Jag tror vi måste skilja på dipp och krasch. Det omöjliga är dock att på förhand kunna skilja på dem så man måste ha olika handlingsplaner och acceptera att det inte blir optimalt.
Alternativ kör man månadssparande rakt av i ur och skur och struntar i börsens rörelser. Det senaste är nog den vanligaste filosofin på detta forumet.
Dipp är för mig en 5-20% nergång. I en sådan kan man köpa lite mer än man brukar. Tex dubbla månadssparandet under en dipp.
Krasch är för mig mer än 20% ner och upp till 70-80% ner. Jag sammanställde lite statistik i tråden löngst ner. Man bör förbereda sig på runt -40% nergång och att den tar 1 år från topp till botten, ev längre. Från botten ser det ut att vara i snitt ett år upp till förra toppen. Alltså har man en period på runt 2år på sig i ”normal” kraschen från topp, ner och tillbaka till gamla toppen.
Taktiken i en krasch - om man har cash - är för mig att portionera ut kapitalet och köpa vid -20% och ungefär var -10% på nervägen i en 6-7 poster om det skulle gå till -70 till -80%. Vänder det tidigare så får man köpa på uppvägen också, vilket är helt ok för mig.
Corona kraschen var relativt ovanlig men inte unik. Liknande wham-bam krascher var även 1987, 1990 och 1998. Jag lyckades komma in med 2 poster på -20 och -30%ish och sedan ytterligare 2 på uppvägen i corona kraschen. Det innebär att jag har kapital kvar av de pengar jag fick tillgång till året före kraschen. En del har månadssparats in sedan dess, men jag har även gjort en del vinsthemtagningar senaste månaderna eftersom jag inte är så himla riskbenägen och samtidigt inte purung.
Jag är fullt medveten om att vinsthemtagningar inte är statistiskt det bästa men jag gör så ändå eftersom det passar min riskprofil där jag annars (trots många upplevda krascher) riskerar freaka ut vid fel tillfälle. Det är svårt att ändra sin personlighet så jag anpassar istället min investeringstaktik. Så det inte nu blir ”liv” om detta ![]()
Nu till det verkliga problemet. Just nu är vi i min mening i en dipp vilket för mig innebär att jag ska dubbla månadssparandet. Jag har inte gjort det än utan avvaktar någon vecka till.
Om det utvecklar sig till en krasch så var det ju fel att dubblera månadssparandet, men sånt får man leva med. Går börsen ner -20% från toppen så aktiverar jag min krasch taktik och delar upp kapitalet som ska in i 6 poster för att köpa på -30, -40% osv, och om det vänder så går resten in på uppvägen. Det är helt ok för mig för efter en krasch kommer normalt en 3-4 goda börsår så det är rätt mycket runway efter en rejäl krasch dvs jag måste inte in med allt på nervägen.
Det känns som vanligt helt omöjligt att veta vad som kommer att hända. Det radas upp många hot men samtidigt möjligheter. Det kan vara en vanlig mid-cycle dipp vi ser och att hoten är den vanliga climb-the-wall-of-worry som brukar komma efter första återhämtningen efter en krasch.
Eftersom jag gjort så fina vinster på Corona krasch posterna så har jag tagit hem en hel del av detta. Därmed inte sagt att jag tror det kommer en krasch.
Det ska också tilläggas att jag aldrig går helt ur marknaden, och aldrig heller all in, utan att jag låter aktieandelen på mitt totala kapitalet variera ±10-15%enheter från den nivån jag lagt baserat på min ålder och riskprofil. Det ger mig tillräckligt mycket spelutrymme helt enkelt.
Lång utläggning! Så tänker jag ![]()