Välkommen hit och stort grattis, ja, till typ allt ![]()
Mitt bästa övergripande tips är att köra igenom RT ”skolan”. Se Börja Här länken nedan. Jag skulle säga att det är definitivt prio före att plugga nyckeltal, även om du säkert har nytta av det också.
Jag hade satt av runt 10% av kapitalet på ett konto som ”lekhink” att prova egna idéer och för att lära grabben om aktier och fonder. Du kommer att förstå detta helt när du kommit till 4 hinkars principen (ett avsnitt du kommer till om du följer länken nedan). Resten bör nog investeras på ett mer strukturerat sätt baserat på när du kan tänkas behöva pengarna
Framförallt kommer du också att inse att tjänstepensionen är inget att egentligen hålla på och laborera med. Det är (vad det låter) som pengar du inte ska använda på mycket lång sikt. Även där finns ett avsnitt om det i länken nedan.
För att svara på frågan.
OM du nu sitter på likvider på ISK som du inte vill investera just nu (kanske du behöver pengarna vad vet jag) så visst kan du absolut ta ut den (dock kan du inte ta ut dem från tjänstepensioner) och sätta på sparkonto på tex Avanza. Det är det absolut säkraste sättet att placera pengar på 0-3 års sikt.
För att inte öka ISK skatten så bör du i så fall ha dem utanför ISK i minst ett kvartal!
Om du inte vill ha mecket med att ta ut och sedan sätta in på ISK igen (samt för tjänstepension som är låsta på sitt konto) och vill köpa räntefonder på så kort sikt som 1-12 månaders sikt med så låg risk som möjligt (dock högre än sparkonto) så skulle jag föreslå någon av dessa korträntefonder
- AMF Kortränta
- Storebrand Kortränta
- SEB Lilviditet
När du skriver om att du vill försöka få en fördel av eventuell räntesänkning så är det en annan högre risknivå än sparkonto/korträntefond. Då pratar vi en spekulation att räntan kommer att gå ner (kanske sannolikt men ändå en spekulation) dvs det kan gå emot dig. Om du vill ha den typen av räntefond så är det obligationer dvs lån utställda på längre löptid. Typiskt har de högre avkastning än korta räntor och de går upp i värde när räntan går ner. Men det är högre risk - tänk något mellan aktiefond och sparkonto. I detta fallet skulle jag i så fall satsa på någon av fonderna nedan som är breda billiga obligationsfonder med 3-5 års löptid på lånen och med hög kreditvärdighet
- AMF Lång
- AMF Mix
- Storebrand Obligation
För att lära dig mer om räntefonder så kan jag varmt rekommendera @Zino mycket pedagogiska tråd om räntetriangeln/linjen/punkten. Länk längst ner. Mycket lärorik.
MEN i första hand hade jag kastat mig över länken Börja Här och kört igenom ett antal avsnitt för att därefter lägga upp investeringarna. Visst det tar kanske både en och två veckor att dra igenom och smälta men det är ändå bättre att börja i rätt riktning
Stort lycka till ![]()
![]()