Kul med så mycket respons!
Jag vet en person som håller på med detta och i dagsläget äger väldigt många hus samt gårdar (runt ett 30 tal).
Ja jag har hört med företagsbanker som håller på med företag och “bostäder” de säger runt 400 till 500 kronor per KVM. Dock så är ju detta ofta med att man lejer för snöskottning, städa trappuppgång uppvärmings och dylikt. Allt detta står ju den som hyrar för i just hushyrandet (om inget annat skrivs).
Jag har bara snabbt “tänkt” på mor och far köpte hus för 35 år sedan. Om man bortser från att de byggt garage och jordkällare så har de lagt ut ungefär 70 000 på kök samt 60 000 på badrum, låt oss säga att detta är runt 250- 350 000 om en hantverkare om skulle gjort detta. Bytt tak för 120 000 (gjorde förra året) samt renoverat i diverse smårum med nya tapeter och målat tak (runt 100 000)?
De har även satt in jordvärme för runt 150 000 då de tidigare eldade med ved.
Detta samanlagt blir runt 700 000 kronor om man hade lejt för allt vilket låter mycket MEN då ska det tilläggas att mycket utav detta behövdes inte göras utan var sånt som de ville göra. Sen har även ny uppvärming, nytt tak, kök, badrum etc gjort att deras hus de köpte för 360 000 kronor idag skulle ligga på runt 1.5 miljoner (om man inte räknar med garaget och jordkällaren som de la ut en hel del på).
Hade jag varit smart så hade jag inte sagt upp mitt lån på min egen bostad vilket jag gjorde för jag tyckte “äsch gött att vara skuldfri” så glömde allt det där med pantbrev och skit. Lån är dock inget måste då jag har pengar.
Jag har kollat lite på Tidaholm och där är en 2:a på 50-60 ish kvadrat runt 5000 kronor men då är detta lägenhet. Jag bor själv i ett torp som hyrades ut innan jag flyttade in som är på 53 kvadrat och det tog han 5000 kronor för ungefär 4 år sedan så ett mindre hus i stan tycker jag låter rimligt med 6000 kronor för. Det är istortsett samma pris som en lägenhet med nackdelen att de får lite jobb med gräsmatta och dylikt men med fördelen att de får en helt annan frihet och lugn. Vad folk väljer är ju upp till var och en. Jag minns bara att jag tvingades bo i lägenhet i 8 år och hatade det men kunde inte flytta då jag inte hade pengar eller kunde hitta någonstans att hyra (tyckte husen var dyra för 10 år sen men gissa om jag kände mig dum som väntade och fick betala ännu mer) ![]()
BO ytan stämmer inte i exemplet det var från något annat hus jag kollat på. Ytan på ena husen här är 63 KVM men det blir svårt att räkna på eftersom det är ett till hus med vid sidan. Skulle tro det är på runt 30 kvm? men blir ändå runt 1400-1900 kr kvm. Men Om du t.ex hyran i stan så är det ju inte helt ovanligt du får betala extra för ex garage och dylikt som är med i detta exemplet så man får tänkte sunt förnuft. Jag har mest tänkt att detta är något jag hade kunnat tänka mig om jag själv kikat på ett alternativ till lägenhet.
De flesta enligt min mening verkar inte ha något emot att greja i trädgården. Nästan till och med att de vill ha hus för ATT de kan greja i trädgården. Kollar man på blocket så har många till och med som krav om de ska hyra hus att de får greja i trädgården (det är ju bara att kolla hur många det är som söker efter torp att hyra på blocket)
Ja. Jag har mest bara hört med folk som själv hyrat hus och det går inte jämföra med lägenhet. Allt handlar om vilket connection man får. Endel jag pratat med har sagt “aa min hyresvärd är skitschysst vi får betalt tapeterna vi sätter upp så han är jättesnäll” medans jag tänker “men vafan deklart han tycker det är nice eftersom han slipper leja för att ni förbättrar huset och gör arbetet gratis”. Känns lite som personer i hus inte verkar ha något emot att greja lite själv men visst kan det bli katastrofalt mycket jobb eller inget. Har hört båda delarna. Har bland annat en person som hör från sina hyresgäster 2-3 månader emellan och då är det oftast något som gått sönder så han säger till dom “köp en ny så swischar jag för kostnaden, välj något ni tycker är fint och som passar bostaden” och dessa personer är helt fine med det tydligen medans en annan person säger att det bara är massa strul (denna personen tror jag dock säger detta då hon inte vill jag ska ev buda på samma fastigheter som hon). Så det verkar vara väldigt mycket skillnad. Huset jag bor i nu som hyrades ut innan hade hyrats ut i cirka 30 år innan (hans gamla familje hem) Han hade haft 3 olika familjer genom de årena och ALDRIG haft bekymmer med något sa han, de bara betalade och levde som en familj. Enda han råkade ut med på de 30 åren var att en katt hade kissat på en plastmatta i vävstugan (vilket jag ironiskt nog prutade på och skrubbade bort själv snål som man är) ![]()
Dock mer eller mindre totalrenoverade han hela torpet 1976 innna han började hyra ut och det börjar väll bli dags nu att piffa till det inomhus och kanske byta taket om 5-10 år.
Kul och se dina synpunkter Daniel. Uppskattar verkligen alla erfarenheter man kan få! Jag tror det är som du säger att det är stor risk. Men det är väll även detta som gör rewarden som brukar gå hand i hand. Mycket tror jag kommer handla om kemi mellan den som hyrar och hyrar ut?
Man får ju liksom skriva ett seriöst kontrakt där man kan skriva vad som ingår och inte. Hur lång tid hyresvärden har att fixa något som är trasigt och dylikt. Oftast har ju folk förståelse för att man kanske inte kan släppa allt för att t.ex en gräsklippare går sönder utan då kanske de har förståelse för att man köper en ny i helgen till dem eller dylikt.
Det är ju helt klart ett stort steg från att bara hänga på avanza men efter att ha förlorat runt 500 k på SBB, SINCH och man hör dagligen “århundradets börskrasch kommer snart” så är man inte direkt sugen på att ha allt i samma korg.
Samtidigt så tror jag att jag skulle vara en bra hyresvärd, jag bryr mig verkligen genuint om folk (som är normalt funtade) och gillar att ha “win win” kompromisser som gynnar båda parterna. De flesta som hyrar ut hus iallafall vad jag har hört och sett är oftast giriga personer som är väldigt svåra att ha o göra med och som bara bryr sig om pengar och inte personerna i huset. Men kan ju vara jag som har fått missvisande bild (oftast hör man bara historien från den som hyrar och de är ju partiska.)
Hade varit kul om du kunde dela med dig vad du sysslar med för fastigheter OWL! ![]()