Kontroversiell åsikt: jag tror att du har fel när du försöker spara 0.1% i avgift på att inte använda LYSA

Vilken intressant diskussion. Jag blir alltid så lite förvånad när jag kommer på “oj, de flesta här tänker inte alls som jag.” :slightly_smiling_face:

Några tankar så här på årets näst sista dag:

Även om historisk avkastning inte är en garanterad framtida avkastning så har Sverige överavkastat mot den globala börsen. Högst sannolikt till en sämre riskjusterad avkastning, men eftersom folk jagar avkastning här och är beredda till en högre risk, så borde det här inte vara ett argument mot LYSA snarare för, givet att man inte har en ännu högre andel mot Sverige i det övriga sparandet.

För att man högst sannolikt kommer ge bort mycket mer till andra aktörer med det andra alternativet.

Problemet är att ovanstående procentsatser är mycket lättare att mäta och därför lurar vi oss själva att utgå från det. Precis som i “rättvist i parekonomi”-tråden där många fokuserar så mycket på att det ska bli rätt fördelning mellan inkomsterna eftersom de är lättare att mäta (“vad har du i lön”) än att göra det som kanske är rättvist ur ett annat perspektiv men är svårmätt (“arbetstid i hushållet”, “rättvist över livstid”, “rättvist i förhållande till utgifter”, “rättvist i förhållande till värderingar” etc).

Som vad? Inte ens deras Superbolån Private Banking som jag hade som mål att nå i många år slår ens längre Swedbanks högsta rabatt. Jag har varit kund hos Avanza sedan typ 1996-ish (eller det som sedan köptes upp Avanza) och kan verkligen se fram emot dagen när jag inte längre behöver dem. Dessutom stör jag mig på allt deras pitchande av produkter som är dåliga för de flesta.

En rätt intressant övning är att titta på deras intjäning, framförallt i fondbolaget och göra matten kring var avgifterna kommer från.

Haha, som så vanligt i mitt liv är det självförvållat. :rofl::see_no_evil_monkey:

Absolut, men återigen då måste vi jämföra det i isolation. Jämför det med att ha Aza eller NN och då få mejl om “detta är fonderna som du skulle ha ägt”, “detta är aktierna våra investerare ägde” och så vidare samt möjligheten att helt kliva av.

Gör du ovan hos LYSA så kommer du åtminstone få en varning, vara kvar i samma sparande och bara ha ändrat andel.

:index_pointing_up: Detta. För att tänka på det här behöver man antingen:

1. Ha gjort en egen utvärdering t.ex. kollat LYSA mot jämförbar egen fördelning på Aza eller NN

eller

1. Läst och landat i rapporter från Morningstar (“Mind the Gap”) eller Dalbar (“Quantitative Analysis of Investor Behaviour”)

Se min sammanställning här:

4 gillningar