Hej!
Jag försöker förstå hur kostförmånen påverkar min pension, tjänstepension, lön osv… DVS om det är en bra deal och hur bra i slutändan.
Har jag förstått det rätt sparar jag dryga 600kr och ingen påverkan på tjänstepension.
Min tanke från början var att om det dras pengar från min lön skulle det påverka tjänstepensionens 30%-nivå och det vill jag ju inte
Erbjudandet
Sammanfattning av din lunchsubvention
Din månatliga lunchförmån/subvention: 1 300 kr
Egen betalning via nettolön: 700 kr
Totalt värde (kortladdning) per månad: 2 000 kr
Beräkingen vid beställning
Summa 2000
Nettolöneavdrag: 700
Ditt ekonomiska bidrag för denna beställning Lunchsubvention: -1 300
Inkomstskattetillägg: + 687
Din uppskattade nettokostnad enligt kalkyl: 1 387
Sociala avgifter: 408
Förmånsvärde: 1 300
om jag förstått det rätt
Förmånsvärdet är 1300kr och pensionsgrundande. - Om man ligger under brytgränsen får man pension på 1300kr extra utöver vanlig lön; men det gäller inte för mig.
Och jag beskattas på förmånen 1300kr , med 687kr
Eftersom min betalning på 700kr är på nettolönen (till skillnad mot bruttolöneavdrag) kan jag se det som att jag handlar vad som helst på mina skattade pengar.
Detta har alltså ingen påverkan förutom skatten ovan och jag sparar därmed 613kr; korrekt?
Påverkar lunchförmånen min pension?
Ja, din arbetsgivare betalar arbetsgivaravgifter för förmånen vilket innebär att det sätts av till din inkomstpension. Däremot är lunchförmånen oftast inte tjänstepensionsgrundande. (Frågor och svar | Edenred)
Skattepliktiga förmåner utgör en del av den pensionsgrundande inkomsten (PGI) medan skattefria förmåner inte är pensionsgrundande. Skattepliktiga och skattefria förmåner är inte sjukpenninggrundande (SGI), inte Fora-grundande, inte semesterlönegrundande och inte heller arbetstidsförktningsgrundande. (Förmån av rikskuponger och lunchkuponger vid löneregistrering med exempel | Personalekonomi.se)