Köpa lägenhet på en solig plats utomlands (Spanien, Portugal eller Turkiet), någon som har erfarenhet?

Ok, jag ser problemet. Jag är bara ute efter ett “andra hem” där jag kan vara på vintern. På sommar, vår och höst är jag kvar hemma i Sverige.

1 gillning

Kanarieöarna anses ha världens bästa klimat. Aldrig för varmt och aldrig för kallt. Väldigt vänliga och toleranta människor. Utmärkt om man gillar att vandra. Utmärkta kommunikationer. Känns modernt med allt fler gågator och cykelvägar. Allt fler laddstolpar. Butiker med eko-mat. Billigare än Sverige. Kortbetalning överallt, även i många småbutiker. Engelska går ganska bra, speciellt om man gestikulerar samtidigt.

Jag pratar om Gran Canaria (Las Palmas) men det ser nog lika ut överallt. Södra delen av ön är väldigt turistiskt men har bättre väder med mer sol. Norra delen av ön är grönare och mer spanskt.

3 gillningar

Jag bor 100 km söder om Italien, så jag antar att södra Italien har ungefär samma vinterväder som här, vilket innebär t-shirt när det är soligt och tjocktröja eller lättare jacka när det inte är det, motsvarande ungefär maj i Stockholm.

1 gillning

Vinstskatten är 21 % i Spanien. Di kan få exakta avgifter/skatter när allt är klart med vår försäljning.
Varför vi sålde? Vi blev kontaktade av en mäklare som talade om att just vårt område är mycket attraktivt just nu. Vi hade egentligen inte tänkt sälja men vi kunde inte tacka Nej till budet vi fick.
Vi fick 100% mer än vad vi hade betalat. Och detta på bara 2,5 år.
Vår granne i Spanien sålde till 120% men då hade han renoverat mycket mer än vad vi hade gjort.

Det är självklart många faktorer som spelar roll i just den här värdeökningen. Pandemin är en. Man vill t ex inte bo på hotell där man inte kan rör sig fritt utan munskydd.
Man vill kanske kunna stanna längre perioder på samma ställe kanske för att det blir enklare med barnen.
Varför vi valde just Spanien beror på först och främst enkelheten att ta sig dit (direktflyg), Vi upptäckte också att Spanien är “vana” vid utländska husägare och det är många funktioner/föreningar man kan få hjälp av som finns på plats.
Sjukvården är superbra, vänliga människor och maten är bra mycket billigare än i Sverige och antal soltimmar inte att förglömma.

3 gillningar

Intressant, jag trodde att pandemin skulle sänka värdet på bostäder i just turist orter. Jag försökte köpa en lägenhet på Cypern, men då jag inte hade möjlighet att besöka lägenheten på plats så avstod jag.

Återkom gärna med kompletta siffror på ekonomin när du har dem. Jag är speciellt intresserad av följande:

• Jag har läst att man får skatta av mellanskillnaden i skatt i Sverige när man säljer. Återkom gärna med hur det blev i just din situation:
    " När du har sålt en bostad utomlands kan du bli beskattad för kapitalvinsten hemma i Sverige. Om du blir beskattad eller ej beror dels på om du är obegränsat eller begränsat skatteskyldig i Sverige, dels på bestämmelser i eventuellt skatteavtal mellan Sverige och det land i vilket du sålt din bostad."
  • Hur mycket fick du ner valutaväxlingsavgiften till?
  • Vilka andra kostnader har du vid försäljning, till exempel advokat, notarie och mäklar kostnader osv.
  • Vilka kostnader är avdragsgilla när du säljer? Kan du till exempel dra av för dina 15% i köpekostnader, valutaväxling och dylikt?
1 gillning

Bara en fundering, men det har ju hänt att folks sommarhus har blivit ockuperade av spanjorer som vägrar lämna frivilligt, och att spanska myndigheter gör mycket lite eller inget alls för att kasta ut dessa. Vad ska man ha för plan ifall detta händer? Det idealiska hade ju varit en sorts försäkring mot detta, så att man kunde ringa till “Starke Adolf”… det är ju alltid riskfyllt att själv bli inblandad i handgemäng i främmande länder.

/H

Gör spanska polisen ingenting i detta läge verkligen? Finns det inte vaktbolag eller liknande man kan ta till?

Låter lite otroligt för mig att detta skulle vara ett problem i realiteten?

Jag har läst flera gånger i skvallerpressen om skandinaviska hus/lägenhetsägare som fått sina bostäder ockuperade, och att de lokala myndigheterna inte gör något.

https://svenskamagasinet.nu/artikel/3590/en-skam-for-spanien-ndash-men-nu-ska-ockupanter-kastas-ut

Det verkar finnas en ljusning på problemet enligt ovan artikel. Det är säkert inget vanligt problem, men väl en risk värd att beakta. Sånt är alltid knepigare när man inte befinner sig på hemtam mark. Ockupanter av vår svenska sommarstuga hade t.ex. åkt ut omgående på ett eller annat sätt…

/H

Läste igenom artikeln och det känns ju nästan som om man inte tror på det som skrivs känner jag när det handlar om ett välutvecklat land som Spanien.

Nu har jag dock inga planer på att köpa i just Spanien eftersom priserna där är högre än andra ställen jag undersökt och jag ser inte att fördelarna väger upp nackdelarna.

Det ska du nog inte anta. Om du bor på en ö (jag antar att du bor på Malta eller liknande) så blir det ett ganska annorlunda klimat om man är omgiven av vatten från alla sidor. Blir inte alls samma effekt som på fastlandet då vattnet gör vintrarna varmare och somrarna svalare, vilket är precis vad jag är ute efter.

