Köpa in sig under ett börsfall - vad är din strategi?

Hur tänker du då många nya investerare som har ett månadssparande kan misslyckas långsiktigt om de köper månadsvis som man ska göra ? Fattar inte riktigt att nybörjare kan bränna sig och ha tufft spara månadsvis? :grin::thinking:. Ju tuffare det blir passar bara nybörjare med månadssparande då de får köpa både billigt och lite dyrare :+1:

Tajming vet jag inte om det här är…… Jag har ingen lust att riskera ganska stora belopp genom att vara dumdristig, ingen regel utan undantag.
Har som många andra en bra avkastning som jag är nöjd med under åren. Rädslan att inte vara med på tåget styr ofta mer än att faktiskt kunna dra i handbromsen.
Det som vi ser nu har ju varken du eller jag upplevt tidigare.
Orolighet på börsen är något helt annat än det vi ser nu.
Märkligt är att alla här inne håller strikt till sina strategier, men ändå sjunker börsen som en sten…
Vem säljer? Är det bara proffsen? I så fall har jag ju gjort rätt eller? Håller proffsen på med marknadstajming tro?

1 gillning

Det har jag inte märkt något av LF Global indexnära -2,45% i år.

Ja, har du några miljoner så kan det ju bli kännbart om det försvinner 50% av kapitalet.
Har du 200tusen så spelar det ju inte så stor roll kanske.

1 gillning

Det var inte så jätte länge sedan vi hade ett krig men det var lite längre i från oss vad det är idag men inte någon större skillnad. Det kommer alltid finnas krig i världen som kommer stöka till det kortsiktigt. Oroligt kommer det alltid vara i världen då de stor makter kommer visa sina musskler till varandra. Det är inget jag kan tajma på börsen långsiktigt år in och ut :+1:

Jag har inget intresse av den fonden tyvärr. Jag köper in mej igen när börsen stabiliserat sej igen.
Då får vi hoppas att du gissat rätt denna gången och att det endast är lite brus i börsklimatet.

1 gillning

Jag gissar inte rätt eller fel. Det vad jag gör är att jag följer global index långsiktigt :joy:. Det är inget man gissar på. Jag accepterar börsen som den är. Det är du som gissar när du säljer in/ut med magkännslan.

Det var inte mäningen sälja til dig LF Global indexnära då den pasar inte aktiva marknadstajmning. :grin::+1:

Lite brus eller ej bryr jag mig inte om. På börsen sparar jag. Spela går det med. Men varje spel brukar kosta pengar långsiktigt. :+1:

1 gillning

Jag funderar på om det börjar bli dags att lägga in en del av mitt torra krut i en lämplig Sverigefond. Taktiken från början är att gå in med 20 procent då vi är minus 20 procent, 30 procent till om/då vi kommer till -30%, 40 procent om/då vi kommer till -40%, och blir det värre än så (-60%) ska jag kasta in de sista slantarna + superlånet.

Sedan har jag all förståelse för de som argumenterar för att samma strategi som statistiskt sett och evidensbaserat är bäst över tid är bäst även nu. Men som omvärldsanalytiker landar jag i en annan slutsats. Det är uppgången efter corona-dippen, det är Rysslands invasion av Ukraina, det är utvecklingen i Kina och en rad andra faktorer som fått mig att dra öronen åt mig. Jag har sålt av 60 procent sedan ett tag tillbaka och av mitt innehav så är ca 70 procent defensivt. Ligger + 13 procent i år. Min strategi är helt enkelt att köpa in mig igen under nedgången. Vi får se om det är rätt eller fel, det kan bara historien visa (i efterhand).

2 gillningar

Själv tittar jag inte hur det var historisk. Jag vill varken bli bättre eller sämre än breda global index långsiktigt :+1:.

Du kan lägga ner det där med marknadstajming. Du har ingen aning om vem jag är eller hur mycket avkastning jag haft, hur mycket pengar jag har eller varför jag sålde av nu vid kriget i Ukraina. Du får kalla det vad du vill.
Dom som skriver vitt och brett om hur mycket avkastning dom har samt hur många miljoner dom har brukar oftast bara vara skrammel.

Vilken Sveriges fond är lämplig för dig :thinking: ?

Det har jag inte bestämt mig för än.

Är du arg nu ? Jag skriver bara hur jag gör och har inget hemligt när jag skriver hur mycket pengar jag har på börsen. Svårare än så är det inte. Hur du gör och varför du gör det bryr jag mig inte om. Bara undrade om magkänslan håller långsiktigt :+1:. Sedan vad du kallar det smart eller marknadstajmning är inte så viktigt. Vi gör alla ändå som vi vill med våra portföljer .

Detsamma gäller faktiskt dig.

Du har ingen aning om vem @Jacke77 är. Hur mycket pengar han har eller ens om han är en man.

Hen har faktiskt ett par poänger. Att försöka förutspå marknaden (agera på ens egna uppfattning om marknadsläget) har rent statistiskt oddsen mot sig och det är även uppbackat av data över väldigt långa tidserier att de allra flesta som försöker misslyckas.

3 gillningar

Nej jag är inte arg. Vi får se vem som som har mest rätt i slutändan.
Verkar vara fler än jag då som börjat med tajming.

Jag vill inte ha rätt. Jag följer bara global index långsiktigt. Inget annat.

Så nu när svenska börsen snart har gått -20% så borde an pytsa in lite extra i form av det torra krutet? på Plus Allabolag Sverige-fonden? :slight_smile:

1 gillning

Jag tycker det spelar mindre roll vad man kallar det för. Jag försöker tajma marknaden/bedöma vart börsen är på väg utifrån omvärldsläget och har agerat utifrån det. Sedan är jag ödmjuk inför att jag kanske är på väg att göra bort mig, men jag känner inte att jag kan gå emot min egen övertygelse.

1 gillning

Sannolikt blir det Länsförsäkringar Sverige Indexnära, det verkar vara bästa kandidaten just nu.

1 gillning

Jag har full respekt för det. Men att förutspå oddsen framåt är jag stolt över, och det är det som är vitsen.
Det handlar inte om tajming utan om att inte förlora pengar.
Som bekant krävs det stora uppgångar för att täcka en förlust.
Jag är väldigt glad att jag klev av i tid denna gången, och har planen att öka i befintliga innehav i dippen.