Krånglande bank - Arv från Finland

Du har ingen aning om broderns bank har finsktalande personal med adekvat kompetens eller ej. Även om de nu inte hade detta är det ju i sig inget argument för att deras hantering är mer eller mindre korrekt.

Självklart har en digitaliserad värld inneburit nya sätt för människor att fuska och bete sig illa, vilket vi behöver lösningar och motmedel för. Att problematik funnits förut som vi inte kunnat lösa eller valt att inte lösa är ju ett väldigt konstigt argument för varför vi inte ska göra det idag.

Du har självklart rätt att tycka att vi inte borde ha kontrollerna vi har eller några alls av pengars legitimitet men om du inte tycker att det ska vara utan kontroll hur tänker du att man ska kunna bedriva de kontrollerna utan att ”besvära” oskyldiga alls?
Anser du det tex det vara orimligt för nyktra personer att behöva bli stoppade i nykterhetskontroller och bevisa sin nykterhet i desamma också?
Vill vi komma åt samhällskadliga beteenden får vi leva med att vi alla behöver ställa upp med några minuter av vår tid och integritet då och då. Jag har inga problem med det.

När du säger att samhället fungerande utmärkt/bättre under cash only samhället och innan den digitala utvecklingen får du gärna definiera på vilka sätt och styrka de med mätbar och objektiv data. Det kan självklart vara din subjektiva känslomässiga åsikt men den är inte värd något för mig. Jag kan komma på flera exempel på saker som blivit bättre tex mindre svart handel och istort sätt utrotade bank och butiksrån.

3 gillningar

Har du inte fått beslutet om arvskatt från finska skattemyndigheter?
Jag skulle skicka beslutet (på svenska) till din bank. Där borde det gå fram vad du har ärvt och betalat arvskatt.
Just pga språksvårigheter har jag bytt mitt kontaktspråk med finska myndigheter till svenska samt bett om alla beslut om mitt finska bank/försäkringsbolag på svenska. Inte för att jag skulle ha haft tidigare problem med finska språket med svenska myndigheter, men tror att det kan underlätta.
Jag har Nordea här i Sverige och enligt dem (kontoret jag är kund hos) har de inga kontakt med finska Nordea. Och de har inte varit särskilt intresserade av mina egna betalningar eller andra betalningar från Finland. Hoppas det löser sig och du får tillgång till ditt arv.

Banker generellt är extremt bråkiga om man har komplicerad ekonomi.

Länsförsäkringar är omöjliga att ha att göra med. Tragiskt att de köpte Savr.

Jobbat i Danmark och har mina tillgångar i Sverige, ville köpa hus i Sverige med mina egna pengar. Länsförsäkringar bråkade om var de kommer ifrån, att jag måste ta lån osv osv osv.

Har numera två andra Svenska storbanker för vardagsekonomin, tyvärr inte nöjd med någon.

1 gillning

Jag konstaterade bara nuvarande system med AML etc är ”öppna för subjektiva undantag , tolkningar och bedömningar”. Varför du svävade ut om finsktalande personal osv. är helt obegripligt.

Vilka problem löser vi med detta agerande från bankens sida?

Enhetliga, förutsägbara och lättbegripliga regler kring AML. Det ska inte komma som en random överraskning vad banken kräver i olika situationer. Utöver detta ska överföringar mellan banker som har dessa enhetliga regler antas vara okej tills motsatsen bevisats, har någon lyckats få in pengarna i systemet via Nordea ska det inte ligga på Skandiabanken att utreda ursprunget.

Utmärkt exempel faktiskt. Skulle du vara okej med att det blev obligatoriskt med alkolås i alla fordon, lås som dessutom hade krävde helt random nivåer av nykterhet, kunde kräva att föraren gick ett varv runt bilen eller bara random tvärvägra att starta bilen? Inte jag heller.

Jag har problemet med det eftersom åtgärderna inte kommer åt några samhällsskadliga beteenden. Istället försvårar det flödet av pengar, vilket i längden gör oss fattigare.

Det gick alldeles utmärkt för myndigheterna att stävja kriminellas vinster etc - trots att dessa i princip hade öppet mål med dagens mått. Det är alltså något annat man bör lägga fokus på, inte störa vanligt folk.

8 gillningar

Där har du en ledtråd. De använder AML som svepskäl för att i princip pressa kunderna till att köpa fler tjänster från dem. Finns en hel tråd om detta på forumet.

4 gillningar

Har du erfarenhet av banker i andra länder?

Spanien, Tyskland, England, Syd Afrika osv osv?

De kan stava till vänligt bemötande.

Testa det och uttala dig sen om svenska banker.

1 gillning

Riktigt kusliga upplevelser man läser om LF i diverse trådar. Som LF kund blir man ju klart uppgiven när man ser hur de behandlar sina kunder, även om jag har goda erfarenheter än så länge. Det jag reagerar på är att de haft väldigt mycket funktioner som inte riktigt fungerar som de skall i månader i deras mobilapp, åtminstone på android, ger inte förtroende direkt.
Slutligen en fråga, när man blir ny kund får man skriva in en kundinformation, som talar om vad man skall använda kontot till och hur mycket pengar som skall in och ut varje månad. Kan avvikelser från den informationen göra att de reagerar så hårt som de verkar göra?

