Krånglande bank - Arv från Finland

Alltså man har ett val. Vilken profil tror du får problem med banken?

Don Quixote: Aldrig uppdaterat sin kundinformation. Vägrar göra det på uppmaning för det är inget banken har att göra med. Don får en överföring på 1 Mkr men vägrar att svara på pengarnas ursprung.

Svenne: Har hållit sin kundinformation uppdaterad genom åren. Svarar trevligt och snabbt om han missat det. Svenne får en överföring på 1 Mkr som han meddelat banken ska komma och bemöter tjänstemannen som ställer ytterligare frågor på ett belevat sätt.

Man har ju ett personligt val i hur man hanterar nödvändiga funktioner för att livet ska fungera.

Ett historiskt perspektiv
Fram till 1989 hade Sverige hade en strikt valutareglering med begränsningar för hur mycket pengar som fick föras in och ut ur landet.
För större transaktioner kunde det krävas tillstånd från Riksbanken eller andra myndigheter

Just sayin’ allt var inte bättre förr :joy:

2 gillningar

Trams.

LF är totalt urspårade hur du än uppdaterar dina kundkännedom formulär.

De kräver i stort sett att du inte har någon annan bank och gör alla affärer genom dem via deras lånade pengar, annars sätter de käppar i hjulet för dina helt lagliga transaktioner.

5 gillningar

Principen är densamma, att något kunden uppger för banken via KYC-formulär innehåller någon som helst information om pengarnas verkliga ursprung. Så banken ska godta 1 miljon från Finland men inte 10 miljoner från Colombia med informationen från dessa formulär, har jag uppfattat saken rätt då? Var går gränsen?

Vilken profil tror du verkligt kriminella som försöker få in svarta pengar i systemet använder sig av? Svara snabbt och trevligt säger återigen absolut ingenting om pengarnas verkliga ursprung.

1 gillning

Du blandar ihop två olika saker

1. Att banken känner sin kund
  2. Att man svarar på frågor kring större transaktioner

Missköter man 1 så fastnar fler transaktioner i filtret i 2. Sköter man 1 så får man mer sällan frågor kring 2 för man är en mer känd kund.

Men absolut kan man behöva svara på överförings frågor ändå beroende på
A. Ursprungsland
B. Storleken på beloppet (Edit: eller summan av belopp under en längre tidsperiod)

Det är inte direkt svart/vitt utan mer av en bedömningssport :sweat_smile:

2 gillningar

Det var inte jag som blandade in KYC i AML-diskussionen, det var @angaudlinn.

Absolut.

Det ska vara svart eller vitt. Om du har en rimlig förklaring ska de genomföra transaktionen. Misstänker de fortfarande oegentligheter ska de anmäla det till berörda myndigheter som får utreda ärendet, och banken får inte ens informera kunden om detta.

1 gillning

Finns ingen lagtext som är svart/vit. Allt är tolkningsfrågor. Så är ju juridiken. Det är inte matematik.

Blir det fel så är det de vanliga vägarna att överklaga. ARN. KO. Domstol. Inte lätt eller roligt men det är ju inte helt laglöst.

Klaga i ett bankärende | Konsumenternas.

1 gillning

Prova annan bank och överväg att byt till den som löser det. Vardagliga, legala saker som varit bajsnödigt omständiga och heeeelt omöjliga att genomföra hos LF för min del har mötts av “Ja visst, det löser vi” hos t.ex. Danske Bank.

2 gillningar

Banken är ingen domstol eller rättsvårdande myndighet. De borde agera exakt så som jag uppgav i mitt förra inlägg, allt annat hindrar flödet av pengar och gör oss fattigare till ingen nytta.

3 gillningar

I praktiken är det just det, eftersom ingen vanlig svensk tar upp striden med banken så kommer de undan med sitt beteende. De kunder som bankerna vet med stor sannolikhet kommer försvara sig går de givetvis inte på. Deras syfte tycks vara säkerhetsteater, inte faktiskt brottsförebyggande.

2 gillningar

Vilket i sig är helt bakvänt då LF är ”kundägda”. Helt annan diskussion dock, men ändå intressant i sammanhanget.

1 gillning

Okej, då vet jag. Då har jag bara haft tur hittills. :man_facepalming:

Goddag yxskaft!

Bara för att något inte hänt en själv betyder det inte att det inte hänt andra.

Väldigt märklig retorik.

4 gillningar

Skicka handlingarna till en auktoriserad översättare och bli av med problemet. Meningslöst att stånga emot banken, du förlorar bara tid.

1 gillning

Är väl samma med Coop men de är i mitt tycke också sämre än t.ex. ICA och Willys. Vet inte varför men kanske bygger kultur och system som inte premierar olika led i organisationen på samma sätt med följden av att de bästa väljer att arbeta på annat håll?

Har du möjlighet att ge några exempel?

Höja kreditgräns på kreditkort med 20 % när jag utifrån tidigare upplysning hade kunnat höja 300 % krävde helt plötsligt ny kreditupplysning, sex löneavier, anställningsavtal, X antal meddelande man fick vänta ett par dagar på att få svar på plus lite hot om att jag byter till annan bank om det ska hittas på fler saker. När jag hade Morrow Bank kanske ett år tidigare var det en kreditupplysning och sen svar en dag senare trots att jag i det fallet höjde gränsen betydligt mer.

Första bolånet för par år sedan var heeeelt omöjligt att ta ett enda stort utan var tvunget att delas upp på flera. När jag inte orkade tjafsa emot sa jag okej men vill då ha samma villkor på alla delar (vill inte riskera bli inlåst) vilket jag får okej till. Säljaren sätter ändå in skillnader i olika delarna och skyller på misstag när det uppmärksammas av mig. Blir samma sak ett år senare när det är omförhandling. När jag vid nästa omförhandling hade jag tröttnat på detta så provar Danske Bank. De löser hopslagning av alla delarna som om det var det enklaste i världen och smyger inte in några dolda saker som jag uttryckligen bett om att inte få.

Guldkund hos LF innebär att man har kostnadsfritt kreditkort. Ändå dras det avgifter för det som man får slåss med näbbar och klor för att få tillbaka. Grundproblemet att avgifterna dras löses aldrig.

Plus antal saker till. Kontentan har varit att jag aldrig upplevt att något varit enkelt under de dryga 6-7 åren jag haft LF.

6 gillningar

Vad gjorde du och vad hände?

Så jag kan undvika det.

Instämmer! Hade LF i cirka 6 år och det var strul med det mesta, stort som smått. Och då är jag inte någon som får stora summor från utlandet utan bara typ får svensk lön och ville köpa bostad. Bytte till SEB i december förra året och det funkar mycket bättre även om jag inte tycker någon storbank är speciellt bra.

4 gillningar

Inte tjäna pengar i Danmark.

Inte betala sitt hus med sparade pengar, man tjänat i Danmark, låna istället.

1 gillning