Köpa fastighet 2023. Idioti eller bra för den med som inte behöver lån?

Ska jag vara ärlig så tycker jag att det här med privatuthyrning är rätt krångligt och jag förstår långt ifrån alla regler. Jag kan mest den klassiska uthyrningen i näringsverksamhet enligt vanliga hyreslagstiftningen. Efter vad jag förstår är @JakobMainHome lite av en expert på privatuthyrning, han kanske kan hjälpa till att tydliggöra om han fortfarande hänger på forumet.

Det är näringsverksamhet. Pratade med skatteverket men de sa man får bara ha privatuthyrning (att du hyr ut som en vanlig person) om man har för avsikt att använda bostaden med monst 50% själv och iom att jag inte själv tänker bo där så måste jag ha den som näringsverksamhet enligt skatteverket.

När jag pratade med skatteverket sa de att jag får dra av 30% av hyran eftersom jag spm privat person och ebskild firma är “samma person” men att det är krångligt håller jag minst sagt med om! Och de flesta experter på det verkar sällan vilja dela med sig tyvärr. Kollar man t.ex i usa finns det hur mycket guider och dylikt att följa, lite synd det inte är samma i sverige. Ja sen skiljer det sig ju också VAD man hyrar ut vilket man också får tänka på.

Det som komplicerar saken ytterligare är att olika lagstiftningar är inblandade. Att det från skattelagstiftningens sida anses vara näringsverksamhet är en sak, men andra lagstiftningar spelar ju också in. Jordabalken är aktuell när det kommer till frågor om besittningsskydd och hyressättning, och jag vet faktiskt inte vad det är som avgör skillnaden mellan privatuthyrning och “näringsverksamhet” (gissar att Jordabalken inte använder det begreppet) från det perspektivet, när jag tänker efter.

Det är för att i de två fallen som du länkar till i bilden är det en annan som har besittningsrätt.

När nån är inneboende i din fasighet(som du också bor i) så är det du och inte hyresgästen som har besittningsrätt.
När någon hyr i andra hand så är det den med förstahanskontraktet som har besittningsrätt.

Ingen av dessa exempel är applicerbara på din situation.

Såhär kan du tänka.
Den som är primär hyrestagar/ägare till fasigheten är den med besittningsrätt. Annars så skulle ingen kunna hyra ut i andrahand för att plugga/jobba i ett par år på annan ort utan att bli av med sitt boende. Samma sak gäller om du hyr ut ett rum, då får ju inte den personen besittningsrätt till din lägenhet som du bor i.

Det du vill göra är att hyra ut bostaden till en primär hyrestagare. Denna får då rätten att bo där så länge de betalar hyran(om den är skälig) och inte gör onormal åverkan på fastigheten som ger fasighetsägaren rätt att vräka personen.
Du kommer i praktiken inte kunna säga upp hyresgästen med andra motiv än att denna inte sköter sina åtaganden.

Jag var tvungen att läsa på lite, det är ju kul att lära sig nya saker :grinning:
Det är onekligen ett lite krångligt område. Efter vad jag kan läsa mig till så gäller inte privatuthyrningslagen om uthyrningen bedrivs som näringsverksamhet.

1 § Denna lag gäller hyresavtal som avses i 12 kap. 1 § jordabalken, genom vilket någon utanför näringsverksamhet upplåter en bostadslägenhet för annat än fritidsändamål.

Hur näringsverksamhet definieras enligt privatuthyrningslagen är jag inte säker på, jag vet inte om det överensstämmer helt med hur Skatteverket definierar det?

Så det verkar som att jag var inne på rätt spår. Hyr du ut en villa enbart för att hyra ut den så gäller den vanliga hyreslagstiftningen när det kommer till hyressättning och besittningsskydd. Och skatterättsligt innebär det väl också att det skattas som näringsverksamhet, men vad det exakt innebär i praktiken för privatpersoner som äger fastigheter vet jag inte.

Nej näringsverksamhet eller privatuthyrning är det kanske bara skatteverket som använder. Lagarna och sånt går säkert “in i varandra” endel skulle jag kunna tro.

Så i praktiken så kan en person bo där för resten av livet och hindra mig att sälja (låter ju sunt…?)
Har även hört man kan “ta bort besittningsrätten” i kontraktet. Fungerar det verkligen i praktiken?

