Köpa första bil

Beror ju på hur man vill ha sitt bilägande, om man ska vara sann RT are så har man ju ärvt bilen av förädlarna underhållit den med gratisdelar från tippen i 20 år, bensin producerar man själv och inflation är inget man räknar med så man tjänar alltid på att äga bilen. Eller så skippar man huvudvärken och köper en bil som kanske håller någorlunda med 3 år på backen.

2 gillningar

Man har länge behövt betala för delar man skruvar av hos bilskrotar. För övrigt är det inte så många skrotar som låter folk komma ut och gå och skruva ur delar ur bilarna längre.

Det är väl ingen skrot som får tillåta löst folk på anläggningarna sen ett eller ett par år tillbaka för miljökravsefterlevnad?

För några år sedan vet jag att en som fick gå ut och skruva själv.

Stämmer säkert, men feb/mar 2025 så stängde de flesta självplocken efter ett domslut i Mark- & Miljödomstolen. Så det är rätt nyligen som de stängde.

2 gillningar

Beror på om TS ska lägga 150 k. Inte kul med motorras då utan försäkring. Smartare att köpa en liten asiatisk ganska ny bil med max 4-5000 mil på mätaren då så kan dessa saker omfattas av försäkring eller garanti. Kia t ex har 7 års garanti.

Vad säger statistiken, hur ofta utnyttjas maskinskada egentligen? I min erfarenhet är dom flesta bilars motorer väldigt driftsäkra oavsett drivlina…

Sen det där med garanti, ja det tar dom igen på servicen. Sure, jag har fått en sensor för 500kr utbytt på garantin. Men jag har lagt runt 5000kr X 7 på massa överprisade oljebyten istället.

150k är ju inget tvång. Jag tänker att TS kan spara iaf 100k till med de behov som nämns.

1 gillning

Absolut inte, jag utgick bara från TS egna idé om pengar att lägga. Lägger TS 150 så är det mindre kul med motor eller växellåderas om man inte har försäkring som täcker. Lägger TS 40-50 är det ett mindre problem såklart/”.

1 gillning

Vad säger statistiken om husbränder? Väldigt ovanligt men jag kör ändå på med försäkring :blush:

Poängen är väl att det inte är kul att lägga relativt mycket pengar som kan bli värdelösa alt krävs en reparation på 80-100 tkr för att bilen ska funka igen. Ingen roligt sits.

Då är vi helt överens. Ska man bränna 150k ska man köpa en vettig bil. Behöver man mindre än man först tänkt kan man köpa en billigare bil.

Det lustiga är att TS börjar med budgeten och tar behoven därefter. Det är nog ganska typiskt, men fel sätt att se på saken, tänker jag. Därav att jag hade invändningar.

Nu återstår det mest att se vad det blev för bil som valdes. :smiley: :+1:

2 gillningar

Exakt - spänningen är olidlig :sweat_smile:

Det har kommit många intressanta råd och jag har en del att tänka på. Att köpa en billigare bil för ca 50k känns bra, då behöver jag inte långa något, men min uppfattning är att man får räkna med extra kostnader för reparationer etc som gör att den kanske inte blir så billig trots allt. Dessutom är frågan vad min tid och sinnesnärvaro är värd.

Jag tror på det som Erik Naessén sa att inte gå under 100k när man köper bil. Sen över det handlar det om att hitta en balans med hur mycket man vill betala och hur mycket problem man är villig att hantera

Jag kommer nog börja med att provköra lite bilar så får vi se var jag hamnar

1 gillning

Låter spontant som att bil är en ren lyx och inget ”behov”. Jag tar själv bilen till gymmet 3 km bort men det är för att jag kombinerar med handling eller annat. Och att jag redan har en bil.

1 gillning

Jag hade köpt en elcykel istället och investerat pengarna.

Jag kan tipsa om den här tråden. Den besvarar många principiella frågor om bilägande.

https://rikatillsammans.se/forum/t/tumregler-for-bilagande/

Som ensam person i Göteborg hade jag övervägt att köpa den här bilen, av följande skäl.

• Det är en Toyota av välkänd och problemfri modell.
  • Det är en liten bil som passar 1-2 personer.
  • Den är hyfsat ny med få mil.
  • Överlag en billig och pålitlig bil.
  • Just det här exemplaret har dragkrok, vilket innebär att du kan frakta cyklar, eller hänga på en bakbox eller mindre släpvagn om du behöver flytta större grejor.
  • Bra pris enligt Autouncles prisvärderingsmodell.

https://www.autouncle.se/se/d/20487928-begagnad-2020-toyota-yaris-active-112-hk