Köpt min första lägenhet

Så om föreningen ligger kring 150 per kvm i sparande nu då borde alltså avgiften egentligen ökas mer än att bara täcka de nya lånen?

Man kan inte kategoriskt säga så, men nästan, ja. Det beror på hur mycket underhåll som ligger bakom och framför en i underhållsplanen.

Ni borde nog haft högre sparande än 250 kr/kvm med tanke på hur mycket underhåll som bevisligen låg i pipeline.

Å andra sidan hade ni ju låg belåning. Det är OK att föreningar har några tusen per kvm i permanent belåning, kan jag tycka. Det behöver inte nödvändigtvis amorteras.

Räknas amortering in på sparande eller är den helt separat?

Mig veterligen räknas det inte in i det måttet. Även om man skulle kunna tycka att det borde det.

Jag vill inte börja ifrågasätta styrelsen för mycket eller vad dom har gjort. Men om man inte har något intresse av att sitta i styrelsen och ingen i styrelsen försöker förbättra situationen med sparande, då kanske det är läge att sälja inom närmsta åren?

Vet inte vad jag försöker få ut av min fråga men :slight_smile:

Ekonomer brukar gilla att bunkra pengar innan. Lagen säger egentligen bara att styrelsen ska sköta detta med årsavgifter och inte förlita sig på kapitaltillskott vid renoveringar. Kan de höja lånen och avgifterna är det ok.

Politiskt är det dock någon rättvisa i att de medlemmar som glädjs av renoveringen betalar för den. Betalningsviljan för att betala högre avgift för något som ska göras om 15år brukar vara låg.

1 gillning

Nu kan jag såklart fråga styrelsen men kan man komma med förslag om hur föreningen kan spara in pengar och få en omröstning på det? Eller är det t.ex. upp till styrelsen om det ska finnas kabel tv?

På en förening i storleken du beskriver är det ändå inte där ”slaget står” som Jan brukar säga. Om man diskuterar en ~75% höjning pga obligatoriska renoveringar…

Lågt hängande frukt för styrelsen är att jämföra olika avtal som försäkringar, fastighetsskötsel, bredband osv. Men det är ingenting jämfört med höjningsbehovet du beskriver.

Om det nu stämmer. Det låter brutalt. Särskilt eftersom jag läste ju att ni faktiskt höjde 15% för något år sedan.

Kommer siffran från styrelsen?

Säga upp gemensamma abonnemang. Kabel tv/ El osv. Är stämmobeslut. Styrelsen kan bara byta leverantör t.ex inte avsluta helt.

Hittar du billigare leverantör för t.ex trappstäd är det styrelsen som äger beslutet så kan tipsa men inte forcera på stämma.

Ja jag försöker se en möjlig väg att spara åtminstone några 100 lappar i månadsavgiften, många bäckar små.

Siffran kommer från styrelsen med hjälp av en projektör som har estimerat kostnaden. Det läggs även till att dom inte vet det slutgiltiga kostnaden till fullo utan att det vet man när arbetet är färdigt så avgiften kan komma att ändras (det här låter för mig som att det kan bli värre). Men höjningen på ca 3000 sker nästa år.

Lånar min egen tråd för en annan fråga.

Vad innebär egentligen ett stambyte när man bor kvar, jag har planerat att flytta ut medan dom är i min lägenhet. Men kommer vatten/el och liknande komma och gå i 1-2 år i hela fastigheten?