Tack för du delar med dig OWL! Jag får nog ringa till hyresnämnden och fråga. De om några borde ju kunna svara på frågan. Det är ju tyvärr alltid såhär det är. Jag blir sugen på fastigheter, läser skräck scenarion och lagarna, blir förvirrad och osäker, köper inte den fastighet som jag hade tänkt. De som har “lyckats” har istortsett testat sig fram men de har iallafall börjat (och för de flesta går det väldigt bra). Visst måste man ha koll på vad man ger sig in på men samtidigt så känns det nästan som man måste börja för det ska hända något och de få frågorna man får på tankar får lösa sig på vägen.

Nej, men det är svårare än du antog. Det var nog en 7-8 år sedan jag läste om fastigheträtt. Så ta ett samta med sakkunnig jurist kring vad som gäller för olika former av uthyrning och vad som är förmånligast för dig.

Nja jag hade antagit det är ganska svårt. Därför jag vandrat in och ut från dessa tankar under 10år ungefär. Men du har nog rätt man får nog ta det med en jurist eller dylikt.

Om vi pratar vanliga hyreslagen: Ja, en hyresgäst har besittningsskydd i obegränsad tid och har rätt att bo kvar hur länge de vill (så länge de sköter sig). Det innebär dock inte att du inte kan sälja fastigheten. Om du säljer fastigheten så följer hyresavtalen och hyresgästerna med fastigheten till den nya ägaren. Detta är inget konstigt och helt normalt när det gäller hyreshus. När det gäller villor blir det ju lite speciellt eftersom efterfrågan finns mest på privatsidan, och har en villa en hyresgäst med besittningsskydd så blir den ju värdelös som privatbostad om köparen själv vill bo där. Dvs så länge du har en hyresgäst kan du bara sälja den till någon annan som vill bedriva uthyrning, och eftersom ekonomin i att hyra ut villor i näringsverksamhet är så kass så är det få som vill göra det.

Om vi pratar vanliga hyreslagen: Nej, du kan inte avtala bort besittningsskyddet. Det finns vissa specialfall när det gäller korttidskontrakt för t.ex. rivningslägenheter och så, men inte i normalfallet.

Att vara hyresvärd är ju för många ett yrke och dessutom ett som innebär ganska mycket ansvar och kräver en del kunskap. Lite konstigt att förvänta sig att man ska kunna göra det från en dag till annan utan att utbilda sig själv, eller? Ska jag vara ärlig så låter det sunt och bra att du blir osäker och inte går och blir hyresvärd när du inte har kunskapen.

Det jag menar är att man har lätt att fastna i “jag vet inte hur man gör så jag skippar det”. Hade samma sak med börsen 5-6 år innan jag började spara där (naturligtvis så var det åren efter 2008 då det växte som mest). Kan nämna som en bekant till mig han kunde istortsett inget (knappt han kan det nu heller) Han har precis köpt sitt fjärde hus han hyrar ut och började för 8-9 år sedan och vad man kan se så verkar det gå väldigt bra för han.
Tror väldigt få personer har 100 % koll när de börjar då det är så pass stort, man behöver ju liksom vara både revisor, jusrist och kunna förvalta renovera och ha investeringstänk, tror det är få som har alla de bitarna på plats som håller på med fastigheter?

Ja det jag tänkte var att de har besitningskydd ----> jag säljer huset till privatperson ----> besitningskydd kan inte gälla för hushåll som ägs av privatperson (enligt det utdraget jag visat innan längre upp) ----> ny hyresvärd (privatpersonen) ber den som hyrar flytta ut eftersom den nu inte längre har ett besitningsskydd (eftersom man inte kan ha besitningskydd när man hyrar av en privatperson som numera köpt huset. Borde det inte fungera så teoretiskt sett? Eller hindrar besitningskyddet mig från att sälja huset till en privatperson?

1 gillning

Nej, så fungerar det inte. Besittningsskyddet kvarstår även om du säljer en fastighet till en privatperson. Det går bra att äga en hyresfastighet som privatperson.

Nej, man behöver inte vara revisor och jurist. Däremot behöver man kanske gå en veckokurs, läsa två-tre böcker och googla en del om man vill ha lite koll. Du har nog rätt i att många mindre hyresvärdar inte vet vad de håller på med och säkerligen omedvetet bryter mot ett gäng lagar tex. Är det lämpligt? Det beror väl på vem man frågar. Jag är lagd åt hållet att jag vill ha koll innan jag ger mig in i något. Andra är mer impulsiva och kör på och tar konsekvenserna sen. Vill du köpa hus utan vidare kunskaper om konsekvenserna så står det dig fritt såklart.

