Kontroversiell åsikt: jag tror att du har fel när du försöker spara 0.1% i avgift på att inte använda LYSA

Vem säger att jag är rationell? Det har jag aldrig sagt :+1::joy:. Jag skrev att de som är rationella sitter lika lugnt i billigaste global indexfond som hos Lysa :raising_hand_man::+1:

2 gillningar

Jag tror både Lysa och Opti tänker sig kunna minska risken för felaktiga beslut. Bland annat med färre val i appen och nudging med notiser och mejlutskick. Det tror jag kan vara ett mervärde för vissa. Men kan nog bli ännu vassare om de kunde ger individuella råd på ett annat sätt än idag.

2 gillningar

Intressant. Säg gärna något mer, är lite nyfiken.

Det jag saknar själv är en nedtrappning t.ex. som en target-date-fund. Dvs. att jag kan ställa att från och med 203X så vill jag ta ut pengar och då ska den nå en målallokering om t.ex. 60/40 eller något annat.

2 gillningar

Snart kommer ni göra lysa till mysa lika krångligt och många valmöjligheter som alla andra banker haha. Slutttaaa nuu @janbolmeson :joy::joy::raising_hand_man:

Man kan också sitta lugnt i båda! :heart::wink:

7 gillningar

Se bara @Melwa hon har både Lysa och LF Global index men sitte lugnt i båten med bägge utan att pilla ändra hit och dit :+1::raising_hand_man:

3 gillningar

Fast jag pillade en gång senaste 18 månaderna. Ändrade från 60/40 bred till 100/0 hållbar på Lysa. :see_no_evil:

2 gillningar

Vi ska skicka våra barn till dig för undervisning och betala mellanskillnaden i avg 0,13% till dig istället :raising_hand_man::raising_hand_man::two_hearts:. Vi borde också komma till dig både jag och min kompis @janbolmeson :raising_hand_man::two_hearts:

2 gillningar

Fast Jan o co har ju lärt mig att skaffa en bra och billig båt och sen sitta still i den. Det är ganska lätt.

Men sen verkar Jan och många andra ha pillgenen och frångår bra råd. :rofl:

4 gillningar

Du skriver ju att vi inte tänker som du men det är ju precis som du jag tänker när jag skriver att det är negativt med överexponering mot Sverige så ditt argument blir då alltså att du använder andras enligt dig/mig “felaktiga” argument för att argumentera mot min invändning mot överexponering. Helsnurrigt!

1 gillning

Nu är jag och köper varmkorv på läktaren. :joy::see_no_evil:

1 gillning

Trodde faktiskt “alla” gjorde det oavsett var man registrerade sig när man får ett mail, annars blir man ju nerspammad. Längst ner i företagsutskicken brukar det finnas en avregistrera knapp som man kan klicka på, utgår från att det finns på mailen från Avanza också.

Nu jämför jag med hur det ser ut, inte hur det hade kunnat se ut. Har man svårt att hålla sig borta från dyra nischfonder eller enskilda aktier är såklart Lysa bättre (eftersom man då får en lägre avgift där, men det känns kanske mer som en fråga om kunskap än om beteende nu när jag funderar på det.). När det gäller det emotionella eller beteendemässiga skulle jag säga att det viktiga är att inte sälja i en börskrasch och den risken verkar var minst likvärdig på Lysa.

Jämför jag Avanza med Lysa:

Avgift Avanza: 0,225% (70% global, 20% Sverige, 10% tillväxtmarknader).
Avgift Lysa: 0,374% eller 0,351% (den hållbara är billigare?)

Hävstång Avanza: Upp till 10% med ränta på 1,99% (vilket får jämföras med styrränta på 4% eller KPI-inflation på 5,8%). Innan styrräntan steg var räntan på hävstången 0%.
Hävstång Lysa: Finns inte tillgängligt.

Ska man beräkna värdet av hävstången kan man räkna på 8% belåning för att ha marginal för volatilitet:
Avkastning börsen 8% - ränta på hävstång 2% = 6%. 6% x 0,08 = 0,48%. Dvs avkastningen från hävstången täcker fondavgifterna på Avanza.

Skillnad i avgift mellan Lysa och Avanza: 0,374 - (0,225 - 0,48) = 0,629%
Dvs skulle jag ha Lysa så betalar jag i praktiken 0,629% högre avgift än på Avanza.

