Körkort manuell eller automat?

Blir lätt mkt tyckande och personlig upplevelse i en fråga som detta, inget fel på det iofs men vore intressant att se lite olika tal/statistik på de som kör upp med automat vs manuell och olyckor i trafiken. Blir vi bättre chaufförer bara för att man lär sig växla o lyssna på motorn…?

Känner själv drag av ”självklart ska man kunna köra manuell” men har också upplevt kompisar som bytt till automat efter många års körande plötsligt blivit betydligt bättre chaufförer. Min upplevelse o bedömning till 100%! :grin:

Själv köpte jag manuell när vi bytte bil för 2 år sen men ångrar egentligen det valet. Jag tänker även om det ”sitter i ryggmärgen” att växla så tar det ändå lite av fokus och kräver en handling som tar tid. Låt säg detta tar 1-2%(?) av fokus, kan man ist lägga dessa procent på att fokusera på trafikbilden så är det i mina ögon bara en fördel.

Är det inte lika bra att lägga fokus på denna egenskapen (trafikbilden, förståelsen för trafiken, manövrera bilen etc) redan från början istf att lägga tid på växellådan!?

Anekdot:
Senast vi hyrde en bil fick jag billigare hyrbil om jag valde automat. Har för mig det va tvärtom förut. Kan absolut varit andra orsaker som påverkade, men nån tendens ser vi hur som med flera o flera automat på vägbanan.

Anekdot 2 - litet sidospår:
När jag tog c-körkort i somras så körde jag upp med automat, det fanns däremot möjlighet att växla med hjälp av knappar men behövde bara känna till detta. Jag är ändå godkänd för att köra en växlad lastbil :sweat_smile:.
Enligt trafikskolan görs det knappt (inte alls?) lastbilar med manuell längre. Personligen kan jag inte som chaufför se något annat än fördelar med automat i en lastbil. Inte helt orimligt att samma fördelar gäller för personbilar. Och nej, tveksamt att jag väljer att köra en lastbil med växlar även om jag kan, det ska jag spara er (andra trafikanter) för :laughing::joy:

Oavanstående säger förstås inget om ev begränsningar det kan medföra att välja automat när man tar b-körkort. Hade personligen inte varit särskilt orolig idag med den utvecklingen vi ser. Man verkar ju även komplettera relativt enkelt vid behov så ifall val av yrke eller så kräver det finns möjligheten.

Slutligen - vi vet idag att vilken typ av chaufför man är i trafiken beror till stor del av personlighetstyp. Tänker att trafikskolan med fördel kan få lägga lite mer tid på just dessa faktorer än att hantera växellådan. Lite off topic men ändå relevant tänker jag :blush:

Hoppas jag inte spårade för mkt off topic men intressant diskussion generellt och alltid kul att tänka högt och fritt.

2 gillningar

Jag har själv tagit körkort för manuell bil. Jag kör också en manuell bil. Jag kan se tre poänger med manuellt körkort:

1. Det är billigare med manuell bil. De flesta privatpersoner köper begagnade bilar. Om du vill kunna välja en billigare/enklare bil så behöver du manuellt körkort. När jag köpte min bil så var prisskillnaden mellan en begagnad manuell och begagnad automat lika stor som för nya bilar. Det är inga enorma summor vi pratar om men ändå intressant.

2. Du vill kunna köra bil i olika länder, hyra bil på semestern osv. Jag skaffade körkort som vuxen och är helt ointresserad av bilar. Hittills har jag kört bil i tre länder utöver Sverige, alla gångerna i manuell bil. Vill man inte behöva betala extra för en dyrare bil så blir det manuell växling.

Priserna för att hyra bil är luriga och vill du kunna hyra bil billigt får du inte vara begränsad till vissa modeller. Att bilbarnstol ofta kostar helt knasiga summor att hyra, i relation till dess nypris vs. bilens nypris, säger något om det luriga med dessa priser. Är du beroende av något så kommer det att kosta.

1. FN och andra internationella organisationer kräver körkort för manuell växling. Det kanske inte är något du planerar att söka just nu men internationell tjänst och internationella uppdrag är en av de mest givna vägarna för att få ett spännande liv och samtidigt en hög inkomst. Iom att det handlar om att tjänstgöra i avkrokar i Afrika och liknande ställen behöver man förmåga att köra den typen av bilar som finns där. Det gäller både lokala skrotbilar och fyrhjulsdrivna terrängbilar.
1 gillning

Ett förbud mot bensin och dieselbilar innebär i praktiken att stora grupper i samhället förbjuds att använda bil. Jag kan inte se att det kommer att kunna hända inom en snar framtid.

Det kommunala bostadsbolaget här har 14000 lägenheter och de boende har ingen möjlighet att ladda sina bilar hemma. Om jag tittar på parkeringen hemma, gissningsvis minst 50 platser, så står det ingen laddningsbar bil där.

Visst tror jag också på en framtid med bara elbilar men det ligger långt fram i tiden.

Vår dotter kommer att få ta körkort för automat.

Dels för att vi har bil med automat men också för att jag tror att man är en säkrare bilförare i en automatväxlad bil. Det är en sak mindre att hålla på och greja med under körning.

Sedan tänker vi köpa en bra andrabil som hon kan använda. Vår prio är krocksäkerhet.

Jag kan inte förstå de som köper en gammal, billig förstabil åt sina barn om man har ekonomi till något med bra säkerhet!

2 gillningar

Nånga tänker nog främst på sin ”egen situation” där man ofta KAN välja men…

Har två döttrar 17 och 20 år. I deras ålder på väg ut i arbetslivet är det nog en fördel med körkort för manuell. Är många jobb där man förväntas kunna använda jobbets bil (som i många fall kan vara manuell)

Samma sak när man vill hyra bil, t ex utomlands, eller ska köpa en billig begagnad bil, eller ”dela på körningen på långresa”. Tråkigt om t ex bara 1 av 3 ungdomar får köra en bil på en långresa.

