Det kommer säkert att vara så att (M) och några andra partier fortsätter att svamla om att olika nya regleringar innebär en “ödeläggning av friheten” och en massa sådant. Sedan kommer verkligheten att komma in i bilden och då försvinner det där. Det kommer att se ut på samma sätt som med trängselskatten. Att diverse privatpersoner tycker olika saker kommer knappast att förändras men den gruppen har ungefär samma beteendemönster som spam-mejlen om penisförlängning.
Här handlar det bara om teknisk utveckling. Om vi ser på elsparkcyklarna som en mer närliggande grej så ser jag ingen anledning att fler liknande fenomen inte skulle dyka upp framåt. Det har redan funnits, och finns, alternativ gällande bilar men framgången verkar hindras av att politiken inte har bestämt sig för att satsa på det alternativet istället för privatbilism. Samtidigt är förstås de bilalternativ (typ Aimo) som finns alldeles för begränsade. Jag tittade på villkoren och konstaterade att de fungerar på samma ställen som det finns välfungerande kollektivtrafik. Det är inte ens möjligt att använda dem som subtitut för tvärförbindelser, där de ändå skulle kunna ha viss relevans.
Jag förstår inte hur du kan göra jämförelsen med trängselskatter och förbud mot bensin och dieselbilar. Det är två oerhört olika saker.
Att införa trängselskatter i städer fungerar eftersom många som bor där inte är beroende av att ha bil. Att säga att alla som bor i lägenhet inte ska kunna köra bil regelbundet är inte alls jämförbart.
Jag tror inte att det går att förbjuda bensinbilar innan minst hälften av alla parkeringsplatser är försedda med laddningsmöjligheter. I mitt bostadsområde finns det några hundra parkeringsplatser men inga laddmöjligheter.
Det du missförstår här är att jag inte specifikt avser att förbudet mot bensinbilar skulle införas under 2022. Det är helt tydligt att det pågår ett massivt arbete med att skapa nya mobilitetslösningar. Bilindustrin håller och ena sidan på och försöker förstå frågan men vill samtidigt motarbeta snabba förändringar. Politiken är samtidigt lite sen på bollen, som vanligt.
Jag tror fortfarande inte att elbil är den “slutliga lösningen” på mobilitetsfrågan. Det kommer säkert att satsas en del både på laddstolpar och andra lösningar men eftersom någon ska tjäna pengar på att tillhandahålla tjänsten blir det inte självklart den superbilliga lösning för alla som vissa tänker sig. Jag kan tänka mig att laddning i parkeringshus eller på arbetsplatser kan vara närmast aktuellt. Då blir det lösningar som kan säljas extra dyrt till någon som redan betalar premiumpris för sin parkering.
Det har uppmärksammats att gatuparkering i praktiken är subventionerad. Det kostar mer att underhålla parkeringar än vad man får in i parkeringsavgifter. Den så kallade boendeparkeringen är också kraftigt subventionerad. Att man ska subventionera den ännu mer genom att sätta dit laddstolpar till självkostnadspris “för alla” verkar inte riktigt realistiskt. Det innebär ju samtidigt en förlust så fort en icke-elbil parkerar på platsen i fråga.
Jag tror inte heller att ett totalförbud mot bensinbilar blir den första åtgärden som blir aktuell. Däremot skulle man kunna tänka sig differentierad trängselskatt, differentierad parkeringstaxa, miljözoner i innerstaden och liknande. Det finns inte möjlighet att göra sådant just nu men i takt med att frågan mognar lär sådana lösningar kunna bli aktuella.
Jag lärde min dotter köra bil med automat. Sedan lånade vi bil och lärde henne växla, men då kunde hon köra bra.
Hon körde ofta till vardags från 16 år och tog körkortet som privatist. Totalpris för 5 år sedan var ca 5500 kronor inklusive min handledarkurs. Hon har naturligtvis manuell behörighet.
Många små skitbilar idag har en liten trecylindrig motor med så dåligt vrid att de inte kan fås med automat. Det är klart man skall ha full behörighet.
Det här har jag aldrig reflekterat över förr. Finns det ett mekaniskt problem för små motorer att drivas av automatlådor?
Men när jag tänker efter är det nog som du säger. Man ser oftare automatlådor på större bilar med lite volym. Men jag har nog tänkt att det är en kostnadsfråga snarare än en rent teknisk sådan.
Det känns som att det kanske är du som har missuppfattat mig!
Jag kan absolut tänka mig att bensinbilar blir förbjudna men inte innan lösningar som kompenserar för problemen med det finns på plats.
Det finns just nu ingen anledning att tro att människor som inte bor i egna villor kommer att finna sig i att de inte ska ha möjlighet att regelbundet åka bil.
Om det om några år visar sig att jag har fel så kommer jag inte att ha något problem att erkänna att jag har fel men jag har mycket svårt att tro att det kan bli så!
Jag ifrågasätter hela idén om att “åka bil” är något som människor har intresse av att göra och än mindre att äga sin egen bil. Det är knappast något sorts privilegium som människor har som de nu ska berövas av några klåfingriga byråkrater. Att åka bil är i princip ointressant och att äga bil är förknippat med jobbigheter av många slag samtidigt som det är kapitalförstöring. Att några få höginkomsttagare köper “upplevelsebilar” och har dem som en del av sin livsstil är ett undantag, inte någon norm.
De flesta som köper begagnade bilar skulle sannolikt gladeligen se dessa ersatta med andra modeller.
Det skulle naturligtvis förutsätta att faktorer som att kunna dra släp och att få en bilbarnstol på plats kan lösas på ett rimligt sätt.
