Jag tycker du påstod det implicit, oavsett om det inte var det du menade så är det nu sagt att det inte är den enda beteenderisken.
Jag förstår båda sidor här! Finns både för och nackdelar. För egen del kör jag avanza men det är bara för att mitt sparande är så pass enkelt att jag enbart har 100% i indexfonder och resten på sparkonto. Hade jag velat blanda in räntor hade jag nog övervägt lysa då det gentast känns lite klurigare att fixa det själv
Avanza pga eventuellt bra bolån vid 3 miljoner och belåna 10% av portföljen till låg ränta.
Jag har också dem, men Swedbank erbjöd mig en bättre ränta efter att jag bestämt att byta… Så de är inte lika bra som förut tyvärr.
PS. Välkommen till forumet!
Vad fick du av Swedbank?
4.50% efter rabatt. Fick 4.54% på Avanza. Dock kräver ju Avanza 3 MSEK i kapital minst, det gjorde inte Swedbank.
Jag hade övervägt att gå över till 100% Lysa Bred om jag fick möjligheten att välja bort 20% Sverige home bias och fått en korrekt bred marknadsportfölj.
17 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Om Lysas ekonomi | Samlingstråd: Vad händer om LYSA går i konkurs? De går ju back… etc
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Om Lysas ekonomi | Samlingstråd: Vad händer om LYSA går i konkurs? De går ju back… etc
Detta lät väldigt spännande, är det verkligen så mycket?
Jag får det till det i alla fall och ser inte att någon protesterat, ser att Lysas avgift faller några hundradelar om man har mer kapital så ca 0,6% dyrare skulle jag säga.
Någon med mycket kapital (flera MSEK) på Lysa bred som kan dela med sig om total avgift? Patrik (Lysas VD) nämnde något om att storkunder får rabatt i ett avsnitt men hur mycket vet jag inte. Om den rabatten dessutom funkar med värva en ny användare kan jag förstå varför man lämnar indexfonder och går all-in på Lysa istället. Speciellt när man närmar sig/är i stay-rich och vill ha räntor i portföljen.
Jag har inga miljoner på Lysa men däremot har jag så pass mycket pengar att jag får 14% rabatt på Lysas avgift. Den avgiften skiljer sig inte så mycket ju mer pengar du har. Men rabatten justeras baserad på ditt kapital. Hade innan 20% rabatt osv.
30M ger 0,284 i total avgift med 100% aktier. Tyvärr inte min portföljs storlek men man ser det enkelt genom att leka med reglagen på hemsidan Avgifter
Jag skulle vilja se en rabatt knuten till antalet konsekutiva månader man haft ett månadssparande. Ju längre du haft ett månadssparande - desto bättre rabatt får du.
Lock-in-effekt för lysa där folk inte “vågar” byta för då tappar man nådda rabattnivå samt lägre avgift för oss vanliga dödliga. Kanske också är bra för oss med pillningsmani…
Bra idé. Känns lite som pseudo-pyramidschema att behöva varva nya användare för att få ta del av rabatten nu.
Riktigt bra idé men tror inte målgruppen de ute efter är de som pillar mycket. Ju mindre insatt ju lägre risk för pillandet tror jag.