Jag håller inte med att en svag krona räcker för att avskräcka, vad jag vet är det fortfarande super enkelt att få tag i öststatiska arbetare.
Skulle så bli fallet så kan man alltid kolla längre bort tex Afrika eller Indien.
Kolla Qatar/Dubai så ser du vad arbetare ifrån dessa länder är beredda att stå ut med.
Absolut säger inte att jag vet vad som kommer hända. Bara att trenden med automatiska system verkar stannat vid logistik vad jag kan se.
Och att alla springer mot it, hr och pr samt ifrån fysiskt arbete. Och där jag står har jag mer erbjudanden om arbeten som innebär klassiskt kroppsarbeten än akademiska. Och är mer akadmiker som jobbar på golvet än golvfolk som jobbar på kontoren.
Även att lönerna efter högskolestudier är löjligt låga mot att bara ta upp en hammare och jobba lite extra.
Det blir väl som vanligt vid produktivitetsförbättringar. En elektriker kan göra jobbet som tidigare krävde 5 elektriker tidigare på grund av bättre verktyg och mer färdigtillverkat.
Samma ekonomiska mekanismer som gör automation olönsamt idag kommer göra det lönsamt imorgon om lönerna för kroppsarbete springer iväg för mycket. Så visst kan en karriär inom kroppsarbete bli lönsammare, men jag har svårt att se att det skulle bli någon slags guldgruva.
Folk kommer att skrika på gatorna om fri arbetskraftsinvandring långt innan kroppsarbete ger dubbla lönen av akademikerarbete…
Brist leder inte automatiskt till hög lön. Det är stor brist att hitta hantverkare som vill renovera mitt badrum för 20 000 kr, men det finns hur många som helst som gärna gör det för 1 miljon…
Beror ju lite på vad du anser vara låg lön. Men jag har dragit in några år på rad runt 1 miljon/året på arbeten som kräver att man infinner sig på en fysiskplats och jobbar med kroppen.
Men håller med övriga att det måste inte betyda högre lön. Men när 20 åriga män kommer in på en bilverkstad och vill betala 800 sek för att byta hjul finns det stora möjligheter. Och jag ser inte att det kommer komma en robot för det i närtid.
Beror lite på hur högt tryck det är. Gå till 250 kronor stället vid första snön och kolla på kön men är olika det där kommer alltid finnas dom som kan ta ett högt pris och dom som inte kan.
Hus printas ofta i betong inte i plast och tekniken är i sin linda, det kommer hända mycket. I Sverige printades första huset typ förra året. Utomlands har det kommit lite längre.
Man printar inte själva kablarna vad jag vet, eldragningen handlar ju idag om rör precis VVS så jag gissar att rören läggs in i nån form, har inte tillräcklig kunskap. Det kommer givetvis behövas hantverkare för finliret men kommer minska behovet radikalt .
Kommer säkert ta ett antal år innan tekniken är kommersiellt mogen men då kan det hända saker fort som i alla paradigmskifte. Med stor bostadbrist och skenande byggpriser finns det en stor potential.
Finns mängder av välbetalda teknikjobb där det är stort brist och kommer så vara så länge vi har ett samhälle som är beroende av teknisk utveckling.
Det finns redan robotar för däckbyten, lär väl dock ta ett tag innan de är kommersiellt mogna.
Jag tror dock att med den farten i teknisk utveckling som vi har nu kommer väldigt många jobb vara borta eller mer av typen processövervakning och slutmontering om 50år.
Spännande att se hur det utvecklas men tror inte effekten mot prefab är speciellt stora. Du flyttar ju egentligen bara fabriken till platsen istället för att köra färdiga betong moduller med lastbil.
DEt återstår väl att se men man kapar ju flera moment tex behövs ingen fabrik och man minskar behovet av transporter. Tillverkning och montering sker i ett moment på samma ställe.
I USA räknar man med att printade hus är ungefär 50% billigare än jämförbara traditionella hus.
Vet ej bara vad som står, även om det skulle vara 20-25% är det betydande summor.
“Med priset på den här fastigheten satt till $ 299,999, kostar det hälften av kostnaden för jämförbara nybyggda bostäder i samma område. Detta är helt klart ett viktigt steg framåt för hela 3D -utskriftssektorn och ett verkligt intressant projekt totalt sett.”
Det är inte hantverkare som automatiseras utan istället stora enheter såsom fabriker, hamnar, lager osv. Allt som går att automatiseras kommer att automatiseras och det är jobb som truckförare, kranförare, lastbilschaufförer, maskinoperatörer, packare etc. som försvinner.
Har själv jobbat med automation och på ett företag ersatte vi 250 arbetare med 18 övervakare + 26 underhållspersonal + automatik. Laserstyrda robotar kan köra 24/7 och behöver varken lunchrast eller gå på muggen.
För att undvika problem med facket så bygger man en ny anläggning i ett nytt AB där arbetare inte anställs och därefter lägger man ner den gamla anläggningen och alla där får sparken.
Ser inte hur det skulle vara så stor skillnad. Är orelevant i min värld om betong körs ut på lastbil mjuk eller hård. Men ska bli mycket intressant att följa säger inte att jag har rätt bara att jag inte förstår vart vinsten ligger.
Exakt så jag ser det med att på stora tungt trafikerade hamnar och logistikcenter fungerar det. Men på mindre jobb där varje enskild del är relativt liten till helheten blir det svårt. Som just hantverk osv innebär många små jobb som resulterar i en helhet.
El och rör är väl bland det mest konservativa man kan hitta som kommer att “automatiseras” sist av allt. Är ju hårt bevakat av branschlobbyn, lagar etc (i alla fall på elområdet). Tror inte på det där med “printas” faktiskt, kanske som ett litet speciallfall då.