Jo det stämmer, det finns redan stadgar som jag har fått ta del utav.
Det kan säkert gå fint i ditt fall, och jag håller med om att mina exempel är lyxboenden: dock ser jag samma tendenser i alla göteborgsbyggen som jag har tittat på; väldigt hög belåning och svårt att räkna på. Jag står fast vid att jag, personligen, aldrig skulle sätta mig i ett nybygge. Dels för att jag tycker att husen blir både fulare och sämre för varje nytt decennium. Områden som Röda Bergen eller nedre Johanneberg byggdes för hundra år sen och är oöverträffade. Själv bor jag i en 80 år gammal förening med 1/10 av belåningen mot ditt exempel.
Det passar mig. Men alla är olika.
Jag skulle säga att dessa två herrar sammanfattar det väl.
Och
Jag vill även lyfta en annan viktig aspekt. När saker och ting inte går som planerat ekonomiskt, eller när byggherren inte uppfyller det som utlovats, är det inte alltid så enkelt att få dem att ta sitt ansvar. Man kan hävda att det räcker att hänvisa till vad som står i avtal och dokument, men i praktiken är det ofta mer komplicerat – särskilt när byggherren helt enkelt inte håller sina löften. Och det, ska jag tillägga, är betydligt vanligare än många tror.
Jag har själv köpt en nyproducerad bostad, och med facit i hand kan jag säga att jag ångrar mig.
Tycker diskussionen blir lite för generell när ni pratar om att undvika nybyggen, punkt och inte det här specifika projektet och siffrorna som har presenterats. Det blir väldigt kategoriskt när man utesluter ett helt segment, det är inte realistiskt.
Jag kan uttrycka mig så här: jag, personligen, är helt enkelt inte kunnig nog för att försöka förstå mig på ett objekt som ännu inte är färdigbyggt och där ekonomin ännu inte rullar. Det är för diffust för mig. Därför, när det gäller en sån viktig sak som var jag ska bo och min framtida ekonomi, så väljer jag bort den typen av objekt. Kalla det självbevarelsedrift.
Det finns säkert andra här som kan hjälpa dig bättre med just det här prospektet. Jag ville bara dela med mig hur jag resonerar, eftersom du frågade.
Anekdot: har en bekant som flyttade in i en i princip nybyggd BRF för typ 3-4 år sedan. Avgiften var då typ 4500kr. Nu vid årsskiftet var den upp i närmare 7000kr så de sålde sin BRF för ett par veckor sedan.
”GarageplatsER till en medlem” är i princip en utopi för de flesta nybiggda BRF/HR idag. Man räknar allt lägre antal parkeringsplatser/lägenhet. Sen ganska många år hör jag många som beskriver det väldigt problematiskt i vardagen om man t ex har två bilar i familjen.
Du har helt rätt. Sorry för det. Jag tror dock att det var ditt initiala inlägg som bidrog till det. Jag (och uppenbarligen många andra) uppfattade att du stundtals ställde generella frågor kring just nyproducerade BRF och ej specifikt den du funderar på att köpa.
Jag förstår dock om det kanske inte var menat på det sättet från din sida.
Vad baserar du detta på? Jag tänker tvärtom att nu är det ett relativt osäkert läge.
Håller med övriga som skulle undvika nybyggen. Det finns alltför många osäkerhetsfaktorer. Har haft viss insyn i området runt Torsplan i Stockholm. Trots att det ligger i centrala Stockholm har det inte blivit så populärt. Man vet aldrig i förväg hur nybyggen tas emot.
Tanken att kunna sälja innan inflytt med vinst tror jag inte alls på. Är det öht någon i Sverige som kunnat göra det med vettig vinst på spekulation sedan 2017?
Många som är mycket negativa här. Jag kan komma med andra sidan då. Dock ska sägas att jag köpte nyproduktion 2014 & 2017.
Båda köpen var av stora bolag som PEAB och NCC/Bonava. Det har varit mycket lite strul med regler och annat. Ekonomin har varit helt okej, i första fallet sänkte dom avgiften för räntan gick ner under tiden det byggdes. Andra fallet kom en liten jobbig räntehöjning när räntan stack iväg häromåret men det var många som fick höjda avgifter inte bara nyproduktion.
