Köpa Omega Seamaster Planet Ocean eller investera?

Yes, gjorde mitt första lite mer exklusiva klockköp förra året, en halvår gammal PAM01312. Blev en mycket bra affär jämfört med att köpa ny. Men tycker det kändes lite risky att köpa begagnat av privatperson så nästa tänker jag nog köpa ny, särskilt när man kan få så rabatterade priser online utan förhandling.

Ja den är fin! Tycker även 304.30.44.52.01.001 är riktigt trevlig, men då får man gå upp en prisklass till :sweat_smile:

Går än så länge bara och trånar, mycket annat pengarna ska räcka till, som indexfonder tex :slight_smile:

2 gillningar

Sjukt snygg klocka! Grattis till köpet, välförtjänt med den fina ekonomin ni har vid så pass ung ålder.

1 gillning

Grattis till en fin klocka! Har själv en Smp 300c som jag köpte som min första fina klocka.

Problemet med denna hobby är att man vill samla på sig mera märken och modeller. :rofl:

5 gillningar

Åh gillar din Panerai, känns som alla panarister har ägt en sådan men 47mm är för stort för min handled :/. Skulle jag nån gång köpa en Panerai så hade jag nog valt 111 eller 112.

1 gillning

Snygg klocka. Klockor och RT går inte ihop.

1 gillning

Tack! egentligen är en vanlig Sub det ända man behöver :slight_smile:

1 gillning

Tycker ändå att du gjorde helt rätt! Grattis till ett fint köp. Vi är alla olika, men någonstans måste man även maximera sin livstillvaro. Livet är inte bara till för att maximera sin avkastning!

Du har ju en väldigt trevlig ekonomisk grund att stå på, så din privatekonomi hänger ju inte på detta inköp riktigt. Trevlig att du kunde unna dig & all lycka med den nya klockan!

Sen, vad spelar det för roll vad vi anonyma människor på Internet tycker…men du får en virtuell ryggdunk av mig för ett bra köp!

Mvh,

1 gillning

I beg to differ som Ove sa…

1 gillning

Jag äskar den, är dock ”bara” 44mm så funkar även om man inte har dom biffigaste handlederna.

1 gillning

Trevligt med en klocktråd.

Jag läste någonstans att det är lättare att få tag på nya Rolex klockor eftersom efterfrågan sjunkit senaste åren. Är detta något ni känner igen och kan tror ni att en ny Rolex nu skulle kunna vara en bra investering?

Över tid är det säkert en bra investering. Det är fortfarande svårt att få tag i stålmodeller. Rolex har en ny regel gällande att AD ska sälja lokalt. Bergströms i Malmö ska sälja till folk i regionen och inte till turister. Detta följs säkert sådär när det gäller kunder med goda relationer (folk som köper köper klockor av ädelmetaller). Det dröjer nog inte länge till innan du kan traska in och köpa din drömklocka med rimlig väntetid. Då sjunker ju i och för sig värdet på beg. marknaden och din “investering” blir sämre. Mitt råd är: köp en klocka om du vill ha en, vill du göra en investering finns det bättre alternativ.

Tack för tips! Det blir nog att köra vidare med mina gamla Seamaster.

Men vad betyder AD?

authorised dealer. De affärer som säljer nya rolex.

1 gillning

Sent svar till denna tråd. Men jag tänker spontant att du har en väldigt låg risk för din ålder. Om du har 600 tkr i sparkonto och 600 tkr på börsen (50/50).

För din ålder hade jag åtminstone kört 20/80. Dvs 240 tkr på sparkonto och 960 tkr på börsen.

Gällande klockan, så hade jag hellre köpt en fin klocka för 10 tkr. Det räcker för en fin klocka. Frågan är varför du vill ha den klockan? Är det som en investering så är det ingen bra investering i jämförelse med börsen. Har du tur får du tillbaka pengarna. Det är en väldigt vanlig klocka. :+1:

Jag hade nog själv ej “vågat” bära runt en dyrare klocka med tanke på rånrisken, men så rör jag mig i stockholms mest utsatta områden en del så därför jag kanske är lite extra “försiktig” med vad jag bär.

Minns själv när jag var yngre och växte upp i ett av våra utsatta områden så fort någon fick nys om att någon bar något dyrt så gick “snacket runt” och personen blev genast en måltavla om den inte då iofs var en person som folk ej vågade råna så kanske jag blivit lite “skadad” i mitt tankesätt från mina ungdomsår och vad man såg och fick vara med om.

Tiden då en GMT Batman ökade med 15% i värde när köparen lämnade butiken är över. Över tid kan det bli en bra affär, men antalet långsiktiga köpare av nya klockor för >200 KSEK är begränsat.

Hej!

Tack för svar!

Klockan är ett köp som motsvarar den tid jag lagt ner på att samla kapital och en present till mig själv efter ca 10 år av slit.

Intressant frågeställning kring min 50/50 fördelning.

Tanken med ca 600k i likvida medel på sparkonto är att jag möjligen vill köpa en bostad om ca 1-5 år och vill då ha tillräckligt med pengar för en kontantinsats.

Resterande del av mitt sparande går oavkortat till investeringar eftersom jag inte behöver ”mer” än 600k för att köpa en bostadsrätt inom snar framtid.

Så i det långa loppet kommer investeringarna att öka i förhållande till mina 600k sparande.

1 gillning

Låter klokt.

Ett alternativ är att du kör 80/20. Och sen när det är dags för husköpet så tar du ut med samma kvot alltså 80/20.

Pengar som pengar, så länge man håller samma risknivå.

Annars går du från 50/50 till 100/0 över en natt. :yum:

Värt att fundera på.