Körkort manuell eller automat?

Jag håller med.

• Är man ung och begränsad ekonomi. Då är manuell logiskt.
  • Kommer ditt yrke kräva det?. Då är det logiskt. (Dock börjar allt mer yrken gå över till automat. Många kommuner går över till elbilar m.m.).
  • Har du ett intresse för äldre bilar / sportbilar? Då är manuell logiskt.

Men alla de dära “tänk om”, köper jag inte.

1 gillning

Den dagen det blir förbjudet att sälja nyproducerade bensinbilar måste det bli lättare för alla att ladda sin elbil hemma.

Eftersom man får köra både manuellt växlade bil och automatväxlad bil finns det ingen anledning att satsa på körkort för automatväxlad bil. Det måste vara bättre med ett körkort som ger större behörighet. Däremot skulle det kunna vara rimligt att ha ett moment med körning med automatväxlad bil även för ett körkort utan den begränsningen för att man ska ha testat båda varianterna när man får sitt körkort.

Jag tror att det är hela världen eftersom man blir en helt livsfarlig bilförare!

1 gillning

Verkar osannolikt att det skulle vara så avgörande! :roll_eyes:

Det är mycket värre än att köra för fort. Det är olovlig körning.

Köra bil utomlands? Inte direkt så att alla länder i världen ser ut som Sverige idag ens om 10 eller 20 år.

1 gillning

Än så länge körkort för manuellt alla dagar i veckan, de allra flesta bilar är fortfarande manuellt växlade. Men det är ju ingen tvekan om vilken riktning vi går mot, men omställningar av bilflottan tar tid så för de som tar idag inget att tveka på tycker jag.

1 gillning

Båda mina barn (ungdomar) har körkort för manuell växellåda. När de tog körkort hade jag en lättkörd diesel med manuell växellåda, men kör numera automat.

Ser på sonens bekanta som har egen (äldre) bil att manuell växellåda är absolut vanligast. Så om man siktar på att ha en egen bil skulle jag förorda manuell alla gånger. Då har man heller ingen begränsning att kunna hjälpa till att köra vid behov.

Du har rätt, fel av mig :blush:

Det betyder ju också att försäkringen på det egna fordonet inte gäller… Inte bra :roll_eyes:

Det man ska titta på är att vi har fått en klimatlag(2018) vi ska följa den till punkt o prick, Sverige ska vara ett föregångsland som vi alla vet med vår världsfärd osv.
Målet till 2030 är att fordonsflottan ska minska sina utsläpp med -65% ,2045 till -85% osv.
Hur dessa mål ska uppnås vet vi ännu inte, men att dom kommer genomföras kan vi vara helt säkra på att detta kommer ske, dvs nu bara 8 år kvar.
Detta val ställdes jag inför ett år sedan, då jag valde en ice bil och ville vänta med el bil, dvs inte ta en första generations el bil då utvecklingen på dessa går med rasande fart, kan innebära att första utgåvor får ett dåligt andrahands värde när generation 2 kommer.

Följ klimatlagen så kommer du se att ta manuell låda kommer mest troligt inte behövas inom en snar framtid.

Lösningen på samhällets mobilitetsbehov är inte att alla som bor i lägenhet ska ha privata bilar och laddstolpar till varje bil. Det kommer alltid att finnas personer som har yrken eller livsstil som förutsätter eller väsentligt underlättas av bil. De personerna kommer att välja att ha egen bil och ta de kostnader som är förknippade med det. Sverige har hittills haft låga kostnader för bilinnehav jämfört med t.ex. Norge och Danmark. Det beror mycket på den korrupta relationen mellan bilindustrin och staten.

Det går utmärkt att förbjuda bensinbilar utan att det ska ske några stora förändringar gällande laddning av elbilar. Det som behövs är att kostnaden för att äga bil höjs så mycket att många människor väljer bort det. Istället kan bilpooler och andra typer av kollektiva mobilitetslösningar gynnas aktivt. Det opraktiska momentet som det medför vägs då upp av den stora besparing det medför att välja det alternativet. Så ser det inte riktigt ut idag.

Det kommer att finnas begagnade bensinbilar under lång tid. Det kan också komma att importeras begagnade bensinbilar. Det lär inte förbjudas men heller inte bli någon lösning för alla. Vissa kommer att ha behov som inte passar med elbil och inte heller med andra mobilitetslösningar. Det kan förstås finnas alternativ som vätgas men det förutsätter ju också infrastruktur.

Jag uppfattar att frågan i den här tråden missuppfattas av en stor del av de som skriver. Man jämställer att ha en viss sorts körkort med att köra en viss sorts bil. Givetvis kommer manuella bilar att försvinna från nybilsmarknaden. Den som enbart ska köra sin egen privata bil och enbart köra i Sverige kommer inte ha behov av något annat än automatkörkort.

Jag uppfattar inte själv att det skulle vara någon väsentlig svårighet att ta manuellt körkort. Påståendet att det skulle vara “mycket enklare och mycket billigare” att ta automatkörkort är helt enkelt inte sant. Sedan finns det ju individer som har särskilda svårigheter och gärna betalar 15 tkr för fuskhjälp på teoriprovet. Har man sådana problem kan det säkert göra stor skillnad att göra uppkörningen med automatbil också.

