Lite varierande råd i denna tråden. Jag skulle säga så här:
Bosch och Siemens är samma företag. Det finns ingen kvalitetsskillnad kopplad till märket.
Samsung har jag köpt kyl och frys från och de är bra. Har ingen erfarenhet av deras diskmaskiner.
Ett generellt råd är att välja en dyrare maskin. De egenskaper du får då är:
A. Generellt betydligt smartare inredning.
B. Tystare gång och smartare program
C. Bättre kvalitet och håller längre
D. Olika smarta bonusegenskaper
Punkten D är alltså generellt den minst viktiga grejen och det är dessa punkter som du kan jämföra på pappret.
Det här med att dörren ska öppnas är egentligen en halvdan variant. Boschs zeolit-system ger samma fördel men är smartare. Säkert finns det liknande smarta torksystem även hos andra tillverkare. Särskilt plastgrejer är ofta blöta utan sådana lösningar.
Korg eller låda för bestick har inget med märke att göra. Det finns båda lösningar hos olika märken och är i grunden en smaksak.
Wi-Fi på vitvaror ser jag mer generellt inte nyttan med. Dock kan det ju ju hypotetiskt finnas möjlighet för servicepersonal att logga in, felsöka och vid behov ge råd på distans alt. se vilken del som behöver bytas.
Fördröjd start är vettigt när elen är dyr, för både disk- och tvättmaskin. Jag menar då att kunna ställa in detta i förväg. Det kan säkert lösas med Wi-Fi men egentligen borde det inte krävas.
Knivar av vassare sort ska över huvud taget inte diskas i diskmaskin.
Frågan om läckage hanteras bäst med en vattenfelsbrytare som installeras i huset, inte med separata finesser på olika vitvaror.
När det gäller själva köpet säger jag så här:
Det är vettigt att kolla begagnat-marknaden, särskilt om du inte själv byter hela köket. Vanligt är att ”hela kök” annonseras ut i klump men efterfrågan är ofta svag. Viktigt att kolla måtten men annars är prisnivån generellt låg. Du bör inte betala mycket alls.
Det finns gott om outlet-butiker och liknande som säljer nya varor med kantstötta kartonger och liknande. Många annonserar på Blocket. Normalt finns bara ett ex av varje modell.
Utställningsex på elektronikvaruhus är mycket bra kap men jag är tveksam till om de har integrerade modeller normalt. Dessa annonseras normalt inte ut utan finns fysiskt på plats.
Cirkulärbutiken på IKEA har ofta nya vitvaror till nedsatt pris.
Det är generellt vettigt att leta efter rabatterade modeller. Ofta är det typ ”förra årets modell” som kostade 12 tkr och nu kostar 9 tkr. Det gör ingen skillnad men blir mer prisvärt.
Nackdelen är att en sådan nivå/hylla för bestick tar plats på höjden. Får man plats med höga vinglas i överkorgen (dvs korgen under ”bestickshyllan”) ändå?
Jag har haft diskmaskin med bestickkorg och diskmaskin med bestickhylla och föredrar bestickkorg. En bestickhylla begränsar användningen av överhyllan och jag sorterar hellre rena bestick en gång efter disken än kladdiga bestick varje gång jag lägger in dem i maskinen. Men jag inser att här är nog smaken olika!
Köpte en ny Bosch diskmaskin till mitt semesterboende. Diskar bra, är tyst och har Wifi. Wifin har jag ingen nytta av alls. Jag kan få aviseing i mobilen när disken är klar. Fördröjd start finns ju oftast även utan wifi.
I mitt ordinarie boende har jag en Electrolux. Köpte en med 5 års garanti då jag har dålig erfarenhet av hållbarheten. Efter drygt tre år började plastdelar i glashållare vittra sönder. För mig uppenbart konstruktionsfel i materialval. Det visar sig att garantin utesluter diskkorgarna… Tre nya glashållare skulle kosta över 500 kr. Tror bestämt det var sista Electrolux maskinen.