Så körkort för automat innebär tyvärr antagligen en begränsning ganska lång tid framöver på ett eller annat sätt.

Sen går trenden sen många år allt mer mot hög försäljning av automatväxlade bilar och numera alla fler elbilar osv.

Sen att intresset att över huvud taget ta körkort är begränsat i döttrarnas bekantskapskrets är en annan femma.

Så personligen önskar jag att man skippar det som ett separat körkort men tills dess förordar jag manuellt till döttrarnas förtret…

5 gillningar

Likaså borde det finnas bättre argument att skaffa manuell än “Tänk om du behöver låna, det är bra att ha ifall att.”

1 gillning

Volkswagens DSG-låda är utvecklad av amerikanska BorgWarner… :slight_smile:

Kanske bra om du börjar checka upp miljözoner, ta Stockholm 1 Juli 2022, veteranbilar äldre än 30 år berörs inte, vad man ska se är att detta är första stegen och besluten tas lätt., samma gör Umeå som just nu bara omfattar tungtrafik men förstår detta kommer utökas med tiden.

Men det gör det väl inte, det enda argumentet som jag tycker finns är att det potentiellt kan hindra en anställning, främst då när man är ny på arbetsmarknaden, sommarjobb osv. Om man han utbildning och är eftertraktad på arbetsmarknaden ser inte jag heller egentligen någon anledning till att ha ett manuellt körkort

Jag ber om ursäkt om jag inte var tydlig nog. Jag skrev att det kan fungera i storstäder. I Stockholm kan beslutet tas lätt eftersom ganska många inte behöver bilen i sitt dagliga liv. Jag tror att det blir svårare att förbjuda privata bensin och dieselbilar i Umeå men vet inte om det är någon debatt om det där.

Det finns ju redan nu vägar i städer där man inte får använda dubbdäck och det är inget större problem. Att förbjuda dubbdäck i hela landet skulle bli en helt annan fråga.

Det finns nog ingen statistik angående om de som har kört upp med automat blir farliga i trafiken om de kör manuell bil eftersom det inte är tillåtet att göra det!

[quote=“simino, post:1, topic:27195”]körkort för automat el manuell växel?

Just nu har vi bara tillgång till automat men vi kan antagligen ordna fram en manuell för övingskörning. Är det värt det? Kommer man att köra med manuell växel i framtiden? Vi bor mitt i stan och barnet kommer sålunda inte köpa bil i första taget.
[/quote]

Jag ber om ursäkt för mina off topic inlägg!

För att svara på din fråga tänker jag så här:

Jag anser att det är stor skillnad att köra automat eller manuell och pga det tycker jag att körkort för manuell bil är självklart. Mängdträningen kan ändå göras med en automatväxlad bil för att få en känsla för trafiken, placering på vägen, att ha framförhållning etc.

Vissa verkar ha åsikten att det inte är så stor skillnad och om det är så blir valet ännu enklare, ta körkort som ger störst behörighet. Om det inte är svårare är väl valet självklart, eller?

Man måste förstå hur lätt det är att ta besluten, att besluta om miljözon ligger hos varje kommun, där fullmäktige tar besluten, har den styrande koalitionen majoritet så kan ingen hindra dom. Tar man Umeå så var vi tidigt ute, man snäppar upp miljözonen med jämna mellanrum klass 4 blir till 5 osv.
Nu när biltillverkare bara producerar el o miljöbilar så kommer dessa zoner utökas, ju fler som köper dessa bilar kommer ställa sig positiva.

Något förbud mot att köra bensinbilar i Sverige lär aldrig komma. Det lär helt enkelt inte behövas. Däremot kan det komma ett förbud mot att sälja nyproducerade bensinbilar. Att det kan komma olika zoner i storstäder där bensinbilar är förbjudna också är fullt tänkbart.

1 gillning

Men det finns uttalande som kan vara rikt visande, Berit Johansson, förbundsordförande för STR (Sveriges Trafikutbildares Riksförbund), är glasklar i sin uppfattning att den manuella växelspaken är historia när vi talar om nya bilar. Den som tar körkort i dag borde därför satsa på automatväxlat. Det innebär också en snabbare och billigare utbildning för de flesta.
Tittar man på den tunga sidan är utvecklingen än tydligare. Utbudet av buss eller lastbil med manuell låda är så magert att uppkörning med lastbil undantagits från bestämmelsen om manuell växellåda vid uppkörning.

Tittar du på växelspaken när du växlar? Då ska du nog välja att ta ett körkort för automat :slightly_smiling_face:

Barnen kommer garanterat att ta körkort för manuell växellåda, det kan ju komma ett bilintresse för veteranbilar etc.
En till sak är ju om dom behöver låna en bil nån gång, skulle aldrig välja körkort för enbart automatlåda.

1 gillning

Inte för att man ska uppmuntra till lagbrott men om man tar automat-körkort och sedan kanske tex lånar en bil med manuell växling så är väl inte det hela världen?

Är inte värre än att köra för fort vilket jag gissar att de flesta här gjort någon gång.

Uttryckte mig dåligt om det uppfattades så, menad att det vore intressant om man jämför statistik (antal olyckor tex) mellan de som kör manuellt (lagligt :wink:!) vs de som kör automat.

En jämförelse av statistik och enbart en enskild faktor (man vs auto) säger verkligen inte allt men vore som sagt kul om det fanns.

Gissar att påföljden efter en olycka kan vara mycket värre om man kör utan behörig körkort…