Jag tror att yngre med en kropp som kan jobba fysiskt kommer gå vinnande ur detta. Och dom äldre som lever på tillgångar som dom yngre vill ha få det tufft.
Men den som lever får se. Tror att flödet av välstånde kommer gå från den som äger till den som utför. Pga det är brist på unga män med friska kroppar som kan utföra manuelt arbete typ.
Om du inte ser fram emot ett totalt sammanbrott så ser ändå framtiden ljus ut för de med åtråvärd kompetens. Man kanske kan se redan nu vad som brister mest? Jag nominerar programmerare och kvalificerade hantverkare.
Jag säger hantverkare betongare och elektriker inom starkström. Men all form av arbete som kräver en frisk och starkkropp är det redan jätte stor brist inom.
Det lär vi ju förmodligen göra. Har bara inte ens hört talas om någon som ens har en prototyp som klarar av att ersätta en snickare eller rörböjare. Sen kanske det finns vad jag kallar verktyg som gör arbetet mer effektivt men det är inte samma sak som automatiskt.
Menar du att det mest är snack (och liten verkstad)?
Om inte så var det exakt vad du sa som jag syftade på.
Helt sentienta robotar kommer vi nog inte se under våran livsstid, så vi får nog hålla på och tänka ut hur de ska “tänka” ett tag framöver till.
Hur tillverkas Ikeas möbler? Vissa saker har vi tagit för givet, idag finns inte möbelsnickare längre (i princip). Sen finns säkert vissa snickarjobb som är svårare att automatisera, men den manuella snickerimarknaden kommer fortsätta att minska.
3d printade hus finns redan och kommer nog inom en inte allt för avlägsen framtid revolutionera byggbranschen.
Idag printas mindre hus för en spottstyver på en dag.
Vem ska dra el och rör i detta hus? Vem ska montera kök och lägga golv? Även om det går att 3d bygga en stomme är det mycket annat som inte går att 3d printa. Sen har du alla hus som inte är 3d printade som ska underhållas.
Det är brist på unga starka män som inte är överviktiga med god fysik. Detta märks på massor av områden.
Ja det kommer behövas snickare i framtiden men förmodligen inte i samma utsträckning som tidigare.
El och rör printas delvis redan idag, och vi står bara i början av den utvecklingen blir spännande att se var det slutar…
Oavsett blir ju alla yrken mindre fysiska över tid även “fysiska” yrken, inte minst har hanteverskyrkena effektiviserats.
Det andra du berör är ett större samhällsproblem och där ska man vara försiktig att koppla god fysik till vissa yrkesgrupper. Skule gissa på att det är människor med hög utbildning och bra ekonomi som har bäst fysik utfirån hur idrottsrörelsen ser ut.
El printas inte aldrig ens hört talas om att så skulle vara fallet. Rör skulle väl till vissdel kunna “printas” in i konstruktionen men är för dåligt innsatt för att kunna utala mig om de.
Skulle tekniken vart bra och ekonomisk skulle den vart konkurrenskraftig. Men nu byggs väldigt få hus på detta sätt och det säger endel. Tekniken har funnits relativt länge men används inte i någon större utsträckning. Misstänker att orsaken är att plasten man printar med inte är bra nog av någon anledning. Kan vara pga brandegenskaper eller UV ljus vet faktiskt inte. Vet bara att det inte används annat än något enstaka forskningsprojekt.
Att akademiker är tränad kanske är sant och att snickare är tjocka möjligvis så. Men att det krävs en god fysik och att denna är en bristvara är sant. Bra för akademiska personer om dom lätt kan sadla om till att bygga samhället istället för att räkna på det. Kommer göra dom gott både i kropp och själ.
Stämmer att så är fallet. Och att pga vår låga krona inte är lika sugna mer. Även att deras hemländer behöver dom vilket kan komma att driva upp lönerna.