3 gillningar

För mig är det absolut bästa värdepapperskrediten!

Sen trodde jag nog att deras lån var bättre har inte kommit upp i summan för att ansöka dock. Är det stor skillnad? Kan tycka att förhandlingsprocessen är rätt trist och många får ju olika utfall.

Sen kan jag ändå gilla att man kan ha lite mer koll på avanza eller liknade. Det är lättare att byta fond om den skulle hitta på något tokigt som inte känns förenligt med forskningen än att flytta alla pengar från lysa. Men det är väl lite hugget som stucket eftersom man lägger mer tid kontinuerligt istället. Men gillar inte känslan av att behöva dra igång en isk flytt med allt jag äger och hoppas på att det inte flyttas på skitdagar. :sweat_smile: Samt att man kan hamna utanför marknaden rätt länge

Men håller som sagt med dig om att avgift är inte anledning nog att välja något annat för lysa. Och jag tycker lysa är en bättre generell rekomendation till snittspararen

1 gillning

Det finns en hel del möjligheter. För en bättre rådgivning kanske fler aspekter ska vägas in som familjejuridik, jobb, pension, fastigheter, humankapital m.m. Frågorna i både Lysa och Opti är trots allt väldigt grunda. Roboten kan ge råd om att amortera mer exempelvis.

Sedan tänker jag på dynamisk allokering utifrån marknadsläge. Om du är aggressiv kan roboten vikta upp risktillgångar och belåning vid “rätt” läge. För den rädda kan risken dras ner vid turbulens. Det har ju dock aldrig fungerat historiskt att göra detta systematiskt. Men med AI kanske det går.

Personlig rådgivning är ett annat spår. Typ videorådgivning.

Jag vill ha grillad korv iställt :man_raising_hand::+1::joy: . Hör du och ser du mig @janbolmeson :man_raising_hand:

2 gillningar

Nej, kokt ska det vara! :yum:

Med senap och bostongurka! :raised_hands:

3 gillningar

Men betalar du samma avgift som beräknas på https://lysa.se/avgifter, eller har du rabatt pga ditt samarbete med Lysa? Jag tror inte att någon här är osäker om du faktiskt använder Lysa, men samtidigt är det lätt att rekommendera en produkt om man själv får köpa den billigare än andra. Det är ju trots allt “Lysa är dubbelt så dyrt som en globalfond” som är största hindret för många.

Jag tycker fortfarande Lysa är en väldigt bra produkt och jag har själv varit Lysa-kund i flera år. Jag försöker bara förklara vad jag tror sticker i vissas ögon, och rekommenderar att du är helt transparent.

17 gillningar

Något som jag tycker är tröttsamt är att det inte går/verkar svårt att få fram att det inte går att jämföra Lysa med “vanligt” global index (även utan home bias). Problemet är väl att riskjusterad avkastning är ganska svårt att förstå, jag har svårt själv att sätta ord på det…

2 gillningar

Det är mycket som är bra med Lysa, tror ingen har sagt att det är ett opålitligt företag. Men som med det mesta i livet så gillar folk olika saker.

Vissa vill ha ett färdigt paket och en tydlig produkt, som Lysa erbjuder, mot en lite högre kostnad.

Andra vill ”köra båten själv” och kanske har de även lyssnat på råd om att hålla nere utgifter kring sitt investerande. Det finns även avsnitt på RT som förtydligat vilken skillnad olika avgifter har långsiktigt. Det är tufft att bara strunta i om man väl lärt sig det.

Men det kanske behövs ett avsnitt om hur dyrt ”pillande” kan vara och hur mycket man eventuellt kan tjäna på när man inte pillar i onödan. Det är väl i grunden det Jan gillar, att det minimerar viljan att pilla för mycket.

Men alla kommer alltid ha olika preferenser (som tur är), så #lysatillsammans är nog en orealistisk utopi.

4 gillningar

Däremot har Handelsbanken en bra funktion i appen, Min ekonomi, som summerar ihop alla utgifter i privatekonomin och delar in i olika kategorier. Mycket bra för att få en överblick över sin ekonomi och göra åtgärder därefter.

2 gillningar