Jag tror inte heller att det är olagligt eller vill sätta dit någon. Jag är ju ny här, jag vill förstå varför arvodet är ca 200 000. Som sagt det låter högt för mig.
Jag är fullt medveten om att det skiljer sig för olika föreningar det har jag ju redan påpekat men jag tycker det är intressant att höra era åsikter.
Jag vet inte vad jag ska svara på att jag försöker sätta dit styrelsen. Jag vill helt enkelt förstå årsredovisningen, jag kommer absolut inte försöka sätta dit någon oavsett vad om det nu är det du oroar sig över.
Jag förstår att jag låter kritisk i mina inlägg men jag vill bara ha konkreta svar hur det brukar vara och om det är rimligt
Detta kommer du aldrig få svar på forumet utan endast din styrelse som kan besvara. 200 000 är inte orimligt eftersom du bor i en hyfsad stor bostadsrättsförening. Det lär finnas ett beslut i styrelsen hur stora arvodena är och vad de grundar sig i.
Men som sagt 1000-1500 kr per lägenhet är rekommendationen för en vanlig styrelseledamot. Sen får man mer om man utför andra arbetsuppgifter.
Ring ordförande och förklara du är ny och försöker förstå allting och du har lite frågor, den blir nog bara glad att någon är intresserad
Vår fastighetsskötare (som bor i huset sedan det byggdes 1979) dokumenterar inte vad han gör. Men här kommer ett axplock som jag vet att han gör då jag bott i huset i 15 år.
Rondering en gång i veckan
Avläsning av diverse mätare
Utryckning när mätare slår larm
Kontrollera vattenkvalitet och temperatur
Byte av lampor
Byta batterier i brandvarnare
Byte av proppar/säkringar i elskåp
Kontroll av värmecentralen
Översyn av lås och gångjärn
Felrapportering
Byte av packningar på droppande kranar
Skötsel och tillsyn av allmänna utrymmen
Översyn av tvättstuga och andra utrymmen i föreningen
Tillsyn av värme- och ventilationssystem
Förmedling av kontakt med hantverkare
Samla in nycklar från medlemmar och hyresgäster i samband med att extern firma behöver åtkomst till lägenheterna
Förmedla nycklar till diverse utrymmen i fastigheten till externa firmor
Tvätta sop- och matavfallskärl
Städa i återvinningsrummet och lägga saker i rätt kärl, vika ihop kartonger mm
Transportera bort allt som folk lämnar i återvinningsrummet som inte ska vara där, typ farligt avfall, grovavfall mm.
Städa garaget och anmärka på hyresgäster som förvarar otillåtna saker i garaget
Tror folk i allmänhet underskattar hur mycket jobb det är med en fastighet och har man ingen inhouse som kan göra detta så får man betala dyrt på stan.
Ja. Tänk nu att alla 150 medlemmar har 2-3 frågor de vill ställa till ordföranden.
Frågan ställs väl lämpligen på ett årsmöte om du inte lyckas skaffa dig en bild av vad föreningen får för pengarna innan dess.
I vår förening är det 34 lägenheter varav 6 av dessa finns representerade i styrelsen. Ytterligare kanske 8-10 lägenheter engagerar sig på olika sätt genom att komma på årsmöten, hjälpa till att skotta snö på vintern osv. Över hälften av lägenheterna/medlemmarna har inte förstått hur en bostadsrättsförening fungerar och lever som om dom bodde i en hyreslägenhet.
Det bästa du kan göra för dig själv är att engagera dig. Gärna genom att gå med i styrelsen.
Jag kan försäkra dig om att 150 medlemmar inte kommer att ringa och ställa frågor. Tvärtom, de flesta medlemmar är sorgligt ointresserade av föreningen.
Nej men man kan ju åtminstone vänta till man flyttat in och bott där mer än 14 dagar innan man ringer och ställer insinuanta frågor OM man nu inte orkar vänta till det forum som finns, stämman, ska hållas.
En uppdatering om någon är intresserad.
Stambyte, el och ventilation kommer bytas ut 2026 (oklart för mig vad el innebär i sammanhanget men det kommer ett möte om det nästa månad).
Kostnaden beräknas vara 75 miljoner och därmed kommer avgiften höjas från strax under 4000 kr till strax under 7000 kr.
Det blir ju renoverat badrum men den här avgiftshöjningen känns mindre kul. Så kan det gå
Om man inte planerar på att bo kvar en längre period, kan det vara värt att sälja innan stambytet eller kan det vara värt att få renoverade badrum trots avgiften?
Har inte hängt med i tråden helt men hur kommer det sig att du har en avgift på 4000 kr på en relativt liten lägenhet (eller är den stor?) när belåningen i dagsläget bara är 500 kr/kvm? Jag bor i nybyggt, belåning på cirka 10 500 kr/kvm och avgiften är för min del 4200 kr på ca 60 kvadrat, då amorterar vi också mer på lånen än enligt ekonomisk plan (och har rörlig ränta, alltså inte förväntade räntehöjningar).
Lån på cirka 40 miljoner, cirka 55 lägenheter. Vi drog dock kraftigt ned på kostnader för att slippa kraftiga avgiftshöjningar i samband med ränteuppgångar samt förhandlade till oss bra avtal. Men även 100-kvadratarna i vår förening har en avgift på cirka 7000, alltså trots en belåning på cirka 10 500 kr/kvm. Det är väldigt svårt att säga något utan att veta storleken på er förening i kvadratmeter men säg att alla lägenheter i din förening är lika stora som din så blir den ökade belåningen per lägenhet 500 000 kr, eller 5882 kr per kvadratmeter. Ränta på 4% på detta så blir det 1 666 kr extra i månaden, inte 3 000 kr. Jag vet inte om ni har tomträtt eller markrätt men det finns säkert områden man kan effektivisera i.
Hmm, ja du… Rent marknadsmässigt tror jag inte det nya badrummet uppskattas mer av spekulanter än 3000 kr mindre i månadsavgift. Men visst slår det högt ändå.
Däremot kommer säkerligen hela bostadsmarknaden att vara i bättre skick år 2026-2027. Som det ser ut nu. Vilket gör att jag tror att köpeskillingen ändå går plus minus noll på just ditt objekt tills dess. Men det är bara min killgissning.
Trivs du åtminstone i bostaden skulle jag inte paniksälja eller så… Särskilt inte eftersom spekulanter har rätt att veta om stambytet + övrigt underhåll och tillhörande kostnader om det är känd information. Avgiften du har idag är dessutom bättre än snittet. Men visst har styrelse(rna)n misskött sitt jobb historiskt
Föreningen kan knappast ha haft det rekommenderade sparande om cirka 250 kr/kvm som rekommenderas på lång sikt. Så ja, det har definitivt varit för låga avgifter.
Det går att läsa i gamla årsredovisningar. Sen är det förvisso så att senaste årens inflation gjort många renoveringar oförutsett dyrare än innan.
Vad brukar sparandet gå till i en brf? T.ex. om det är 150 kr/kvm är det sånt som kan komma att användas även för framtida lån? Framgår säkert i årsredovisningen men jag lyckas inte tolka det.