Köpa bostad utan lån

Shit kan happen som någon sagt i en ekonomipodd tidigare…

På tal om 10-årsperiod, en friendly reminder för den med kort minne.

Om man har tillräckligt, inte behöver mer (avkastning), sover gott och har ett rikt liv; varför skall man då ha lån?

2 gillningar

Vad vill du ha sagt med den där grafen? Tycker du ska testa bostäder under samma period istället. Det är väl ändå det vi pratar om här?

Nä, om man inte är intresserad av att göra en bra affär så håller jag med om att bolån är riktigt onödigt. Du har rätt. De flesta som söker sig till detta forumet vill dock ha bra ekonomiska råd.

2 gillningar

Ett evigt tjat om att sova gott. Vi betalade av vårt bolån, inte märkt någon skillnad alls angående sömnen. Fake news.

13 gillningar

Hmm, har noterat att citat ibland inte kommer med när man svarar direkt (och sedan lägger till ytterligare citat). Mitt svar handlade om inlägget innan och det som @Vrak svarade på. Ber om ursäkt för missförståndet.

Verkar vara en realitet för många här på forumet eftersom det då och då dyker upp i diskussionerna utifrån upplevelsen av att ha skulder vs. att vara skuldfri. Och att individuellt kunna bedömma och hantera ekonomiska beslut bäst och mest rationellt i olika och framför allt pressade situationer.

Vi är alla olika och på olika sätt och bara för att det gäller just dig/er behöver det kanske inte nödvändigtvis gälla för alla andra. Men vi kanske bara upplever betydelsen av fake news olika?

Ja, men det inlägget va ju mitt, och handlade om bostäder. Så jag är fortfarande lite förvirrad över din graf.

Visst, alla investeringar kan gå ner under en 10 års period, men det är extremt ovanligt för bostäder. Och de allra flesta stannar på bostadsmarknaden i hela sitt vuxna liv. Så 10 år är inte speciellt mycket. Testa 20 eller 30 år istället och bolån har i princip 0 risk.

1 gillning

Helt enig om det. Jag menade bara att alla inte nödvändigtvis tycker det är den bästa idén eller att man måste belåna sig över skorstenen för att äga sin bostad (mtp. rubriktråden och tidigare hänvisning(ar) runt alternativa investeringar under just 10 år).

1 gillning

Kanske va det jag som missuppfattade dig :man_shrugging:

1 gillning

Håller med, som ung lånade jag pengar och satte på börsen. Nu är jag gammal och alla lån är lösta, men det är nu jag vaknar på nätterna

Vad vaknar du av? :slight_smile:

Ja, här kan man ju helt klart tänka olika… själv köpte jag min lägenhet obelånad då jag av olika anledningar inte kunde belåna min bostad. Rätt nyligen belånade jag min obelånade bostad till 50% belåningsgrad för att slippa amortering (det vill säga bara betalar ränta), och investerade resten på börsen.

Det finns ingen garanti för framtida avkastning, men vid det här laget vet vi väl oavsett krig, pandemi eller annat — att börsen ska upp oavsett (över tid förstås).

Själv betalar jag hellre låg ränta månatligen och vet att jag får fin avkastning över tid. Mer behöver jag inte göra. Skippa nyheterna. Logga inte in. Allt sköter sig, så länge du inte börjar pilla. Detta förutsätter såklart att man inte behöver kapital under överskådlig tid eller ska flytta.

Och till alla som vill skrika ”all time high”, Trump är galen och annat — just keep buying. I botten av covid blev jag dumförklarad, kommer även bli det nu. Allt gott! <3

2 gillningar

Jag som också tillhör 1% i Sverige har lån och förespråkar att ta billiga lån och investera. Då risken som flera beskrivit är försumbar i förhållande till förväntade avkastningen.

De flesta som ingår i 1% har tagit risker så du är en anomali i sammanhanget.

3 gillningar

Nyfiken fråga: hur vet du och Vrak att ni är i topp 1% i nettoförmögenhet i Sverige?

Var finns den statistiken så att man kan se exakt vilken percentil man ligger på?

Mest intressant skulle förstås vara att ha det fördelat per ålder eftersom det annars blir lite skevt då äldre alltid har mer än yngre.

Mig veterligen finns det ingen tillförlitlig statistik sedan förmögenhetsskatten avskaffades för nästan 20 år sedan.

Jag utgick från googles ais svar. Men egentligen har det ingen betydelse för vraks råd är ekonomiskt och matematiskt dåliga. Att vrak lyckats om vi väljer att utgå från det är sant så är det en onödigt knölig väg som inte borde rekommenderas.

2 gillningar

Vilket land blev nyfiken ?

USA. så kredit är en livsstil här för många.

1 gillning