Köpa skog som investering?

Varför ska man inte ta lån för att köpa skog?

Svårt att få någon lönsamhet så. Avkastningen är oftast lägre än räntan. Och de skattefördelar som finns försvinner ju till stor del, eftersom du inte får något fördelningutrymme. Om du betalar fem miljoner kontant så får du ju ett kapitalunderlag på lika mycket. Det ger årligen en räntefördelning på ungefär 0.08*5000 000=400 000. Så att om du har annan inkomst från någon annan verksamhet i en enskild firma kan du ju t.ex. ta ut inkomster till vanlig skatt upp till brytpunkten och sedan varje år ta ut 400 000 till kapitalbeskattning på 30%. Det ger en skatte-effektiv inkomst. Det fungerar ju inte om du tar större lån. (Räknar man på det så har globalfonder ändå varit ett bättre alternativ, men så behöver det ju inte alltid vara.)

Eller, om du har skog att avverkar kan du äta upp en del av underlaget genom att göra ett skogsvdrag. Men då försvinner ju också en del av räntefördelningsunderlaget för all framtid. Men det är ändå generellt rätt val, om du har möjligghet. (Finns lite specialregler kring detta, som jag inte tänker gå in på här.)

1 gillning

För att besvara dina frågor

1. Jag tror inte han kontaktat mäklare, han gör nog inte mer än vad som är “absolut nödvändigt för att överleva”, vet även han inte låter folk komma in till han så har väldigt svårt att se han skulle ta till mäklare eller låta anonyma folk få kolla på vad han har.
  2. Skogen är på ett berg (eller iaf majoriteten av de) Finns vägar lite överallt men vet faktiskt inte vem som äger de men finns inga direkta hus däruppe.
  3. osämja med andra ägare finns det nog iom att allt är uppstyckat och alla har lite av varje där uppe, tror nog inte man behöver utnyttja andras vägar så mycket dock kan det nog förekomma (vet inte riktigt vem som äger vad där uppe)

Hej och tack för ett rejält svar, uppskattas verkligen!

Ja jag är ju i snart övre 30-strecket och om det är 50 år så är jag väll död när jag kan “njuta av pengarna” så då kanske jag är helt fel ute och cyklar att ha det som investering, trodde nog mer det fungerade som börsen och att man averkat olika skiften för att få pengar över likt avkastning på börsen och sen plantera till nästa ägare och kanske sälja det om 30-40 år.

Då kanske det är bättre att kolla på andra ideer, tyckte det var lite tråkigt för hade annars sett fram emot att “äga något” till skillnad från börsen som kan bli lite “fiktiva pengar” och svårt att ta på. Tusen tack för inputen!

Tackar för inputen oavsett! :smiley:

1 gillning

Jag kanske tog i lite. Min far var en vanlig folkskollärare och hann bli rik på skog på kanske tre decennier. Det kan ju absolut vara en bra investering. Men man bör räkna. Och vad jag alltid trycker på är att med er skattesystem vi har så spelar andra inkomster och mängden lån in oerhört mycket. Lönsamheten bedöms till kanske 50% av din skattesituation. Skog passar vissa skattesituation och andra inte.

Jag har idag ett annat jobb (ett välbetalt sådant) men trivs inte. Har alltid velat göra “min egna grej”.
jag har importerat och sålt smycken, försökt importera och sälja plåtskyltar, göra egna tryck på muggar/t-shirts etc etc men inte riktigt hittat “min grej” som jag är duktig på.

Har runt 3-3,5 miljoner på börsen och inga lån.

Gillar ju börsen men som jag nämnt tidigare så skulle jag vilja ha något “konkret” att visa att man har något som t.ex Eget företag, fastigheter man äger och hyrar ut, skog, etc etc.

Blir i mitt tycke extremt tråkigt med börsen, visst det växer ju men man skulle vilja ha något som tvingar en att tänka lite. Alltid varit EXTREMT bra problemsolver och ser världen med lite andra ögon än de personerna som är runt omkring mig (vilket är både min styrka och min svaghet)

Tanken var ju också att man kanske förhoppningsvis hade fått det till bra pris och göra det smidigt för gubben också så det blir en win-win situation för oss båda, som jag nämnt tidigare så bor han i ett fallfärdigt hus och han ser inte längre så han kan inte köra bil och tror inte han kommer sälja det såvida det inte blir smidigt för honom. Det är iallafall känslan jag fått.

Kort svar:

Ska du köpa det till MARKNADSVÄRDE anses det sällan som en vidare bra investering. Handlar oftare om ett intresse/livsstil som inbegriper skog och mark.

