Köpa fastighet 2023. Idioti eller bra för den med som inte behöver lån?

Okej. Det var ju lite surt att man inte kan få tillbaka 30% på räntan som man får som privatperson det hade ju varit grymt! Att man får dra 100% av räntan däremot förstod jag :slight_smile:

Tusen tack för alla svar, det uppskattas verkligen ska du veta! :heart:

Privatuthyrning går tyvärr bort då jag inte tänker utnyttja fastigheten då jag älskar mitt hus där jag bor nu långt ifrån civilisationen. Så antar allt eller det mesta kommer gå genom en enskild firma. Det “dyraste” är ju att börja med ett hus då man ska ha företagskonton, diversebokföring och en revisor. Men dessto mer hus man köper dessto mer jämnar ju sig den kostnaden ut på alla husen. :slight_smile:

Återigen tack för all feedback från allihopa! Kul att kunna lära sig om det och dela tankar!

1 gillning

Haha håller med dig till 100%. Men det var den faktan jag hittade när jag letade. Känns som det gått upp runt 70-80 % bara på 10-15 år där jag bor nu (Skövde). Men det var den enda faktan jag kunde hitta när jag sökte tyvärr :smiley:

Lägenheter har väll generellt fått en “boost” känns det som. Min första lägenhet gav jag 40 000 för, den såldes7-8 år senare för 140 000. När jag pratade med han som bodde innan mig så hade han fått den. För så var det tydligen förr att de var inte värda någon så man bara gav vidare den när man flyttade till nästa person. Sjukt hur mycket som händer på 15 år :slight_smile:

1 gillning

Nu har jag kontaktat en jurist och de säger att det är privatuthyrningslagen som gäller om jag köper EN villa och hyrar ut. Det gäller endast för ett hus tydligen eller ETT rum om man hyrar ut rum till olika hyregäster. Så med lite tur kan man göra allt som privatperson och låna upp på mitt nuvarande hur (om banken går med på detta). Isåfall skulle det göra att avkastningen på det huset jag kollar på nu blir 7 % kontant (om jag har 1 % av husetsvärde avsatt som buffert till reperationer) utan lån.

Med 4.5 % lån som jag får dra av 30 % vid deklerationen så hoppar det upp till 14% enligt min kalkyl. Det svåraste blir nog bara att få lån då bankerna oftast vill ha “bevis” varför man lånar upp sitt hus till t.ex renoveringar och om man tar ett lån för att köpa hus man ska hyra ut så brukar de oftast bli gnälliga.

1 gillning