Köpa preferensaktier för pantpengar

Om han påstår att utdelande aktier minakar sequence of return risk, ja.

Det finns forskning som visat att utdelande vs prisökning är irrelevant. Samt att utdelande aktier tenderar att vara högre risk än icke utdelande aktier.

Titta på de referenser som denna videon har i beskrivningen:

Utdelande aktier faller oftast mindre i krascher. Det finns ju massa att läsa om att Sequence of Returns Risk är största hotet mot 4 % regeln. samt data som visar vad som tidigare hänt vid såhär hög värdering

You do you.

Men man använder inte 100% av kapitalet direkt. SORR spelar ingen roll här.

Nej det gör dem inte. Det finns akademiska referenser i beskrivningen i artikeln. Utdelande aktier tenderar vara mer riskfyllda (volatila) än icke utdelande/genomsnittet på marknaden.

Jag investerar mestadels i aritocrats osv, defensiva utdelningsaktier/Etfer, bred portfölj. Utveckling iår +15%. Senaste veckorna har pengar flyttats i marknaden från tech till defensivt. När marknaden går ner har min portfölj hittils gått ner mindre. Jag förstår inte varför man skulle köpa index just nu med så hög tech exponering. Dagens industri skrev i veckan om hur indexfonder är mer riskabla än nånsin med dagens tech värdering.

https://www.heartlandadvisors.com/media/Insights/White-Papers/Dividends-A-Review-of-Historical-Returns.pdf https://www.emerald.com/jrf/article-abstract/22/3-4/261/249625/Dividend-policy-and-the-downside-risk-in-stock?redirectedFrom=fulltext Finns massa studier som visar motsatsen

Jag struntar i vad du investerar i. Det kan du välja helt fritt själv. Det saknar också helt relevans.

Forskning har visat att utdelande aktier har högre risk (om än relativt lite) än genomsnittet på marknaden (och även icke utdelande aktier). De är alltså inte mer stabila.

Forskning om Sequence of Returns Risk & 4 %-regeln

Forskning om Utdelningsaktier & Lägre Volatilitet

Den första är bara en fondförvaltare som skriver. Det är en säljtext av deras aktiva förvaltning. Inte akademisk forskning.

Den andra verkar vara en relativt lokal casestudie.

1 gillning

Klipp ut relavanta citat och referera till specifikt avsnitt.
Minst en artikel är en säljtext. Inte en chans att su läst dessa på denna tiden. Du kastar bara mängder med länkar. Det går inte att bemöta en sån flodvåg av långa artiklar du uppenbart inte ens läst eller kan plocka ut relevanta saker från.

Det kallas “gish gallop”:

2 gillningar

Alla länkar skulle inte med. Sen behöver man inte läsa allt på 5 minuter. Men är man lite intresserad så finns det massa att ta till sig om man söker själv.