Hej! Jag känner en äldre herre som börjar bli väldigt gammal och troligtvis snart kommer behöva att flytta ifrån sin gård där hus och ladugård mer eller mindre är förfallet och inte går att rädda.
Gör man rätt i att fråga om man får köpa hans gård med all skog som han äger som en inverstering tro? (tror det är runt 100 hektar skog ungefär dock är mycket nertaget av skördare)
jag kan INGET om skog men min bror äger både gård och håller på med skog, jag har dock inget intresse för att “ta hand om det” då jag har tillräckligt med saker att göra i dagsläget och det ligger runt 3 mil ifrån där jag bor, ser det mer som en investering.
Tänker att detta kan vara “once in a lifetime” tillfälle att köpa om det nu är något man vill satsa på.
Någon här som gjort liknande? Bra ide? som AB eller Enskild firma? Tips och Ideer mottages gärna
Skulle du få köpa den under marknadsvärdet? Eller varför är det annars en once-in-a-lifetime-chans?
Känner några som har skog, både de som tar hand om det själva och de som lejer ut. Ingen har rekommenderat mig att satsa på det istället för indexfonder.
Ja jag har inte kollat över det han äger men huset och gård vet jag går inte att rädda (det har regnat in i huset i iallafall 6-7 år) och vet han har tagit ner mycket skog för att ha råd med allt. Så ja jag skulle kunna tänka mig det är mycket plantering och dylikt (som jag antar jag lejer för isf). Jag hjälpte far i skogen när jag var yngre så jag har ju varit ute i skogen så sett men inte så jag kan det ur “finansieringsögon”. Sen vet jag inte heller om gubben har koll på vad det är värt, vet han inte har några barn iallafall, tycker mest synd om honom och tycker han förtjänar det bättre den “sista tiden i livet” än att bo i ett hur där det regnar in och som är helt förfallet, tänkte det kunde vara en “win-win” med att han får bra med pengar till lägenhet och att ha det gott resten av hans liv mot att man hade kanske kunnat få köpa det till ett lägre pris än vad det kanske är värt som investering.
Har svarat på din fråga lite under. Har faktiskt inte pratat med han så vet inte vad han skulle vilja ha för det, men iom att han inte kan köra bil längre och knappt gå så tänker jag att OM man nu ska fråga frågan så hade det kanske varit lämpligt att göra det ganska snart isf.
Därav att jag frågar om det är en bra investering eller om man bara ska ha pengarna på börsen kvar.
Haha. Det är väll också lite det att jag vet att jag aldrig kommer hitta något sånt här tillfälle igen. Oftast så vill de ju “lämna över de till barnen” och de har ju oftast superkoll på vad det är värt osv. Är inte ute efter att blåsa någon men kan tänka mig i den åldern att man kanske inte bryr sig supermycket om man får 15 eller 18 miljoner för något utan mer att man kanske bara vill att det ska vara smidigt och lätt. Har hört att han inte säljer det för han vill inte bli av med jakten t.ex sen hur mycket sanning som ligger i det vet jag inte.
Jo men under det tiden går det väll upp i värde? Det är väll inte så att det är värt 1 mille och 50 år senare 10 mille för skogen är “klar”? Måste väll gå upp systematiskt under tiden? (likt börsen om du förstår hur jag menar)
Hur det är som investering beror ju väldigt mycket på var i landet det är. Är det bra jaktmark och någorlunda nära någon stad finns ju möjlighet att få lite avkastning på det utöver skogen i sig. Om du nu inte vill ha det för dig själv så klart
Jag tror dock inte det är någon vidare investering om du inte har något intresse själv.
För att besvara den enkla delen i frågan så äger man skog i enskild firma om den inte redan är i AB. I så fall köper man aktiebolaget. Näst intill omöjligt idag att köpa privatägd skog för ett aktiebolag.
För övrigt tror jag gubben redan kontaktat mäklare om han nu inte vill bo kvar i huset istället för att vänta på att random snubbe skulle knalla förbi och ge ett underbud.
Vill också påpeka andra aspekter av skogsägande som sällan lyfts:
Vägföreningar; En ständig källa till bråk och osämja som inte är så lätt att leja bort.
Gränser; Också en källa till bråk och osämja. Långtifrån alltid två ”rågrannar” är överens om vart gränsen går. Båda dessa punkter kan suga otroligt mycket energi.
Tillgänglighet; Kommer du åt all mark från statliga vägar eller vägföreningar du är delägare i? Behöver du nyttja grannars privata skogsvägar eller ännu värre, köra över grannars mark i obanad terräng?
Jag är skogsägare och har skogen som en stor del av min inkomst (runt hälften just nu, planerar att låta den blir en större andel senare i livet).
För det första är det enskild firma som gäller i normala fall, eftersom AB inte får köpa privat skog. Man kan få tillstånd, men det är inte det normala. Det normala lagliga sättet att äga skog som privatperson är via enskild firma.
Generellt skulle jag väl inte rekommendera skogsköp om du inte har ett speciellt intresse. Den årliga avkastningen från brukningen blir ju klart lägre än vad man brukar anta att aktier avkastar. De senaste 50 åren har skog ändå totalavkastat bra, om man räknar in värdestegring plus avkastning på välbrukad skog. Så skall du köpa skog som investering skall du har mycket lång sikt. Om du tänker i kortare banor än femtio år skall du tänka på annat. Oftast tänker ju vi skogsägare i ungefär 70-årscykler (vilket ju onekligen är svårt i en värld där världen ändras betänkligt på 70 år.)
Det finns också en del skattelättnader och speciella skatteregler för skog. Många som helt räknar bort skog som investering glömmer nog bort skogsavdrag och räntefördelning. Om du lyckas köpa en skogsfastighet utan att ta lån och på så sätt bygger upp ditt kapital så kan du ganska snabbt ta ut ganska mycket pengar skattefritt (skogsavdrag) eller till kapitalbeskattning (positiv räntefördelning). Om du använder skogsavdraget för det måste inkomsterna komma från avverkning, men om du använder positiv räntefördelning så kan du använda vilka inkomster som helst från enskild firma, de behöver inte vara från skogen. Det här gör att det generellt är bättre att kombinera skog med annan enskild verksamhet än med lönearbete. Det är svårt att få samma skatteeffekter om du kombinerar med lönearbete.
Om du måste ta lån skall du förmodligen inte köpa skog. Utan det här gäller ju bara om du kan köpa kontant, eller möjligen med ett litet lån. Men det är väl ganska uppenbart. Men om du har pengar och en annan verksamhet som du köra i enskild firma så kan det bli en bra affär.
Jag vill också säga att just nu råder en ovanlig situation där virkespriserna har gått upp kraftigt ett tag, medan fastighetspriserna har gått ner. Så det är ett bättre läge än på ganska länge att köpa. Men skogsköp passar rätt få personer.
Glöm inte riskerna - stormar, brand, skadeinsekter osv.
Skog är inte direkt nåt man som gröngöling köper för enkel avkastning och kan sköta med armbågen på distans. Däremot som livsstil och hobby, om man har det intresset, absolut!
(Hälsar en vars pojkvän är skogsägare.)
Edit: ser att @Rubbitkapten svarade ungefär samma sak samtidigt