Bor i Malmö. Sambo. Det vi vill ha, 3-4a på attraktiv adress, stabil förening, stor balkong, hade i nuläget kostat oss cirka 10 000 mer i månaden exkl amortering, än vad en nyproducerad 4a på 95 kvadrat, med två terrasser på totalt 35 kvm gör.
Flyttar till nya hyresrätten i september.17 000 inkl allt som behövs för att bo och leva.
Kommer fortsätta spara till husköp, som troligtvis blir nästa steg. Låter kontantinsatsen ligga investerad 50/50 aktiefonder/räntor.
Känns som ett skönt beslut där vi slipper boendeutgifter på upp mot 30 000:- månad, men ändå kan bo som vi vill, riskfritt, i väntan på en tydligare marknad.
På tal om utgiften så lär väl hyresrätten fortsätta öka medan bolåneräntan förväntas gå ned och således har ränteutgiften potential att minska (men såklart även gå upp).
Tänker att hyran är mer trögrörlig uppåt , men i princip aldrig kommer gå ner.
Men ni har räknat med eventuell underhåll och liknande eller? Har själv en ommålning av huset på ca 50 tkr att se fram emot nästa år.
Min erfarenhet är att det behöver bli en riktig förändring för att det ska vara värt omaket att hitta en ny bostad och flytta. I mina öron låter det som en något för marginell skillnad du tänker dig för att man ska orka baxa förändringen i mål. När man är singel eller två i en mindre lägenhet är det inte så jobbigt men hela grejen med att flytta på en familj i ett (rad)hus tar ganska rejält på krafterna.
Så det kan vara något att överväga: om ni ändå ska förändra, finns det andra mer radikala förslag? Takvåning mitt i stan?
På lång sikt kan man säga att det är tvärtom. Första månaden med lån är den dyraste månaden. Allt eftersom man amorterar blir det billigare och billigare. I en hyresrätt blir det istället dyrare och dyrare allt eftersom hyran justeras upp.
På så sätt kan det bli lite tokigt när man bygger hela kalkylen på enbart första månaden. Samtidigt får man ta höjd för renoveringar och annat i hus. I en hyresrätt är man sällan i behov av en större buffert.
Du får gärna ställa konkreta frågor. Tror det blir enklare så. Jag har låg boendekostnad och ganska stor yta och bor i norrförort till Stockholm. Jag kan cykla till stan och gör det ibland.
Jag gillar också Ramit Sethi och hans resonemang. Det är ju ett ganska amerikanskt klipp, men allt vad det innebär. Han slår väl ner ganska rejält på att tänka att det är bättre rent EKONOMISKT att äga istället för att hyra.
Helt sant! Hade inte tänkt så långt om jag ska vara ärlig!
Haha! Jag tror att i just deras fall beror det på att de egentligen vill spendera hela sommaren på resande fot och att allt då bara växte igen och stressade dem. Ofta får man ju lägga tid på hus och trädgård på just sommaren.
Det är när räntorna är höga och marknaden är trög man ska köpa om man kan!
hög ränta NU håller ner inköpspriset. men det lägre pris har du nytta av för evigt pga mindre lån.
Vi köpte båda våra hus i riktigt dåliga tider hyfsat billigt. Sista huset nyligen renoverat när vi köpte det.
Fristående hus är trevligt om man vill slippa delade väggar med grannar och slippa få sin frukostmacka inspekterad över staketet. Vissa grannar var lite VÄL pratglada. Skulle ha svårt med den grejen efter att ha bott i hus väldigt länge med grannar typ utom synhåll.
Tyvärr kommer mer trädgård med kubikmetervis med grönt att köra bort årligen och gräsklippning som en nackdel.
Även ökad brandrisk etc är inte kul heller. Ofta ryker flertal radhus om det brinner hos en. Har hänt i närområdet.
OM ni köper ett renoveringsobjekt. Kolla vad renoveringar kostar. Väääldigt dyrt numera. Mycket värt om huset är helt ok as is ett antal år. Många lägger 150.000+ på fönster eller på ett yttertak mm .Ett kök eller badrum kan kosta 200.000 Att renovera.
Visst betalar man mindre och mindre eftersom man ammorterar, men det blir lite feltänk när man använder det som argument för att köpa. Man skulle tekniskt sett få billigare hyreskostnader också om det tvångssparades i t.ex. aktier och man använde avkastningen till att betala på hyran.
Man får avgöra själv vad som är en lämplig risknivå. Den här modellen med höga bolån och maximal exponering mot aktier passar säkert någon. Att det skulle vara generellt lämpligt tror jag inte på.
Hur bra hyrt vs. ägt boende är behöver man räkna på. Inflationens och räntans storlek påverkar förstås vad man landar i. Sedan är det lättare med ett ägt boende där man lättare kan förändra saker och göra som man själv vill.