Ja det är förmodligen rimligt, nu har jag ingen aning om hur mycket tid en styrelse lägger ner. Hur många timmar kan man tänka sig att en styrelse lägger ner under 1 år?
Nu förstår jag att det här såklart kan skilja sig hur som helst. Men om du själv kanske har suttit i en styrelse hur mycket arbete blev det under 1 år?
Får helt enkelt ta ett möte med dom och försöka engagera mig så jag får en förståelse för det.
Har suttit i BRF-styrelse sedan 2017. Antalet timmar har varierat men de åren jag satt som ordförande snittade jag kanske 10 timmar i veckan. Nu sitter jag som ledamot och snittar kanske 2-3 timmar i veckan då jag prioriterar tid med småbarnen. 100-150 timmar om året för 3000-4000 kr. De flesta som sitter i en BRF-styrelse gör det nog inte för arvodet.
I vår BRF så delar vi på ett pbb. Symboliskt och bra. Tycker egentligen att 150 000 kr är på gränsen till för mycket. Det är inte för arvodet som man ska sitta med i en BRF-styrelse.
Ja, 150 000 kr låter väldigt mycket. I de flesta fall maxar föreningens styrelse inte sitt arvode. Till viss del arbetar ju styrelsen åt sig själva.
Samtidigt kan det ju faktiskt vara så att arvodet kan vara befogat. I vissa föreningar sköter kassören den ekonomiska administrationen och hen skall givetvis ha betalt. Det är också fullt möjligt att vucevärden gör ett omfattande arbete. Det är alltså svårt att ha en åsikt i ett enskilf fall.
Enligt borättupplysning.se så är rekommendationen gällande arvode på 1000-1500kr per lägenhet. Men det beror på lite vad som ingår i arbetet. 200 000 är väl inte så långt ifrån, antar att vicevärden gör en hel del praktiskt arbete också (fastighetsskötsel) vilket gör att den får mer än övriga i styrelsen.
Vicevärden är över 80 år (vilket inte behöver vara ett problem såklart) så jag är tveksam hur mycket praktiskt arbete som egentligen sker. Men så länge det redogörs för allt arbete som görs så tycker jag det är ok.
Brukar det finnas dokumenterat vad som görs och vad som motiverar summan vicevärden tar ut?
Jaha syftar på vad skillnaden blir, inte såsom det är olagligt eller att styrelsen inte är ansvarig bara för man inte dokumenterar allt man gör hela tiden.
Du kan väl lyfta din oro på styrelsemötet så får du väl se om du få tillräckligt många med dig.
Nej jag undrar också vad du är rädd över? Du hade fått svar snabbare och mycket mer specifikt för just er förening. Som sagt er styrelse får betalat från er medlemmar för att besvara på alla dessa frågor.
Att spekulera här om det ena och de andra hjälper ju inte dig direkt. Vad som sker i en annan förening behöver inte representera din förening.
Undertonen i dina inlägg som du gör är att du vill hitta ett sätt att ”sätta dit” styrelsen och griper efter allt du kan hitta.
Vår vicevärd/fastighetsskötare är 60-65, lägger säkert 10-15 timmar i veckan på ”allt möjligt” och får 1 pbb om året. Jag tycker gott och väl han skulle kunna få mer.