Ska du köpa till UNDERPRIS ja då är det mesta lönsamt ur den aspekten oavsett tillgångsslag :wink:

Sen kan man säga att den typen av ”skogsägare” du nämner finns i de flesta byar. Finns ofta många i grannskapet som på olika sätt försöker få köpa/ta över/charma sig till/suktar efter deras skog. Så gubbarna är ofta ganska svårflörtade :crazy_face:

2 gillningar

Alltså, det finns folk som lyckas få en väldigt bra avkastning på sin skog. De är få, men det går. Jag kan inte, jag tänker mer på skatt och traditionell skötsel.

Men är man påhittig kan man tjäna pengar på julgranar, såga plank med speciella egenskaper och turism. Och en del annat. En del säljer pyntegrönt. Jag känner till några få som kan flerdubbla sin lönsamhet på det viset.

Ja du kanske har rätt. Finns vissa “bönder” här som är sjukt kåta på andras mark, men tänkte att det kanske inte hade skadat med ett “hej funderar du på att sälja i framtiden får du gärna höra av dig” sms tänkte jag, man har ju inget att förlora.
Man vet ju tyvärr aldrig hur människor tänker och kanske har han precis börjat tänka i dessa banor och tänker “oj detta blir smidigt kanske”. Men vad vet jag? :stuck_out_tongue:

Ja bara fantasin sätter gränser, jag är nog inte den personen (iallfall inte sålänge jag har jobb). Jag hade nog mer inspekterat 1 gång om året och planterat nytt / averkat när rätt tid kommit. åkermarken hade väll troligtvis försökts till att arendera ut till någon bonde runtomkring som är vettig. Så kanske inte är något för mig?
Var mest bara att man började tänka i dessa banor iom att man vill ta tillvara OM det skulle vara ett guldläge. Vet bara själv hur jag hade resonerat i hans ålder och om man inte har energi till mäklare, 24000 personer som ska förveta på att kolla på ens hus osv. Med tanke på husets skick så kan jag ju lova att varende förveten bonde hade kommit på visningen och haft det som “snackis” i bygden under resten av hans liv här på jorden och jag tror att det kan vara lite av anledningen till varför han drar sig för att sälja det också.

Tid, långsiktighet och tålamod är viktiga faktorer för investering på börsen.
Skogsbruk är extremt långsiktigt då avverkningsmogen skog kan vara mellan 70-100 år gammal.
Skog är en investering som passar den som vill föra förmögenhet vidare över generationer.
Känslan att gå omkring i sin egen skog är dock mycket roligare än att stirra på börskursen på en skärm.

1 gillning

Köp fysiskt guld, det slår allt just nu och du kan ta på det hur mycket du vill.

Vad räknar du med att marken kostar?
Även i norra Sverige borde den vara värd mer än så.

1 gillning

Sannolikheten att en investering i skog skulle vara bättre ekonomiskt än att ligga kvar i fonder är ganska liten.

2 gillningar

Det är väl inte helt ovanligt att ovana markägare missköter skogen? Det blir en dålig investering pga det.

Ovana markägare väntar lätt för länge med nödvändiga åtgärder. Man har inte ork, tid, kunskap eller pengar nog. Skogen växer då igen och blir för tät och mörk. Virket blir värt mindre och nödvändiga åtgärder dyrare.

Totalt sett blir det en sämre investering och stressigt pga försakad ledig tid som tär på relationer och annat.

2 gillningar

Att fråga om nån annan investering än index är lite som att svära i kyrkan här :wink:

Genom att prova nya saker lär man sig, även ekonomiskt, har själv varit på väg att köpa skog för länge sen, men den låg lite för långt bort (av släkting).
Tänker att jämföra skogsköp mot att köpa en fond är lite som att bo i trång 1:a och lägga alla pengar i en indexfond för den går bättre än ett hus.

Man köper inte skog för att försöka slå nåt index, men köper skog för man är intresserad av att äga skog, är man inte intresserad av skog utan bara ska ha avkastning så är de bättre köpa en en fond eller annan investering.

Jag tittar själv på markköp utomlands, men räknar de som hobby med ±0 avkastning inte i jämförelse med annan avkastning.

5 gillningar

Volatiliteten är lägre än indexfonder och riskjusterad avkastning bättre. Alltså baserat på sharpe-kvoten.

Irrelevant vid de här tidsintervallen kanske, men det brukar ju vara ett argument för indexfonder. Här spekulerar man ju mer i virkespriser och bonitet.

1 gillning

Virkespriser är volatila, men bonitet är ganska förutsägbar.

2 gillningar