Köpa första bil

Ja, håller helt med.

Jag skulle definitivt föredra att handla av en privatperson, tycker bilhandlare bara drar upp priset utan att man får nåt i gengäld. Har man bra känning av en privatperson som kan prata om hur service gjorts etc så tror jag det är mindre risk att man blir dragen bakom ljuset än av en bilhandlare. Handlar man bil för en halv miljon är det väl annorlunda.

Fast det kanske bara är jag som är cynisk…

Jag säger alltid Toyota. Men att hitta en bra för 50k är svårt.

Nä, nu är det bottenfiske som gäller. Bilar med sämre rykte kan vara mycket bil för pengarna. Renault Clio 2007!

Clio har en egenhet, de rostar inte.

Köp en hos en, obs nota bene, seriös handlare. Konsumentköplagen ger tre års reklammationsrätt på fel på vara,

Som inspel angående att fina&prisvärda bilar “går snabbt” kan jag nämna att nu 20 min efter jag skrev inlägget nyss och länkade till en annons på en bil för 79000kr så är den redan bortplockad.

Jag bedömer att det är ganska stor sannolikhet att den inom någon vecka kommer ut “upputsad” hos en bilhandlare för 119000-139000kr.

3 gillningar

Jag skulle inte köpa diesel om jag inte åkte mycket långkörning.

1 gillning

I princip håller jag med men jag skulle nog vända lite på det. Åker jag mest BARA kortkörning och väldigt sällan långväg/motorvägskörning passar ofta andra drivmedel bättre än diesel pga tekniken. Särskilt i de fallen i så fall elbilar även om bensin också är bättre än diesel i de fallen.

För andra som inte är insatta syftar vi på fossilbilar och särskilt dieselbilar eftersom de vid kortkörning hinner kondensen inte försvinna och ansamlas/förstör/späder ut motoroljan. Partikelfilter och katalysatorer inte kommer upp i drifttemp varvid särskilt partikelfilter sätts igen. Bränsleförbrukningen är hög och utsläppen stora vid kallkörning. Samt att det ofta tar en liten stund innan kylvätskan är så varm att kupevärmen kommer igång. (Undantaget ev tillsatsvärmare som delvis löser det.)

Min bild är dock att diesel generellt funkar bra för de allra flesta i en familjebil som åtminstone ibland körs ett par mil då motorn får jobba lite. Sen är olika tillverkare bra på olika saker och Citroen har ändå ett relativt bra renomme på just sina dieselmotorer.

2 gillningar