Kostnad för att få ens barn att lämna boet

Lite överdrivet för att flytta hemifrån till första bostaden.
10-20 räcker långt om man köper en del begagnat.

jag tänker att jag vill hjälpa barnen med boende så mycket jag bara kan.
även om det skulle innebära att jag fullt ut köpte en lgh till dem för 2M var.

Allt är så löjligt dyrt idag iaf, hyra, försäkringar, mobiltele, streaming, kläder, kollektivtrafik, mat, osv osv kommer iaf kosta dem stora delar av den lilla lön de förmodligen kommer kunna dra in i början. Eller förmodligen studiebidrag som primära bas till och med.
Sen hoppas jag att jag lärt dem att de också ska spara, även om det bara är några 100 lappar i månaden.
Jag vill inte skämma bort dem, men jag ser samtidigt att det är omöjligt för dem att spara ihop pengar till boende själva, utan jag sparkar gladeligen ur dem ur boet med en guldsked i munnen, men sen är det bäst för dem själva att de lyckas använda den där guldskeden att mätta sina egna munnar.

2 gillningar

mina föräldrar, framförallt min mamma skulle göra allt rättvisst, trodde hon. Men såhär i efterhand har framförallt mitt yngsta syskon, och enda tjejen, garanterat fått kanske 500k mer än mig, och min bror likaså då han fick en hyresrätt som sedan omvandlades till lgh. Något jag faktiskt fick reda på alldeles nyligen.

1 gillning

Här är deras underlagsrapport: Underlagsrapport 2024:1 Beskrivning av Konsumentverkets beräknade hushållskostnader | Publikationer - Konsumentverket

Jag håller inte med dig om att kostnaderna är helt tagna ur luften. Jag tror chansen är större att det är du som avviker från normen i samhället. Vilket inte är orimligt med tanke på att du väljer att spendera en del av din fritid här på RT-forumet. Frivilligt. :slight_smile:

Men här kan du ta del av deras dataset och jämföra med er egen situation: Öppna data | Konsumentverket

3 gillningar

Att ge barn olika mycket stöd/pengar tror jag inte på (såvida inte ett av barnen har ett funktionshinder eller liknande). Det blir så orättvist mot de barnen som kämpar om en får mer pengar/större arv/blir särbehandlad. Hur tänker man om man ger olika mycket? “Anna är ju mycket bättre på att förhandla så hon kommer klara sig, hon behöver inget ekonomiskt stöd. Däremot kommer hennes syskon behöva pengar, de är ju inte lika drivna.” :thinking:

1 gillning

Hur kan det skilja sig så mycket trots att mamman ville göra det rättvist mellan er syskon?

1 gillning

jag flyttade hemifrån när jag var 19. Syrran som var ensam hemma, stannade tills hon var 27 och betalade under den tiden inte en enda krona i livskostnader. Ingen mat, ingen mobil, inga resor, fri tillgång till bil, osv osv. Att det var värt 10k i månaden är nog i underkant. Utöver det fick hon en rolex (100k) för att hon kom in på handels. Ja, listan kan göras lång.

Brorsan tjänade 800k när hyresrätten omvandlades. Och fick också en rolex. Oklart varför.

2 gillningar

fast summa som är samma för alla + utvecklingen i procent på fastighetsmarknaden i den region man bor eller ska köpa lgh i. Sen går pengarna rakt in i boende, så ingen förändras förutom att barnen har någonstans att ta vägen.

Sen tänker jag alltid att om de bor nedre botten i en sunkig förort kommer jag knappt våga och komma och hälsa på, så är ju lika mycket för min egen skull :slight_smile:

1 gillning

2000 kr är trams för de flesta. Visst att det tekniskt sett är möjligt att nöja sig med en luftmadrass, matskål och en träslev från slöjden. Men i verkliga världen har du knappt skaffat köksredskap på Ikea för den pengen. Och även en begagnad säng ska ha sängkläder. Det är möjligt att 60t är i överkant, men 2000 är bara löjligt.

6 gillningar

Så blev det hos oss:
3 barn: alla fick betala en slant hemma efter gymnasiet och så fort de började tjäna lite pengar även under pågående studier.
Betr större summor:
Alla 3 fick det vi hade sparat åt de när de fyllde 18 år- det var ca 300t kr/ barn
Barn 1 levde först upp lite av det men började jobba sen och sparade ihop till ca samma belopp och investerade det i en lgh och det matchade vi med 300t för att insatsen skulle bli högre och lånet lägre. Tog dock CSN lån som nu ska betalas av.
Barn 2 använde sina 300t till sina studier- därav inga CSN skulder. Skaffade lgh 5 år senare och hade då själv sparat ihop 300t igen. Även här stöd för möjlighet till lägre lån.
Barn 3 levde lite på pengarna men jobbade/investerade sen och har nu drygt utgångssumman igen och har just betalat av sina CSN lån. Där väntar lite till studier som vi kommit överens om att subventionera för att slippa CSN lån. Sen efter avslutade studier blir det nog även här hjälp med insats till lgh.