Svenskens historiska steg in i den materiella välfärden är starkt förknippad med innehav av egen bil.
Mobilitet och äganderätt i skön förening som symbol för frihet.

En typisk 1900-talside. Det är naturligtvis så att bilindustrin har allt att vinna på att hålla den vid liv så länge som möjligt. Jag uppfattar bilindustrin som den främsta stoppklossen för den helt nödvändiga förändringen, inte att folk i gemen skulle önska det. Sedan finns det naturligtvis människor som är nostalgiska och vill ha kvar det gamla. Det är i sig inget problem utan helt naturligt. Privatbil lär i sinom tid bli en företeelse av samma typ som LP-skivor.

2 gillningar

Har också hört att många väljer att ta för endast automat. Håller också med om att manuellt växlade bilar tillhör det förflutna och är påväg bort.

Men jag förstår inte poängen med att sakna behörigheten. Det här tycker jag är ett klockrent exempel på det @janbolmeson brukar prata om gällande asymetri på uppsida och nersida. I detta fall med en stor uppsida och en marginell nersida.

Spontant tänker jag att uppsidorna är

1. Jag behöver låna bil av någon orsak och den som finns tillgänglig är manuell
  2. Jag ska hyra bil och den är manuell, måste då ta en annan modell som är dyrare av en eller annan anledning
  3. Jag får någon gång under livet möjlighet att köpa en bil till rätt pris, rätt typ, i mycket gott skick etc. Då missar jag den möjligheten

Listan kan göras lång

Nedsidan är att man behöver lägga några extra timmar på att lära sig växla.

Jag menar att det är knappast växling som är det svåra med att köra bil. Har hört om kuggade uppkörningar pga allt från säkerhetskontroller, missade döda vinklar till för dålig uppsyn bakåt, missade skyltar med trafikregler och sena inbromsningar. Jag har aldrig hört om någon som kuggat för att man växlar lite ryckigt. Själv fick jag motorstopp mitt i en korsning vid vänstersväng men fick kortet för att jag hanterade det med lugn och körde iväg först när det var säkert.

Jag skulle istället prata med mitt barn och ta reda på var i oron ligger. Ha sympati med oron men hantera det som mörkrädsla hos ett mindre barn. “Håll i handen”, lyssna och visa att det bara är ett hjärnspöke.

Rent praktiskt skulle jag lösa det med att köra mycket bil med automat om det är vad ni har tillgång till. På så vis bygger man trafikvana och lär sig hantera fordonet. När allt börjar gå mer av sig själv är det bara att låna/hyra/köpa en bil med manuell låda och öva lite inför körlektionerna som alltid är bra att ta inför uppkörning.

4 gillningar

Jag tycker att skillnaden är så stor. Det blir alldeles för mycket att tänka på om det inte sitter i ryggmärgen.

1 gillning

Om människor finner sig i de förändringarna, ja. Jag är inte alls säker på att tillräckligt många kommer att göra det.

Du kan absolut ha rätt i att framtida “kollektiva mobilitetslösningar” kan lösa det men vi är inte där än.

Jag tror inte att alla som nu bor i lägenhet och har en bensinbil kommer att finna sig i att sluta köra bil. De kommer istället att rösta på ett politiskt parti som gör det möjligt för dem att fortsätta köra bil, tror jag.

Jag har råd att köpa en elbil men att tvingas köpa ett hus också för att kunna ladda den hemma kommer inte att vara ett alternativ för mig.

Jag tar automatkort av samma orsak som jag har en fondrobot: jag är inte intresserad och datorerna gör det bättre. Jag vill få det bättre ställt, jag älskar inte att läsa börsnyheter. Jag vill få lov att framföra ett fordon, inte kela med en växelspak.

/Om/ mina fire-drömmar skulle falla på plats med en tipsvinst jag inte spelat och jag behöver köra manuell jeep i Afrikas djungler nästa vecka kan jag förmodligen leja en chaufför lika gärna som en städhjälp, annars har jag tid att köra upp igen.

Politiskt och tekniskt ser jag ingen framtid för manuell låda, vad gäller att låna bil är det ett större problem att alla mina vänner inte kör kombi med dragkrok.

3 gillningar

Håller med @JohanE många fler uppsidor än nedsidor att skaffa manuellt.
Vet inte hur de är inom yrkestrafiken nu men inom byggnadssidan så är de då väldigt vanligt med manuella bilar fortfarande. Där jag jobbar har vi lite över 40 servicebilar där samtliga är under 4 år och alla är manuella. Så vill man jobba som hantverkare kan de mycket väl vara ett krav.
Verkar från övriga som att detta försvunnit från buss och lastbil men hur ser de ut tex med post-/budbilar?

När man läst på detta forumet ett tag så har man insett att ungefär 80% jobbar inom IT och 10% jobbar som läkare så här kanske man saknar den personliga erfarenheten.

Ser även att de finns en fördel om man söker begagnade bilar. Om 6-7 av 10 nya körkort är för automat gissar jag att man göra ganska bra klipp på att köpa manuella bilar i framtiden?

Vad gäller om man vill hyra en skåpbil för en flytt eller liknande. För min del har de alltid varit manuellt som erbjudits. Finns de att tillgå automat? Är de någon prisskillnad?