Köpa preferensaktier för pantpengar

Det är en medveten och riktad arbetsinsats att gräva upp pantburkar ur papperskorgar.

Pengarna från panten är inte gratispengar

4 gillningar

Det finns en bra anledning, motivation.

Jag har flera sparanden som är ”öronmärkta”. Ett är Tradera mm, allt som sålts hade garanterat inte investerats om det inte fanns ett specifikt sparande. Jag och min fru har dessutom en liten intern tävling om vem som kan fylla på mest :smiling_face_with_sunglasses:

På samma sätt har jag ett mikrosparande från refunder och liknande. Det motiverar mig att använde den tjänsten och i längden kunna öka mitt investerade kapital.

2 gillningar

Tråden är utagerad och ber dig läsa tråden igen, speciellt TS då det inte är första gången du missuppfattar. Men förstår precis hur du tänker när vi läser din text.

Trevlig helg :cowboy_hat_face:

Det är fritt att tycka vad man vill och vi gör vårt sista inlägg med följande:
När vi är ute på SPRÅNG passerar vi minst 100 tusen under 10 år räknat på 500 per månad.
Vi kan välja att titta bort eller rikta vår uppmärksamhet åt det som tillhandahålls utan arbetsinsats, då vi ändå den vägen skulle vandra.
Till och från jobbet. Till och från gymmet. Till och från tandläkaren. Till och från matbutiken.
Till och från …

OBS ända invändningen vi tar till oss är att vi tar ur och från utsattas skattkista. Det ska kompenseras på något sätt.

V

1 gillning

Nu trillade poletten ned !

• 0 kr kourtage med eller under 50 tusen ISK Avanza
  • 0 kr schablonskatt under 150 tusen kr ISK Avanza
  • 25% reduktionskatt vid gåva 2 tusen eller mer

Alltså, vi gör 3500 kr passiv inkomst per år.
Skänker 3500 kr till Stadsmissionen.
Får cirka 900 kr mindre skatt pga gåva för sociala ändamål.
Behåller 50 tusen som leggat och väntat på oss när vi promoverat med vår livskamrat.

Tillägg: När gåvan ges ska pers nr registreras, aldrig Swish. Organisationen måste finnas registrerad hos skatteverket.

:heart:

Underhållande tråd :rofl::rofl::rofl:

1 gillning

Underhållande tråd :rofl::rofl::rofl:

Spännande kommentar och passar på att fråga vad som väcks till liv hos dig, när du läser tråden. Hur yttrar det sig. Vilken känsla får du. Och till sist vad är det för reaktion du vill spegla med dina symboler av glädjefyllda figurer.

Trevlig Söndag

Det är fortfarande inte utan arbetsinsats att plocka pantburkar och panta dessa! Det är arbete med att plocka pant!

Plocka pant och investera pengarna bäst du vill men lura inte i dig själv att det är gratis pengar.

1 gillning

Jag kan försöka sammanfatta tråden med följande skämt:

En man kör på motorvägen när radion bryts för ett meddelande:

– Varning! En bilist kör i fel riktning på motorvägen.

Mannen väjer panikartat och skriker:

– En?! Det är ju alla!

2 gillningar

Intressant tankefigur. Då är vi överens om att vi inte är överens :joy:

VSOMM

Vägrar Svänga Och Möter Motortrafik? :wink:

Panta på - det är en ädel insats. :+1:

Eller snarare:

“Hej, jag tänkte köra till Stockholm men vill ta lite landsvägar och omvägar för att det är roligt”

“NEJ DU SKA INTE GÖRA DET MAN MÅSTE KÖRA MOTORVÄGEN FÖR DET ÄR DET OPTIMALA ÄR DU DUM I HUVUDET”

3 gillningar

Det är väl bra att lura sig själv att det är gratis pengar.

Om man tycker att det är roligt att plocka pant när man ändå är ute och går är det väl en bra sak att göra.

Det var väl inte frågan. Gratispengar är gåvor, donationer eller möjligen arv.

Men att först hitta, plocka upp, samla in och sen panta flaskor och burkar kräver både tid, planering och en arbetsinsats.

Så kan hålla med om att det inte är gratispengar. Snarare inkomst av hobby.

2 gillningar

Om den som gör det tycker att det är gratispengar så är väl det bra?

Inkomst av hobby kan väl också räknas som gratispengar, om man vill det.

2 gillningar

Fast det är ju inte gratispengar i ordets rätta bemärkelse. Du betalar med din tid och ditt arbete.

Nej, man ska inte lura sig själv medvetet.

Det är inte gratispengar eftersom de kommer med en arbetsinsats..

1 gillning

Bara om man själv tycker att det är jobbigt.

1 gillning

Det tycker jag att man kan få bestämma själv.

2 gillningar

Nej alldeles oavsett om man tycker det är jobbigt eller inte.

Jag tycker inte det är jobbigt att lyfta ut mjölkpaketet ur kylen men jag skulle aldrig påstå att mjölken tog sig ut ur kylen och upp på bordet av sig självt. Det är ändå mitt arbete som gjorde att mjölken kom upp på bordet eller att pantburken plockades upp ur en sopkorg.

1 gillning

Det finns inget som är helt gratis. Även gåvor kan kräva att man är snäll först för att man ska få gåvan.

Om man själv tycker att det är gratispengar så är det gratispengar, tycker jag.