Jag köpte i områden jag tänkte var vettiga och trodde skulle bli bra på sikt. Det är klart att det är en risk att köpa ekonomiskt med värde ökning/sänkning och den får du fundera på själv. Du har fått bra tips på att titta på vilka parametrar som kan påverka kalkylen och om dom räknat men glädjesiffror.
Men ur synpunkten att det är skit att flytta in i nyproduktion så är jag av en annan. Men det kommer vara rätt hög omsättning av lgh första tiden och se till att lägga energi i styrelsen om du ska bo länge och orkar.
En kommentar till detta: det behöver inte vara allmänt skit att flytta in i nytt. Men om man tror att det är en genväg till en bra affär som man kommer tjäna pengar på så tänker man fel, det är alldeles för stora risker. Det finns mer säkra sätt att tjäna pengar på bostäder än att satsa på nybyggen.
Värt att tänka på är att bolånelöftet från banken inte är bindande. Många som kommit i kläm vid tillträde när reglerna ändras under byggtiden. Amorteringskrav, KALP, styrränta har alla givit upphov till snyftartiklar.
Det håller jag med om.
Om man flyttar in för att bo så är det så ser jag inte att det alltid är skit (som många verkar skriva att deras bekanta sagt)
Jag tycker inte heller att nyproduktion behöver vara skit, men man ska vara medveten om riskerna. Finns det en motsvarande befintlig brf skulle jag hellre köpa där.
Siffrorna som postats ser ok ut så då blir det ju de lite mer generella riskerna man får ta hänsyn till.
Marken kostar ju såpass mycket idag att både husen och områdesplaneringen blir lidande. Det blir ofta för trångt helt enkelt.
Är det fler hus som kommer byggas i området (utöver det du kikar på) blir det ännu mer komplext.
Av den anledningen hade jag varit skeptisk utöver de risker/problemområden som redan nämnts.
Vill du ha nytt så varför inte ”blåsa ut” ett renoveringsobjekt i en gammal förening och inreda helt efter eget tycke? ![]()
Det finns säkert några mönsterstadgar inledningsvis som, precis som du skriver, täcker in det mesta.
Utmaningen tror jag snarare handlar om att få alla nya medlemmar att förstå att de måste följa dessa. Samt att få folk att engagera sig ideellt i föreningsarbetet.
Två bilar i vardagen låter onekligen som en utopi i stadsmiljö. Är väl en sak om man bor i Norra Norrlands Inland, då kan det vara motiverat, men i stadsmiljö finns ingen som skulle bygga på den premissen.
0,7 bilar/lägenhet kan väl ändå anses vara norm om än man kan se byggare som går ner till 0,3 bilar/lägenhet i stadsmiljö med god kollektivtrafik. Sen finns såklart människor som likt TS “villhöver” flera bilar men sett till verkligt behov så är det försvinnande ovanligt.
Sen är det ju en rejäl förlust för föreningen att offra dyrbara kvadratmeter på parkering som kan användas till annat.
Lånelöften gäller också ofta endast 3-6 månader, man måste själv se till att ha gott om luft i sin kalkyl när man binder sig till ett köp så långt i framtiden.
I normalfallet så läggs prissättnignen på nyproducerade lägenheter så att de är attraktiva jämfört med dagens priser. Om en lägenhet idag är värd fem miljoner så är det inte orimligt att den är värd fyra eller kanske sex om 2-4 år när det är dags för banken att värdera och ge bolån.
Historiskt sätt när bostadsrätter gick upp 5-10% per år så gjorde många väldigt goda affärer men i dagsläget så bör man ha rejält med reserver och/eller förmåga att hantera stora blancolån om man köper nyproducerat.
Ett blancolån på en miljon med tio års återbetalningstid blir en rejäl månadskostnad med dagens ränteläge.
Vill inte vara pessimistisk men det tål att tänkas på.
Om jag är rätt informerad och bostadsrättsföreningen går i konkurs så omvandlas bostadsrätten till en hyresrätt men lånen behåller man och får betala.
Lycka till med ditt beslut.
Hoppas ni alla får en Trevlig sommar !