Några tips / tankar på vägen @mangsysslaren

Har inte tid att hänga så mycket här tyvärr @Owl pga andra engagemang :slight_smile:

Jag och min fru Isabelle har sedan 2014 skapat uthyrning både privat och i näringsverksamhet vilket sedan dess har varit en grund för vår privata ekonomi. Fördelen för oss har varit att uthyrningen har gjort att vi inledningsvis kunde gå ned i arbetstid för barnens skull och därefter kunnat fokusera vårt engagemang på sådant vi tycker är viktigt. Idag och sedan en tid tittar vi väldigt lite på nya fastigheter mer än för eget bruk pga andra engagemang. Men fastigheterna är det som i grunden skapat alla dessa möjligheter.

Om du är långsiktig anser jag att det är en god ide. Vi gick från att flytta ihop vilket skapade bättre ekonomiska förutsättningar för oss, till att kunna ha vår basinkomst från uthyrning på ca 2,5 år. Huvuddelen av byggnationerna genomfördes av köpt arbetskraft. Men vi gjorde det samtidigt som vi jobbade ca 80% tidsmässigt med annat. Samtidigt som barnen hade ett stort behov av närvaro från oss pga deras mammas bortgång. Så får du en uppfattning av hur mycket tid och energi vi hade att lägga ned i att göra den förändringen.

Om du skall leva av det direkt behöver du vara noga med:

• Kassaflöde och Soliditet!

Det är det som annars knäcker fastighetsägare (och företagare) Så ta det lugnt och satsa i din takt med möjlighet till viss buffert för oförutsedda händelser.

Därmed menar jag inte att du inte bör låna. Tvärt om!

Jag gillar fastigheter för att det är en “realtillgång” som dessutom skapar ett månatligt kassaflöde. Realtillgången skapar dels möjligheten att den normalt inte försvinner helt i värde. Ex var det största fastighetsfallet i modern tid ca 20%. Och vi har trotts en dipp nu ex ett högre fastighetspris än innan pandemin… Tidningar och media gillar dock att prata om “fastighetskrascher”, “matpris chock” mm för att de berör alla. Vilket inte svängningarna på börsen gör på samma sätt (Även om huvuddelen här inne tycker att det borde beröra alla)

Den andra fördelen med en realtillgång är att den är relativt lätt att belåna. Min bild av investeringar är att jag vill ha en sund belåning för att få hävstång på mina egna pengar. Jag hade exempelvis hellre haft 49,9% belåning och de ca 50% du då inte betalat kontant i någon form av ex räntebärande papper, börsen eller faktiskt kanske tom kontant som en buffert (För att ha soliditet…) Denna %-fördelning hade jag sedan tittat på att reglera över tid.(Vi låg ex på 100% belåning av våra fastigheter 2014 då vi startade och ligger nu runt 50% på alla våra fastigheter totalt. Både pga amortering och prisförändringar)
Du kan inte räkna med att du kommer att få till ett lån längre fram. Därav vill jag som fastighetsägare och företagare hellre “säkra hem lånet” först. För att därefter inte behöva sätta mig i en situation där jag känner mig pressad pga “brist på pengar”. Det ger mig nämligen även ett sämre lån om jag istället blir “tvingad” att låna.

Jag har vid ett flertal tillfällen (senast i våras) tagit lån “som jag då inte behövt” för att jag sett att jag kommer att behöva dem om 3-12 månader. Det kan upplevas kontraproduktivt. Men så länge jag har råd med räntan mm och jag på det viset kan “jobba utan ekonomisk stress” eller tidsmässig stress för jag inte “har råd att ta in tjänster” är det ett smartare sätt att arbeta enligt mig som företagare.

PGA nästan 10% inflation och just nu lite justerade fastighets priser, så ser jag nu istället att det är helt OK att investera i en fastighet. Prisökningen på en fastighet pga inflation kommer nämligen lite senare. Efter prisökning på mjölk, följt av löneökningar mm. Och även om inte hyresintäkterna just nu höjs i samma takt som maten, så kommer de så sakteliga att krypa efter, precis som även fastighetspriserna i de flesta lägena mest troligt kommer göra. Detta så länge vi har en bostads brist. (Men även tack vare att vi har bruksvärdeshyror istället för marknadshyror…)

Fördelen som jag som fastighetsägare och person som investerar i realtillgångar ser. Är att lånet är en fast summa som äts upp av inflationen och samma sak med räntan. Medan realtillgången över tid stiger i värde. Vilket är något jag sedan längre fram kan realisera genom en försäljning eller intäkter från realtillgången.
Idag har vi exempelvis realt sett en negativ ränta. Dvs att inflationen är högre än den räntan du betalar till banken. Vilket gör att du “nu har en minusränta”.
På samma vis som att både dina hyror ökar i antalet SEK i takt med inflationen. Medan ditt lån står still i antal SEK räknat. Så bör även din fastighet öka i antal SEK med inflationen samtidigt som ditt lån står still i antal SEK. Detta tillsammans gör att “ditt eget kapital” i jämförelse med lånet hela tiden ökar i antal SEK.

