Köpa Omega Seamaster Planet Ocean eller investera?

Inte för att sätta käppar i hjulen nu men… Om du vill köpa nått om 30 år istället är 60k SEK värt 456’735 SEK med 7% ränta på ränta. Om jag räknat rätt.

Just saying… :cowboy_hat_face: men en klocka behöver man ju… man vill ju inte komma för sent till saker, gå hem i tid osv.

Om du har råd och vill ha klockan så köp den. Inte svårare än så. :grin:

Skulle rekommendera att även köpa en G-shock som en beater (läs slitvargen) för att öka chansen att din Omega blir något som går i arv.

2 gillningar

Ja alltid intressant det där med 7%, det är ju inflationsjusterat;) det är snarare runt 12-14% om du räknar med utdelningar och inte inflationsjusterar.

Men 7% i värdeökning kan jag hålla med om. Mycket högre rent nominellt och med utdelningar inräknat.

1 gillning

Om du köper den så se till att använda den! Låt den inte ligga i en låda för att du är rädd att den ska bli repig. Det är när du har den på armen som du kommer att ha glädje av den.
Har tyvärr sett närstående som har fått eller köpt dyra klockor och liknande som aldrig eller sällan använts pga rädsla att repa eller på annat sätt slita på den.

3 gillningar

Att köpa en fin klocka kan man absolut göra så länge det inte är ett exemplar av många där man unnar lyxkonsumtion som man egentligen inte har råd med.

Är det ett spontonfall eller har du planerat för det en längre tid? Jag tycker svaret på den frågan får fälla avgörandet.

1 gillning

Köp klockan, köp en Ferrari, köp en Bavaria motorbåt, köp en Hästens säng, köp en Gucci väska, köp en Canada Goose jacka, köp en Swarovski kikare, köp Cartiers solglasögon, bo i sviten på Grand Hotel, åk första klass till Las Vegas och hyr en Limo och grilla lite marshmallows över brinnande tusenlappar. The world is yours.

Försök tillfredsställa ditt habegär, yolo n go solo och allt det där.

Eftersom du frågar efter anonymas åsikter/tillåtelse i ett internetforum tror jag du redan vet svaret. Din tjej är den du i första hand bör resonera med inte oss troll. Är du okej med att hon köper en sminklåda för 60k för sin egokänslan/gåva till framtida döttrar utan att resonera med dig? Om ja köp klockan om du vill…

5 gillningar

Här är beviset!

Trevlig helg alla! :muscle:

24 gillningar

Grattis till en snygg klocka!

2 gillningar

Snygg! Bra prioriterat!

1 gillning

Skönt att tråden inte ballade ur.

5 gillningar

Fint att se, den är du värd. Njut av den och använd den väl.

Bara att du är på forumet och ställer frågor ökar dina chanser till ett extremt fint liv, allt kommer bli bra, även om du unnar dig något ibland.

Till och med Jan köpte ju en Tesla, vi måste alla unna oss något ibland.

2 gillningar

Halvt off-topic men kanske passar denna tråden ändå. Kikade på köpa ny planet ocean för ett par veckor sedan och jämförde priser hos AD och uret.se , och såg att det skiljde markant (nästan 25% billigare för exakt samma klocka)

93400:- hos AD:
https://www.eriksonurhandel.se/omega/omega-seamaster-planet-ocean-600m-co-axial-master-chronometer-43-8.html

71399:- hos uret.se:

Finns det några signifikanta nackdelar att köpa hos prispressaren uret.se? Kan AD matcha dessa priser? Någon som har erfarenhet?

Själv hade jag hellre gett 75k (ny) istället för 93,4k:

Har själv köpt 3 klockar därifrån (Chrono24).

Varför 75000 därifrån när man kan få den inklusive frakt för 71500 hos uret?

Är den ny? Jag kan inte se det i annonsen.

Allt är väl nytt hos uret.se, pre-owned har dom hos uretvintage.se ?

Ok. Då e d bara att köra!!

Ok, men finns det några nackdelar att köpa online jämför med AD? Tänker service, andrahandsvärde osv?

Själv kan jag inte se några nackdelar med att köpa NYA klockor på nätet, från betrodda säljare.
Har som sagt köpt 3 st från Crono24 till betydligt bättre priser än jag hade fått från Sverige.
Service kommer du ju inte undan oavsett var klockan är köpt. Andrahandsvärde tror jag inte är annorlunda om du köpt en klocka från ex.vis. Tyskland eller Sverige.

Jag är sjukt klockintresserad.

Du kan få en likadan klocka för mycket billigare om du kan tänk dig köpa en beg, räcker med nått år. Kan rekommendera dig klocksnack. Gjort många affärer där, du köper helt enkelt säljaren. Man läser säljarens omdöme och sen är det bra.

Tillbaka till din frågeställning. Tillgången på klockan är betydligt större än efterfrågan därav säljs den hos icke auktoriserad återförsäljare till lägre pris. Jag skulle även tro att du kan knalla in hos vilken auktoriserad butik och få duktigt med rabatt. (Upp till 25%) Köparens marknad.

En jättefin klocka, men kan du tänka dig något annat med en fanatisk fin historia så kan jag rekommendera dig en speedmaster 005. Sjukt grym klocka, och en av mina favoriter. Behöver du hjälp eller liknande så finns jag ett PM ifrån!

2 gillningar