Min teoretiska plan är:
Vid 10% nedgång från toppen gå in med 10% av värdet från toppen, tex värde 100 kr som gått ner till 90%, då lägger jag in 10 kronor,
Vid 20% upprepar jag och lägger in ytterligare 10, ev. lite mer
Vid varje 10% upprepar jag och försöker även skrapa fram mer kontanter.
Jag behöver dock fila på strategin, men kontentan är att ju mer det går ner, desto mer pytsar jag in.
Vad jag köper är däremot inte lika strukturerat. Jag köper inte per default det som fallit mest, utan mer det som är mest prisvärt utifrån nuvarande värdering och mina tankar om dess framtid (både när det gäller aktier och fonder). Just nu är det enstaka aktier och lite fonder, men ju mer det faller desto mer kommer jag nog att köpa fonder då det är svårare att spekulera/förutse hur enskilda aktier kommer att studsa tillbaka.
Förlåt, men är du säker att du inte hade lite otur när du tänkte på detta…? Taktisk allokering av 5 till 10 %-enheter tyckas vara ganska modigt, men du planerar 25 %-enheter. Och du har en stay-rich portfölj vilket borde mena att du har redan vunnit spelet en gång?
Skulle tänka om igen på denna plan. Värsta fallet vore att börsen vänder väldigt väldigt långsamt och du har spenderat nästan alla dina kontanter i fallande kurser och har en portfölj som är -50%. Ett läge som ingen kan hantera känslomässigt.
Väldigt få proffs har någonsin lyckats med taktisk allokering - varför skulle du göra det?
Om man försöker att komma in i marknaden med en större summa, är det omöjligt att veta var botten ligger. Tålamod. Gör inga för snabba rörelser. Nästa (riktig) krasch ska inte vara som koronadippen.
Överkurs: Många proffs faktiskt brukar säga att minska månadsparandet när börsen faller. Kan någon tänka varför?
PS Fortfarande det bästa alternativet för småsparare är att göra ingenting och bara fortsätta månadspara och inte logga på sin depå.
Har ingen krigskassa men drar ner på mina kostnader för att kunna öka månadssparandet. Även om det inte går att tajma är ju worst case att man sparar lite extra bara.
Vilka proffs syftar du på här? Om deras råd är att minska under sättningar, innebär det då att vill man ska öka månadssparandet under rusningar?
Hur vet du det? Även om det är osannolikt att historien upprepar sig så är det inte teoretiskt omöjligt att nästa krasch vänder upp ännu snabbare.
Annars håller jag med om att ingen vet var det bottnar i en krasch. Samtidigt måste inte syftet vara att pricka den exakta botten. Jag brukar till och med köpa när magkänslan egentligen säger att det här bara är början. Man får inte glömma att det oftast ser som absolut mörkast ut när det bottnar.
När det är total panik på börsen uppstår enligt min erfarenhet lägen man bara kan drömma om i bull markets. Problemet är bara att vi inte vet när nästa ordentliga krasch sker. Det kan ske imorgon eller om 10-20 år. Därför är det problematiskt att hålla kapital utanför börsen i väntan på nästa panik. Min taktik är att ta av buffertpengar som annars hålls utanför börsen när sådana här lägen uppstår. Något som jag upplever är något lättare när man driver företag och inte endast har privatekonomin att ta av.
Om en kontantsumma hjälper en att hålla huvudet kallt för att stormar på börsen för det ju med sig ett större värde än den räntan är. 1,05% på Lunar som jag antar flesta här har vid detta laget. ^^
Vad skulle du sätta för prislapp på förmågan att vara lugn när börsen stormar? Att ha en säker trygg hamn då?
Håller helt klart med. Ingen har som strategi att sälja i panik i en krasch men ändå är det inte ovanligt att det sker. Om en kontantsumma gör att man känner att man har handlingsutrymme och därmed agerar mer rationellt är det guld värt.
Tack för dina varningar Det är alltid värdefullt att få sakkunnig feedback på sin strategi.
Vad som kanske inte framgick var att min buffert på 5 års utgifter, som är utanför portföljen, är relativt stor. Detta eftersom jag planerar att leva på kapitalet under 10 år för att sedan kunna leva bekvämt på min pension. Bufferten är f n ca 33% utöver portföljen och är baserad på en konsumtion en bra bit utöver vad jag är van vid, så den går att minska vid behov.
Vad gäller placeringsportföljen har jag förutom 20% räntor även en del guld, som visserligen är mer volatilt än aktier och även har sämre förväntad utveckling, men som kan förväntas ha andra dåliga perioder än aktierna och därmed dra ner den totala risken.