1 gillning

Ja.

Till 100%.

Det är därför de formulären finns och ska hållas uppdaterade.

3 gillningar

Det är något mer som hänt med banker i Sverige de senaste 5 åren.

Gissningsvis, då de redan blivit påkomna med fingrarna i storskalig penningtvätt så är de nu mkt intresserade av att spela säkerhetsteater, mest troligt i syftet att i bakgrunden kunna fortsätta med sina mer tveksamma aktiviteter desto mera obehindrat.

Antingen det eller så har de plötsligt blivit genomhederliga. Jag vet vilket jag finner mer troligt :wink:

8 gillningar

Jag har. Fyra olika länder. Kanske inte ovänligt bemötande men väldigt långt ifrån någon form av kundvård :sweat_smile:

Tex. Har i tre månader försökt stänga ett konto i en bank i ett annat EU land. Utan framgång. De påstår olika saker varje gång och varje månad utan transaktioner (eftersom kontona tömts på deras uppmaning före stängning) så kostar det 120 kr/mån. Fortfarande inte löst. Smaka på den :joy:

Låter ganska normalt för mig. Men så har jag ju varit utsatt för banker i ett gäng länder.

Har varit tvungen att göra det i olika länder när det krävts dokumentation som vidimerats och översatts till lokalt språk. Din bank kunde dock sagt till om det från början tycker jag.

Bara att gå till närmaste Notarius publicus och ordna med det hade jag tänkt. Om nu finska banken inte ställer ut dokument på svenska.

4 gillningar

Har tyvärr inget annat förslag än att råda dig byta bank! Förlåt om jag kapar din tråd med en egen erfarenhet av LF😅

LF hotade att anmäla mig för penningtvätt när jag körde hjälpsändningar till Ukraina.

Jag har inga problem att man ska bevisa var pengar har sitt ursprung! Men någon måtta på nivå av bevisbörda får det vara!

De godkände endast kommunikation via “Säkra meddelanden” i app alt på hemsida. Ej telefon och inga besök på kontor var tillåtna.

LF KRÄVDE att jag presenterade bevis för totalt 195 transaktioner, både privata och till hjälpsändningen.

Jag presenterade t ex utdrag från swish där givares namn fanns med. Då ville de ha fullständiga kontaktuppgifter till dessa samt kvitton på alla inköp jag gjort för dessa pengar.

Men kvitton på inköpen jag gjort i Ukraina godkändes endast om kvittona var översatta till Svenska.

Mycket enkelt ordnat via Googles översättning via kameran. Nähä, översättning godkändes endast efter att den var vidimerad av Notarius Publicus el motsvarande.

30 st, 40 cm långa kvitton att översätta. Och det var bara början…

Byt bank!

5 gillningar

Misstänkte det, ändrade faktiskt mina uppgifter häromdagen, av den anledningen.

1 gillning

Det finns såklart en sanning i att många banker har hållit på med oegentligheter. Men jag tror också att en del av sanningen också är att de har fått klart fler och tydligare förhållningsregler, med allra troligast, höga böter om de inte följer dem. Gissar att de är det som spökar, samt en övertolkning av dessa förhållningsregler i många fall av handläggare som är rädda för att göra fel.

3 gillningar

Samt Swedbanks VD som fick fängelsedom (om inte HD ändrar det) eftersom hon mörkade om saker som de tydligen kände till på Swedbank.

Riskerar man hamna i finkan och/eller sänka banken pga böter i tiotals miljarder kr klassen så följer man kanske reglerna till punkt och pricka :man_shrugging:

2 gillningar

Jag får påminnelser ungefär samma tid varje år från de olika bankerna vi har, att det är dax att uppdatera kundinformationen.

Får ni inte det automatiskt?

1 gillning

Så bara man håller formulären uppdaterade så kan man lugnt ta emot de där 10 miljonerna från Colombia sen :sweat_smile: Så fungerar det naturligtvis inte.

3 gillningar

Det var även min poäng. Det är inte Svenssons överföring av ett eller annat arv från Finland som föranlett de hårda regler vars implementering av övernitiska, skyldiga, banker nu gör livet svårt för vanliga människor.

Bankerna missköter sig och konsekvenserna drabbar deras kunder.

Men du kan inte leva i Sverige utan bank idag. Så när samtliga banker godtyckligt sparkar ut dig ur systemet trots att du inte gjort något olagligt anser jag att ansvarstagande politiker borde ta just sitt ansvar.

3 gillningar

Man kan välja att missuppfatta också, samt tramsa bort det.

Min insmugglade låda romulanskt öl höll på att fastna i tullen också. Vilket förtryck!

1 gillning

Så vad menar du då? Vad säger uppgifterna jag lämnar till banken om mina påstådda vanor om pengarnas verkliga ursprung? Noll och ingenting naturligtvis.

3 gillningar

Vi pratade om Finland, svenska och en miljon.

Du antydde Colombia, kokainmiljoner och rena rama Scarfacetillvaron.

1 gillning