ekosystem såsom MCP och liknande (som låter en språkmodell göra mer än bara svara på frågor) är ännu mycket tidigt ute. När jag ringer mellanstora leverantörer av mjukvarusystem och frågar om hur deras roadmap ser ut för att göra deras system tillgängliggjort för språkmodeller så har de flesta inte ens lagt en tanke på det.

Även om inga som helst framsteg i rå intelligens görs någonsin mer, så kan vi utan vidare jobba i 10+ år till för att bygga nya system.

1 gillning