Kortare sparhorisont - aktiva fonder?

Hej.
Kanske att svära i kyrkan i detta forum. Men, som jag har läst i dessa forum så ligger teorierna att har med en lång sparhorisont så är indexfonder attraktivast. Men, om man till exempel har en kortare sparhorisont kan teorin vara så att aktiva fonder har en fördel i detta? Om man exempelvis pratar 5-10 år innan man ska börja ta ut delar av kapitalet.

1 gillning

Hur skulle aktiva fonder kunna vara bättre på kort sikt utan att vara bättre på lång sikt?

2 gillningar

Här finns nog ett felslut som grundas i att aktiva fonder ofta ses överprestera globalindex på kort tid.

Efter lång tid slår de oftast inte globalindex.

Det betyder inte på något sätt att aktiva fonder är bättre för en given kort tidsperiod - du kan ju lika gärna pricka en dålig period för fonden.

1 gillning

Absolut är det så, givet att du vet när en fond kommer gå bra respektive dåligt. Sitter du på den kristallkulan får du gärna dela med dig. Tills det händer kommer åtminstone jag fortsätta med breda, billiga, aktieindexfonder :slight_smile: .

1 gillning

Nej, statistiskt felslut. De är oattraktiva oavsett tidshorisont. Du missar survivourship bias.

1 gillning

Sorry att jag kidnappar din tråd @MagnusP men jag skrev ett indirekt svar på din fråga i denna tråden:

2 gillningar

Personligen tänker jag att det nästan är mer osäkert vid kortare tidshorisont. Indexfonder är ju också osäkrare ju kortare tidshorisont man har.

2 gillningar

Ja, det blir betydligt svårare känner jag att hantera det kapital man har och samtidigt få en säker och stabil utveckling över kortare tid. Ett dilemma som jag misstänker flera sitter i. Lite frustrerande, tiden läker ju ekonomiska sår - så att säga…

Vill man ha avkastning (real) på sina pengar så måste man ta risk. Risk innebär också att man inte är garanterad positiv avkastning alls, framförallt inte på kort sikt.

Så man får fråga sig själv om man vill ta risk, och därmed risk för kraftigt negativt utveckling, med sina kortsiktiga pengar eller om man inte vill ta risk och därmed acceptera en avkastning sämre än inflationen men utan volatilitet.