Lån och Inflation är därav den som handlar med fastigheters / realtillgångars bästa vän…

En fastighets värde, baseras både på realtillgångens substansvärde och på det kassaflöde (och vinst) realtillgången kan skapa.
Det gör att när hyrorna stiger i SEK ökar även värderingen av ditt företag som du äger fastigheten i SEK.

Dessa samband gör att realtillgångar / fastigheter som du köper och behåller över tid mest troligt blir en bra affär. Och en ännu bättre affär genom en sund belåningsgrad av tillgångens substansvärde, då realtillgångar anses säkrare av långivare och därigenom oftast får lägre räntor vid belåning än andra investeringar.

Det beror på att om “du misslyckas som fastighetsföretagare”. Kan någon av dina investerare / långivare (ex Banken) då ta över och säkra realtillgångens / fastighetens värde. Genom att själva fortsätta driva fastighetsbolag eller sälja den och få tillbaka alla, mer eller dela av sina satsade pengar.

En fastighet kan göra ett positivt resultat även om det inte syns i din plånbok pga det totala kassaflödet av Hyresintäkter, Amortering, Ränta, Driftskostnader och Skatter.
Skall du leva av fastigheten från dag ett är därför kassaflödet den viktigaste parametern för dig att ha koll på.

Du behöver tänka mer på kassaflödet i början av dina fastighetsinvesteringar. Vilket gör att alla typer av “kassaflödes utgifter” har betydelse. Ex nivån på din amortering. Även om den inte är en kostnad. Men pga att den “beter sig som en kostnad” i förhållande till ditt kassaflöde.

Det kan du lösa genom olika typer av lån (privat och i banker). Men även genom att låna på olika fastigheter för att inte få för hög belåningsgrad per fastighet (helst inte över 70% då det skapar ytterligare 1% amortering. Under 50% minskar amorteringskrav privat ytterligare 1 %)

Den andra delen som gör otroligt stor skillnad i början är skattesatsen.

Kan du ex skapa ett 2-familjshus kan du enkelt få till Sveriges lägsta beskattning och enligt mig den mest lönsamma investering en vanlig privatperson kan göra. Du kan även få till det genom ett separat hus, lägenhet eller ex ett attefallshus på tomten. Men det kräver brutna kontrakt och byte av hyresgäster lite oftare…

En person som har samma medianlön som en svensk sjukskötersk a och som bygger ut ett enfamiljshus för 800.000 kr till ett 2 familjshus. Som belånar utbyggnaden 75% till 3% ränta och tar en hyra på 5000 kr i månaden. Kan tack vare den låga beskattningen gå ned 15-20% i arbetstid per vecka med bibehållen ekonomi. Det är få saker som kan göra så stor skillnad i en privatpersonen ekonomi och vardagsliv.

Hade du istället gjort det i ett separat hus i näringsverksamhet. Hade du med motsvarande satsning istället hamnat runt 5-10% (detta har jag inte räknat lika noga på, då det är så många faktorer som spelar in)

Min poäng med att nämna det, är att just börja med privat uthyrning om det funkar för dig. Är det lättaste sättet att komma igång både pga regelförenklingar och lägre skatteavbränning mm. Skall du dock leva på dina fastigheter krävs at du skapar fler och då även i näring. Men för privatpersonen eller företagaren som vill trygga en extra inkomst. Så skulle jag 9 av 10 gånger rekommendera att lägga minst sin första uthyrning privat.

Vill du diversifiera mellan fastighet och fonder, aktier mm kan du även jobba med att skapa en uthyrning för att därefter återinvestera på börsen. Något jag ex skrivit om i detta blogginlägg för några år sedan.

“Sälj din pengamaskin och investera i din bostad”

Hoppas jag kunde bidra med några insikter från vår egen resa.

/ Jakob

4 gillningar

Ringde hyresgästföreningen men de kunde bara svara på frågor från “de som hyrar”.

