Nej, det är företagslån jag kollat på internet
alla nischbanker har 5-10 års amorteringstid.
Men ska nog kontakta någon av storbankerna 
Nej, det är företagslån jag kollat på internet
alla nischbanker har 5-10 års amorteringstid.
Men ska nog kontakta någon av storbankerna 
Tolkar jag dig rätt? Du har köpt en privavilla för uthyrning. Banken är allergisk mot att köra KALP för uthyrningsobjekt, varför du lånat som företagslån. Skattemässigt borde du ändå kunna deklarera detta som privat uthyrning, även om det är ett gränsfall.
Vad kräver banken för amortering? Nu är ju detta [i alla fall i bankens ögon] ett företagslån. Hade jag varit beslutsfattare hade jag använt samma princip som för ett lån till ett hyreshus. Jag proportionerade köpeskillingen efter taxeringsvärdet. Noll i amortering på tomtvärdet och två procent på byggnadsvärdet, detta om lånet låg runt 75 procent av värdet. Var lånet litet kunde jag rucka på detta nedåt.
Vad är problemet? Banken kan väl ändå inte säga upp lånet på grund av kassaflödet. Har du köpt huset privat och är personligen ansvarig så kommer du ju att täcka upp likvifitetsbristen själv.
Är det så att du vill köpa fler fastigheter och att kassaflödet i denna fastighet ligger dig fatet? I så fall är det värre, eftersom banken kan sätta vilka villkor de vill.
Hur väl du än trivs i LF ( jag är själv delkund och trivs bra) så skadar det aldrig att stämma av med en annan bank.
Jag förklarade läget för hyresgästerna och höjde hyran med 6 månaders varsel med 1000 till 9000. De sa upp avtalet efter 4 månader och jag la då ut villan för försäljning. Det slutade med att jag lyckades sälja villan för 2.175M via Hemnet den dåliga marknaden till tros. Jag fick alltså ut ett högre pris än jag räknade med, trots den dåliga fastighetsmarknaden.
Med dagens räntor hade även 9000 i hyra varit en ren förslutaffär jämfört med alternativen som finns så slutet gott allting gott för alla inblandade…
Men faktum är att de inte gjort det.
Och banken vill inte låna ut topplån till dem.
Men du gör bedömningen att det är lugnt?
Jag sålde till några andra…
Härligt! Läste snabbt ![]()