Hela idén om att “lösningar ska finnas på plats” är feltänkt. Det är samma resonemang som de som vill motverka höjda bränsleskatter för att de själva valt att bosätta sig på platser där det går få eller inga bussar. Förutsättningen för att lösningar ska komma är att krånglet och hindren förknippade med den nuvarande ordningen blir tillräckligt stora jämfört med alternativen. När det händer kommer frågan att lösa sig av sig själv. Politiken kan hjälpa till men redan grundläget är till privatbilens nackdel, förutsatt att politiken kan bestämma sig för vad alternativet ska vara och underlätta för detta alternativ. Det går förstås att främja flera alternativ men jag tror det behövs en aktiv politik för att utvecklingen ska gå rimligt fort. Jag tror att Volvo Cars VD är helt rätt ute när han efterlyster politisk styrning gällande elbilar. Jag tänker då inte specifikt på elbilar men alla systemförändringar är förknippade med kostnader. Om man som företag kan lita på att investeringar som man gör kommer att stödjas av politiken så vågar man satsa, även om vägen till riktig lönsamhet är lång.
Jo, det finns bilar där automatlåda inte är valbart. Man kan uppleva bilen slö med automatlåda om inte automatlådan har en välidg massa växlar, vilket blir dyrt. Men det finns CVT-lådor som är variable och därmed har oandligt antal växlar.
Hursom, plötsligt vill man hyra en bil i Indien eller Nigeria, och så har de kanske bara manuell. Man skall inte begränsa sig. Att lära sig köra med manuell lär sig de flesta enkelt och snabbt. Att lära sig resten i en automat i början är bara en fördel anser jag.
En av de saker jag hatar mest är när “de” krånglar till det för bilister för att tvinga dem att ändra sig! För mig ska det vara precis tvärtom! De ska förbättra de andra alternativen så att bilister väljer att välja bort bilen! Alternativen ska vara bättre, då väljer många bort bilen.
Jag håller absolut med dig om att “åka bil” är ointressant för de flesta. Frågan är vad alternativet är? När det finns ett likvärdigt, eller bättre, alternativ så kan jag absolut välja bort bilen. Jag kan inte förstå vad det skulle kunna vara.
Äldsta barnet börjar övningsköra om två år. Det blir i vår elbil. Ser ingen anledning till att han någonsin ska behöva köra en manuellt växlad fossilbil så det blir körkort för automat.
Jo, du verkar ha snurrat till det en aning här. Att alternativen ska vara funktionella, och framförallt ekonomiskt fördelaktiga, är själva utgångspunkten. Sedan behövs successivt ökade skatter på alla aspekter av “egen bil” och motsvarande (iallafall initiala) subventioner av bilpooler och andra alternativ som kan fungera som substitut för egen bil.
Alternativen handlar framförallt om bildelning i olika former. Olika typer av förarlösa taxitjänster kan vara ett komplement och säkert växa som fenomen med tiden. I Paris har de infört ett system med lånebilar samtidigt som villkoren för egna bilar strypts rejält. Jag tror att de här sakerna går att lösa utan större problem egentligen om bara politiken styr in utvecklingen mot detta. Det är en mängd praktikaliteter som behöver sättas på plats. När förutsättningarna är givna kommer de att lösa sig.
Men vi är överens om det, att alternativen ska vara funktionella och ekonomiskt fördelaktiga. Problemet är att de alternativen inte finns än.
Det känns som att din åsikt är att politikerna ska plåga invånarna för att tvinga dem att rätta in sig i ledet. Min utgångspunkt är istället att politikerna ska ta fram attraktiva alternativ som invånarna vill välja.
Det låter helt rimligt men jag förstår inte hur varken bildelningen eller förarlösa taxitjänster kommer att kunna komma i närheten av att vara lika funktionella som att ha tillgång till en egen bil.
Det är absolut inte särskilt synd om mig. Jag kan med två byten åka buss till mitt arbete och det tar bara en timme extra åt varje håll, många har det mycket värre. Hur skulle bildelningen kunna se ut för mig? För att det ska vara funktionellt nog för mig ska det inte ta längre tid än att åka med egen bil och jag måste kunna åka när jag vill.
Viktigaste anledningen är nog att reflektera över om (tänkta framtida) arbeten för ungdomarna medför krav på manuellt körkort. Själv fick jag möjligheten att göra mitt dröm-examensarbete på ett företag inom mkt smalt område (inte många företag att välja på) (inte inom hantverkarbranschen). Då var det krav på körkort för att kunna åka med företagets bilar mellan platserna som jag skulle utföra uppgifter på. De hade endast manuella bilar (detta var ca 4 år sedan). Hade blivit väldigt besviken om jag inte kunde få examensarbete på detta företag pga att inte ha manuellt körkort. Hade inte funnits tid till att komplettera körkort vid detta tillfälle.
Det flesta situationer man hamnar i privat går säkert att lösa utan ett manuellt körkort.
Just detta skedde väl exempelvis när rökförbud på krogen infördes. Lite liknande med plastpåsarna. Visst drabbar det enskilda men alla ställer om förvånansvärt snabbt. Tror att samma sak kommer att ske här. Om 15 år är nog bensinmackar ett avslutat kapitel.
Det du nämner kommer inte fungera för alla.
Tillgång till egen bil betyder så mycket mer för en del.
Bil betyder frihet
Bil betyder spara tid
etc. etc.
Exempel i mitt eget fall:
13 minuters körning till föräldrarna. Resa kommunalt tar 60-80 minuter med 2-3 olika bussar.
34 minuter dörr till dörr med bil till jobbet.
Resa kommunalt tar 90-100 minuter med 3-4 olika bussar och tåg om alla går i tid och inte skapar långa förseningar. Se bild