Ringde till fastighetsägarna men de enda de var intresserade av var att man skulle starta medlemskap. Struntade fullständigt i att jag inte ägde något att hyra ut utan de nämde säkert medlemskapet 8 gånger på en minut och sen så bad de mig att lägga på (allt annat än trevlig kundtjänst kan jag nämna.)

Så vet faktiskt inte vart man ska vända sig för att leta reda på infon nu. Någon som har några tips?

Hej och tack för superinformativt svar! Väldigt intressant läsning @JakobMainHome!

Skulle du kunna svara på lite frågor jag fick från din text.

1. Hur började du? Är de en vettig ide jag har med att köpa en villa (alternativt en villa med 2 lägenheter i?

2. Du nämner privatuthyrning men enligt skatteverket får jag inte ha det då jag då själv måste bo i huset jag hyrar ut? Jag antar att jag då måste göra allt via en “enskild firma”?

3. Har du haft mycket besvär med hyresgäster? Och hur hanterar du detta bäst isåfall?

4. Vet du om man får dra av 30% på räntan i deklarationen om man lånar på huset (likt en privatperson får) Även via den enskilda firman?

5. Jag förstår inte riktigt hur en 2familjhus får lägre beskattning än en vanlig villa. Kan du förklara detta eller tipsa om vart man kan läsa mer? Fungerar det även om man köper en tomt med “2 hus på”?

6. Hur går man tillväga om man vill sälja huset men hyresgästen inte vill flytta ut? (lär ju vara omöljigt att sälja om den som köper är privatperson och själv vill bo där).

Förvrigt verkar du tänka precis som jag vilket är kul att se! Kul att du lyckats så bra. Även jag kommer få göra det mesta med hantverkare pga tidsbrist så därför mina tankar är villa där ägarna oftast vill pyssla själv med trädgård och dylikt.

Hade varit grymt om man kunde kontakta dig på något sätt och få tips på vägen! Men antar du kanske inte har tid med sånt? Finns så otroligt lite att läsa om allt detta tyvärr.

1 gillning

Vill särskilt lyfta fram det här. Lätt att det försvinner i texten ovan.

1 gillning

Det kan väl knappast stämma att bostäder gått upp bara 440% sedan 50-talet? Lägenheter har väl gått upp typ 600% senaste 20 åren? Har släktingar som köpte lägenhet för typ 20 000 på 70- talet som sedan sålt för över en miljon… Det är snarare 50 gånger pengarna än 4. Och då är vi inte ens hela vägen tillbaka till 50-talet. I just mitt exempel blir då den årliga utvecklingen ca 8.15% 1970-2020.

1. Jag har alltid haft ett litet sparande och köpte min första lägenhet 2004 då jag var 25 år som var en nyproduktion. Sålde och köpte 2 st renoveringsobjekt som jag bodde i med familjen och renoverade (i huvudsak renovering inför inflyttar) Var då militär, så hade relativt mycket kompensationsledighet i perioder. I Samband med försäljningen av första lägenheten tog vi bort billånet och har inte skaffat ny bil sedan dess. Utan elcyklar mest… Skilde mig och levde varannan vecka liv med barn och “jobb” i 2 år, där jag sänkte mina kostnader ganska ordentligt och lade pengar på det som gav mig energi. Barnens mamma och hennes nya ville inte bo i vårt gamla radhus. Så jag köpte ut henne för en för mig betydande “större peng” än jag behövde, för att hon och barnen skulle kunna bo nära mig, så vardagslogistiken skulle funka. Löste det med min Mamma som medlåntagare (Hon är inte höginkomsttagare utan anställd inom svenska kyrkan…)
    Träffade min fru Isabelle ett år senare och köpte hus ihop 4 månader efter vi träffades. Det var 2014. Vilket gjorde att vi gick från 2 st singelhushåll till att köpa ett gemensamt och bara genom det minskade våra kostnader avsevärt.
    Mitt krav var att jag skulle bo nära barnen så vardagslogistiken skulle funka om jag sålde mitt radhus för att vi skulle kunna köpa hus tillsammans. Samtidigt som vi behöll hennes stuga ifall vi snabbt skulle gå isär, då jag i så fall skulle få behålla huset.
    Vi köpte då ett hus där vi kunde skapa en uthyrning i garaget (tidigare ägaren hade haft det) och köpte huset med 75% lån samt 25% lån i svärmors gårdsfastighet (även hon inte förmögen utan skild undersköterska boende på en avstyckad del av sitt föräldrahem, men med låg belåning)
    Eftersom vi köpte med 100% kunde vi använda vinsten från mitt radhus + det jag amorterat över åren som en kontant investeringskassa som vi använde för att renovera första lägenheten och bygga ett uterum (12,5*4,5 m) som gjorde att vi kunde få2 hyresintäkter (från Issas stuga och Garagelägenheten) samt värdera upp fastigheten. Vi byggde ett Attefallshus och köpte ett till hus för 540 kkr som vi renoverade med 2 lägenheter med hjälp av investeringskassan. Belånade upp igen och gjorde flipp, Fick loss pengar, belånade upp egna fastigheten och byggde nästa lägenhet här hemma…