Upplever att det har funkat hyfsat bra fra systemet med matchning, dvs det de har kan matchas (beroende hur mkt man har och kan). Har de 10kr så blir matchningen 10kr men har de 300t kr så blir det 300t kr. Sen så blir det bara stöd till vettiga saker som studier, lgh el liknande. Skulle inte stödja konsumtion eller bil.

Betr rättvisa: allt dokumenteras som gåvobrev och testamentet är skrivet. Så ev olika summor rättas till så småningom. Sedan är vi helt transparenta med vem som har fått hur mkt- alla känner till gåvobreven och testamentet. Så inga oklarheter här.

5 gillningar

Till första barnet som flyttar går det säkert att skicka med en del hemifrån. Men vid tredje barnet börjar det nog bli ganska tunt med udda möbler, extra kaffebryggare och överblivet porslin hemifrån att skicka med…

2 gillningar

Instämmer. Man tar en oerhörd risk för syskon-osämja om man behandlar olika. Man lär få äta upp det, gör det yttersta för att ha ryggen fri.

Med det sagt så är det oerhört svårt att få allt helt lika om olika barn växer upp när familjen har olika ekonomiska förutsättningar, speciellt som inkomsterna kanske är som högst när den yngste är kvar hemma ensam.

Våra har fått en mindre hacka vid 18år som de disponerar väl, dock inte till någon kontantinsats, å andra sidan är ingen av dem intresserad av att köpa bostadsrätt eller bo i storstaden. Skilnaden vi har gjort är att alla får samma summa, MEN uppräknat med inflation (och de har de fått förklarat för sig)

Men återigen till frågan: Stöd till manuellt körkort (Obligatoriska moment, fri privat övningskörning och EN uppkörning) = cirka 8-10tkr per unge. De har aldrig arbetat heltid och bott hemma samtidigt, så någon betalning hemma har de aldrig avkrävts. Sedan har de väl fått låna bil och tankat själva ibland och nogon matkasse inlastad i studentkylskåpet. De klarar sig bra.

Har allt blivit exakt rättvist? Vet inte, har inte fört kassabok, men vi har gjort allt vi kan.

Som en anekdot, gjorde mitt äldre syskon dåliga affärer när jag själv bodde hemma, och fick mycket hjälp ur knipan. Det vet jag och det känns förlåtet nu. När våra föräldars dödsbo så småningom ska delas hoppas jag det håller. Men fan vet, jag har sett många syskonskaror spricka vid arvskifte. Kanske är det så det ska vara så, att släkter splittras, så att inte julfirandena blir smärtsamt stora??

Själv fick jag inget kapital eller bostad med mig hemifrån och har med stolthet rett ut det tillräcklig bra

1 gillning

Nej. Du kan få mkt gratis mot upphämtning. Men du får vara beredd att lägga lite mer tid då.

1 gillning

Finns inte begagnatbutiker/facebook där ni bor? Man kan få möbler för ngn enstaka hundring. Ibland gratis.

1 gillning

En ung person utan betydande inkomst som flyttar till sitt första boende anpassat till sina levnadsförhållanden kan med fördel flytta till ett rum i en delad hyreslägenhet alternativt en liten hyres-etta.

Kanske är den möblerad. Kanske inte. I sistnämnda behövs en begagnad säng med madrass, skrivbord och stol. Kläder har hen redan, cykel och dator troligen likaså. Husgeråd är billiga på loppis.

Så vill du skicka med monetära medel så är 5k tillräckligt så de har vad de behöver för att komma igång.

Allt därutöver är nog mer om du vill skämma bort ditt barn och det finns då ingen övre gräns.

2 gillningar

Det var en jäkla dyr luftmadrass. Testa att kliva in i en second hand butik och bränn 2000kr på husgeråd. Ta den stora bilen med dig

2 gillningar

Det låter mycket. Det finns väl blocket, diverse second hand samt arv för de som har möbler och husgeråd som äldre släktingar har haft.

1 gillning

Om man inte flyttar väldigt långt kan man väl ta med sin säng från föräldrahemmet?

3 gillningar

Jag flyttade till studentlägenhet och det gjorde även min syster. Jag tror inte det medförde några större kostnader för mina föräldrar. Jag minns att möblerna i huvudsak var samma möbler vi hade när vi bodde hemma. Efter studierna mellanlandade jag några månader hos mina föräldrar igen och flyttade sedan till en hyresrätt. Min syster köpte nog lägenhet tillsammans med sin kille (numera gifta) direkt efter examen.

Ej i Stockholm, som jag antar man måste lägga till när man pratar om bostadsmarknaden.

3 gillningar

Alltså, det enda som blir relevant som svar på din frågeställning är köp av bostad.

Vill barnen bo innanför tullarna eller vallgraven till exempel = tough luck och inget sparkapital kvar alls kanske? Ska de plugga i Växjö eller Falun som exempel är bostadsfrågan lättare och bara månadshyra

Resterande kostnader vid flytt hemifr är väl peanuts om de inte måste ha en porsche de ändå inte har råd att tanka?

2 gillningar