1 gillning

Ja, fast frågan är om en sydlig udde, typ kring Portopalo di Capo Passero, inte är rätt lik Malta klimatmässigt? Iaf mer än den är lik Italien som helhet …

Ja nog har södra Italien ett jämförbart klimat med spanska solkusten. Det är väl mer norra Italien som kan vara lite kyligare dock betydligt närmre om man vill besöka sitt andra hem lite mer frekvent. Kanarieöarna har helt klart ett toppenklimat men ett stort minus att alltid vara beroende av flyg. Flygen är väl dessutom ganska dyra dit, så vill man åka dit typ 3ggr per år så kostar det en slant.

1 gillning

Spanska solkusten ja, och Italien ser ut som ett väldigt bra alternativ om man inte vill bo på en ö. Medelhavsöarna har dock bättre klimat än solkusterna. Men jämför jag Italien och Spanien ser ju Italien mera attraktivt ut i mina ögon. Jag skulle personligen nog hellre välja södra Frankrike eller Portugal om jag ville ha ett semesterhem på fastlandet.

Tror inte flygen kommer vara den stora kostnaden i sammanhanget…

Kan hålla med. Portugal har nog det bästa vädret och flest soltimmar utav alla på fastlandet. Billigt. Känns mer nordeuropeiskt än Spanien och Frankrike. Ingen siesta, bara en sån sak …

1 gillning

Har räknat på detta nu och funderat lite och kommit fram till att det inte är ekonomiskt försvarbart att köpa en lägenhet utomlands om man tänkt som jag att bo där bara nån månad per år.

Om man räknar på att det kostar ca 1M att köpa, man tappar 15% i köp och 10% i sälj. Då tar värdeökningen ut varandra efter drygt 5 år om man räknar med 4% värdeökning.
Räknar med att uthyrningen gör att månadskostnaderna tar ut varandra så man går ± noll här.
Jämför med en investeringen i en indexfond (som jag för övrigt anser vara lägre risk än en fastighet utomlands) så får man 7% per år i genomsnitt eller 70k kr/år på miljonen man investerade i fastigheten. Då har man 70k att spendera på en månads semester per år istället. Man kan hyra lägenhet för runt 20-30k i månaden. Då har jag 40-50k över, så jag kan till och med köpa en tempurmadrass varje år och skänka bort den och fortfarande gå plus.

Jag har räknat med att man inte tar lån på lägenheten eftersom det är lite trassligt att få det på lägenheter utomlands och man får oftast sämre villkor än i Sverige. Fastigheten kan öka mera än 4% per år men börsen kan också öka mera än 7% per år. Man slipper trassla med massa försäkringar, hyresgäster, oväntade vattenläckage, inbrottstjuvar/ockupanter osv. Dessutom behöver man inte åka till samma land och ort varje år heller utan man kan välja olika mål.

Min insikt är därför att jag inte förstår varför man i min situation skulle vilja köpa en bostad utomlands.

6 gillningar

Jag landade i en liknande slutsats i diskussioner. Genom att hyra kan man dessutom prova olika platser samt skippa dåligt samvete i att känna att man måste ta hand om något som borde få mer kärlek. I alla fall så jag tänker idag.

7 gillningar

Köper man en lägenhet är det löpande underhållet i princip noll. En fungerande förening håller koll på de allmänna utrymmena och att allt fungerar.

Man köper en lägenhet för att man gillar orten och vill kunna vistas där precis när man vill snarare än att det ska vara en alternativplacering till en indexfond.

Bor man i hus i Sverige och vistas några månader vintertid på varmare breddgrader kan man spara in ganska hyggliga belopp på minskad uppvärmning. Det betalar förmodligen flygresan och lite till.

1 gillning

Angående Kanarieöarna är ju ytterligare ett problem att bostäderna är sjukt dyra där. Det finns delar i södra italien som fortfarande är billiga men de är ändå inga fynd, långt från flygplatser och sen verkar många boenden i södra Italien hålla väldigt låg standard.

Min (högst begränsade) erfarenhet från bekantskapskretsen är att det kan vara smart att dela med någon, flera delar med föräldrarna och det verkar vara ett rätt bra upplägg. Då utnyttjas bostaden mer + man är flera som tar hand om den.

1 gillning

Bra att vi landade i samma slutsats oberoende av varandra, det ökar ju konfidensen på att vi inte tänkt galet.

Grejen är att jag kan få precis detta genom att hyra en lägenhet i orten istället. Istället för att pytsa in 1M i en lägenhet så kan jag pytsa in 1M på börsen, få 70k avkastning från min miljon och hyra en lägenhet istället för runt 30k och ha 40k kvar över. Alternativt hyra en lite maffigare lägenhet än jag kunde fått för 1M…

2 gillningar

Skillnaden är att du vet att lägenheten avkastar boende varje år. Vad börsen i framtiden kommer avkasta är däremot högst oklart.

2 gillningar

Nja, det är oklart vad lägenheter avkastar också:

• Reparationer och liknande oväntade händelser.
  • Global uppvärmning medför att öar och kustområden kanske får problem om vatten nivån ökar.
  • Inbrottstjuvar, ockupanter och hyregäster riskerar att förstöra inredning.
  • Fastigheten kan öka eller minska i värde.
  • Det kan vara svårt att hyra ut lägenheten. Speciellt tror jag det kan vara svårt att ha 100% uthyrning i semesterområden.
  • Valutan kan gå upp eller ner.

Bägge investeringarna är osäkra i mina ögon, men en fastighet utomlands känns mera riskfylld i mina ögon…

2 gillningar