2.För privatuthyrnign gäller att du eller dina skattemässigt närstående måste bo i lägenheten alt småhusenheten del av året. “Del av året” är inte definierat rent tidsmässigt, men min rekommendation är 2 månader om året (då vi varit med vid förändringen av SKVs hemsidas exempeluppdateringar, och drivit Main Home sedan 2015, där vi hjälper andra med detta) Detskapar en mängd olika alternativa sätt att köpa fastigheter privat och hyra ut dem inom skattelagstiftningens rimlighetsbedömning. Där skattereglerna gäller per kalenderår. Dvs att du exempelvis kan hyra ut mars 2024- siste oktober 2025 och på så vis hyra ut 10 månader 2024 och 10 månader 2025 till samma hyresgäst. Du kan köpa och hyra ut till närstående, du kan ha sommarhus, vinterboende. Du kan bo i ett 2 familjshus osv…

1. Mycket nej, besvär ja. Har behövt totalrenovera badrum, haft horders, ej betalande hyresgäster, missbrukare, människorvars livssituation förändrats osv. Vi håller oss till vad lagarna säger både i vårt “givande och tagande” det mesta utöver det glöms bort om det är till hyresgästens fördel och koms ihåg om de är till dess nackdel. Har varit militär i 17 år och har samma respekt för mina hyresgäster som till mina soldater. Har högsta respekt för dem som medmänniskor och vi kan prata om det mesta och de kan komma och öppna sitt hjärta för mig. Men när vi pratar “tjänst” gör vi det profficionellt, det dokumenteras överenskommelser återkopplas i skrift mm. Har vi inte kommit överens om en eventuell avbetalningsplan mm så använder vi normalt kronofogden. Det är en trygghet både för oss och hyresgästen. Jag välkomnar alltid att de vill prata med hyresgästföreningen, för då vet jag att de får samma svar av dem som från mig och säger HGF att hyresgästen och jag borde hitta en lösning själva är det en bekräftelse på att jag har rätt i min bedömning av situationen från deras sida… Så svaret är att jag hanterar dem med medmänsklighet, sunt förnuft och helst med förebyggande åtgärder än avhjälpande åtgärder.

2. I företag får du dra av 100% på räntan (om du inte har miljardlån…) Räntan är en kostnad och kostnader kvittas mot dina intäkter. Däremot har du normalt inte MOMS-avdrag i bostadsuthyrnings fastigheter om du inte kan kombinera det med korttid eller annan typ av uthyrning.

3. i Detta inlägg har jag bl.a. beskrivit det.
    Hyreshus eller privatuthyrning ditt eller mäklarens ansvar
    I ett 2 familjshus kan du bo i en separat lägenhet samtidigt som din hyresgäst kan bo i sin lägenhet 12 månader om året. Det gör att du inte bhöver ha brutna kontrakt och du kan få en högre hyresintäkt per år. Samtidigt får du ROT-avdrag för att bygga ut eller om ditt hus till ett 2-familjshus. Vilket du inte får idag om du bygger ett attefallshus. (Hade David Josefson , Moderaternas bostadspolitiske talesperson på besök härom veckan och pratade om förslag på förändringar av detta just kopplat till boende…)
    Skatten är dock den samma i ett 2 familjhus som i ett Attefallshus. Men med ovan effekter får du en helt annan ROI för din investering.

4. Du säljer till någon som vill köpa för uthyrning. Vilket gör att du både säljer ett hus och ett befintligt kassaflöde.

Jag håller i utbildningar samt har ett begränsat antal konsultationer när jag känner att jag har tid och möjlighet. Kontaktuppgifter mm hittar du via hemsidan där blogginläggen finns.

Idag är detta dock enbart en sidoverksamhet för mig. Men det vi lärt oss sedan 2014 har hjälpt oss oerhört mycket. Så det är kula att ibland ha möjlighet att stötta andra som tar aktion och är villiga att skapa förändring.

2 gillningar