Den största historiska draw down för Stockholmsbörsen inträffade under 1920-talet och var strax över 60%, men världsindex torde var mer stabilt än börsen i ett enskilt land som Sverige. Jag har därför goda förhoppningar om att jag slipper tillämpa det lägsta steget i min trappa under det fåtalet år som är kvar tills jag börjar ta ut pension. Efter det används kapitalet för att sätta guldkant på tillvaron varför en större nedgång inte är så allvarlig för mig.
Fallande kurser menar inte alltid rea. Aktier kan väl vara lite billigare nu men historiskt sett är dom fortfarande jättedyra
Minskande mängden pengar på marknaden påverkar kurserna - samtidigt ser vi rörelser i räntor och inflationen ökar. Kurserna har blivit diskontade om igen med tanke på nya läget.
Kontanter har fortfarande alternativvärde. Du är inte tvungen att vara fullinvesterad. Du har ingen bråttom att investera. Vi är inte i något ”once in a lifetime” läge. Jämfört med koronakraschen som @Robert_G hänvisade till: det finns ingen större mängd QE i sikte just nu, det var helt klart i mars 2020 att centralbankerna kommer att printa pengar så mycket som behövs. Nu kan det inte längre hända. Därför tror jag att nästa krasch blir längre.
Vi har mycket okända faktorer framför oss (räntebesluten, situationen i UKR, energi- och supplyproblemen) som kan röra marknaden hur mycket som helst.
Strukturella problemen rörande globala finansieringssystemet har inte försvunnit helt plötsligt. I detta läge kan det väl vara mer lönsamt att tappa ett par procent i nominella värdet på sparkontot än 30 % i övervärderade aktier.
Vi har en enkel strategi, månadssparar. Sen brukar jag lite då och då titta på historisk data för våra aktier, har någon dippat mycket senaste månaden, undersök vad som händer, kanske är det köpläge där man kan snitta upp sin YOC lite. Det har tyvärr varit väldigt lugnt senaste året, inte många köptillfällen att prata om tycker jag.
I princip håller jag fix proportion mellan aktiemarknaden och räntor+guld.
Fördel med att köpa aktiefonder i fallande marknad:
När börsen vänder upp kommer min portölj nå all time high innan börsen gör det.
Nackdel med att köpa aktiefonder när börsen faller är att ju mer aktiefonder man köper, desto mer accelererar man sin egen portöljs förlust fram tills dess botten är nådd.
Rebalanseringen är därför försiktig med små summor varje vecka.
Jag har i år skaffat guld och ökat medellånga obligationer som handlas i euro, som gått bra i år.
Jag har även en norsk räntefond som gått bra när Nok ökat i värde i år.
-----+++__
Anledningen till att Rika tillsammans portöljer går bra är inte att de sparar lika mycket i dem varje månad oavsett konjunktur.
Anledningen till att rika tillsammans portföljer går bra är att de innehåller guld och lång ränta som går bra när aktiemarknaden faller, det gör portföljerna värdebevarande.
Min plan är: Sålde av ca 75% för någon vecka sedan och klarade mej med en mindre nedgång.
Tar hellre förlusten på ett sparkonto än på börsen. Har nu bara väldigt defensiva bolag kvar.
Tror börsen står inför en rejäl sättning på sikt.
Kommer hellre avstå lite avkastning än att köpa in mej för tidigt.
Tror vi är i början av nedgången bara.
Ska kolla på den. Jag sålde mest för att säkra vinster och på sikt stöpa om lite i portföljen.
Börsen har ju varit väldigt dyr och det passade nu bra att sälja av.
Jag tror att detta är något helt annat än Corona. Många tror nu på en uppgång likt den vi hade då.
Jag kan ha fel, men jag tror många nya investerare kommer få känna på en väldigt tuff tid framåt.
Det finns ett motsvarande resonemang man kan göra med uppgångar. Alltså efter en plötsligt uppgång och det känns som det bara är början på en långsiktig.
Då tänker jag det är dags att sälja. Enligt motsvarande resonemang:
Därför funderar jag på att sälja av råvarorna och ädelmetallerna i min lekhink nu.
Helt rätt. Dock tror jag inte det är panik med att köpa alltför stora poster.
Jag köpte lite i befintliga innehav idag men väldigt försiktigt mest för att jämna upp till jämna antal aktier….
Hur ser din historik ut senaste 10-15 år ? Hur länge har du hållit på med marknadstajmning? Undrar om magkänslan fungerar/håller långsiktigt ? Hur klarar man av alla oroligheter på börsen årligen ? Alltså säljer dyrt och köper billigt igen ? . Som jag kan läsa tajmar du börsen med rena aktier ? Om du håller på med Svenska aktier har du slagit Seb Sverige indexfond senaste 10-15 år tillbaks eller Spiltan aktiefond investementbolag?