En hel del ser ut att ta ca 3 timmar nuförtiden, vilket jag tycker är väldigt lång tid. Skiljer det sig mellan olika tillverkare och modeller, eller är det pga någon påtvingad Eko-reglering som ingen kommer undan eftersom det spar energi/vatten eller liknande?
I många diskmaskiner går det att manövrera övre korgen upp/ner ett snäpp beroende på om man har stora tallrikar eller höga glas. Finns spakar på sidorna för detta.
Ja, men på någon modell som jag tittat på med bestickshylla överst, så gick det inte att få plats med höga vinglas i överkorgen ens om man hade den sänkt till lägsta läget. Detta för att bestickshyllan tog upp plats i höjdled.
Vet inte om det finns modeller med bestickshylla där det ändå går att få plats med höga vinglas i överkorgen?
Absolut, för min del är det mer lek för automation av hemmet. Den kostnaden som det innebär att få wifi kommer nog inte täckas av elkostnaden. Jag köpte min maskin på en outlet så då blev priset samma som om jag köpt i butik men utan wifi.
Electrolux har också ett större antal olika märken.
När jag själv handlat varor från BSH har det ofta funnits snarlika modeller av båda märkena och till ungefär samma pris. Sedan kan det säkert finnas variationer också men det handlar inte om att det ena av de två märkena skulle vara generellt premium i förhållande till det andra.
Ja, brand är ju oxå viktigt att tänka på. Jag har dock rätt många elprodukter igång när jag sover så att ha bra och regelbundet brandvarnare är väldigt viktigt. Bakom kyl och frys ska det ju ställas minst en gång om året så man får bort dammet.
Köp en med intern belysning, bra med utrymme och generös garanti. Kolla också så att den inte låter onödigt mycket. För oss föll valet på en rostfri Cylinda (5 års garanti), och vi har varit mkt nöjda. Den kostade ca 8500 vill jag minnas.
Köp en Elux eller BSH från deras mellansegment, och fundera över om du behöver t.ex. vinglashållare eller extra höjd. En maskin som öppnar luckan när programmet är avslutat är en bra funktion.
Vinglashållare är vettigt ibland. Jag köpte finmodellen från Bosch för mellansegmentspris. Det var förra årets modell.
Om man googlar modellnamnet och kollar tillverkarens hemsida så hittar man texten ”Utgången modell. Ersatt av XXX”. På så sätt kan man förstå orsaken till den ovanligt stora prissänkningen.
Mitt bästa tips är att satsa på två diskmaskiner om ni har plats.
De tidigare ägarna av vårt hus var ortodoxa judar så vi har en kött och en mejerizon i vårt kök inklusive två diskhoar och två diskmaskiner. Kött och mejeriuppdelningen finns inte kvar men de dubbla diskmaskinerna är fantastiskt praktiskt.
Jag har nyligen byggt ett hus och är medlem i en grupp på Facebook för andra som också har byggt med den hustillverkaren. Miele vitvaror är standard men det är förvånansvärt många som har problem. Många är inte nöjda. Men det är ju också dom som inte är nöjda som hörs mest. Vi valde iaf bort Miele efter att ha läst andras erfarenheter.
När jag pratade med säljaren på Elon så delade han min uppfattning. Han rekommenderade Asko som skulle vara “det bästa på marknaden”. Det kanske man får ta med en nypa salt. Utvecklad i Sverige men tillverkad utomlands.
Jag köpte iaf en Asko och den har tuffat på bra i ett år👍
Sitter ni i köket är det viktigt (för mig) att den är tyst. Var ute efter en tyst enkel maskin men fick fatt i en säljare som hade några bra tankar: En dyrare maskin, med en massa onödiga finesser, är tystare för att tillverkaren har kostat på mer isolering. Har även en mer tätflätad underkorg som gör den korgen mer användbar.
Vi har inte haft bestickhylla förut men har det nu. Den gör ju att det får plats mer i underkorgen. Så ett stalltips blir: En Miele med separat bestickhylla! Vi är helt klart nöjda!