Kvalitetsprylar att lämna i arv

Mina kastruller från Fissler och rostfria stekpannor från Demeyere känns som de kommer hålla iallafall 30år. Rekommenderar subredditen r/BuyItForLife för inspiration av grejer som håller länge

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

Min erfarenhet är att minst 99% kommer att slängas, bortskänkas och säljas. Undantagen är ett fåtal saker med stort affektionsvärde.

1 gillning

Har man lärt sina barn och barnbarn att uppskatta kvaliteten men att familjen kanske inte haft råd att köpa vissa av sakerna så kan jag tänka mig att dessa grejerna sparas och används. Gäller dock att dö vid rätt tidpunkt, typ innan barnbarn stadgat sig ordentligt :grin:

I övriga fall, ja mycket lär slängas/säljas/skänkas.

Alla ovan, förklara gärna för kommande generationer värdet av grejerna. Annars lär en del hamna på tippen eller i skänkes-högen.

1 gillning

Håller med om detta. Liedenfrost-effekten tror jag det kallas? Jag använder både gjutjärn, kolstål och rostfria stekpannor och kan utan problem steka ägg eller göra omelett och det bränner inte fast alls. Men jag håller med om ett det är lite pilligt innan man lär känna stekpannan. Viktigt med de stekpannor med tunnare botten att de inte får gå på högsta värmen, särskilt om man har induktionshäll. Då kan de slå sig i botten.

För att hålla mig till ämnes så är min äldsta stekpanna i gjutjärn antagligen närmare 100 år, kommer från min pappas farmor och funkar som ny! Dagen min dotter flyttar hemifrån så får hon den om hon vill ha den

Kul och bra tråd!

Några tips:

Köp tidlösa klassiker.

Köp sådant som håller och blir vackrare när det åldras.

Köp gärna begagnat som är billigare och redan har lite patina. Då kan du ofta sälja för minst samma om du vill och slipper bli olycklig när du själv råkar göra den där första repan.

Saker av god kvalitet och i riktiga material.

Sådant som sett likadant ut i årtionden och alltid varit snyggt.

Köp originalet

Undvik trender

Några exempel:

Möbler ritade av:

Aalto

Eames

Marcel breuer

Mies van der rohe

Kjaerholm

Arne Jacobsen

Thonet

Äldre industrimöbler

Äldre saker från Iittala, Gustavsberg, Rörstrand mm.

Kockkniv från Global

Peugeot pepparkvarn Paris i klassiskt brunt originalutförande utan senare tillkommen uselect-funktion. Få saker höjer livskvaliteten lika mycket som pålitlig tillgång till nymald svartpeppar.

Klassisk Bialetti mokabryggare

Duralex Picardie

Bra vinglas från t ex Riedel

Klassisk orange gryta från Le Creuset eller ännu hellre Sigurd Perssons helt i gjutjärn.

Bamix

Klassisk espressomaskin. La pavoni Europiccola + Mazzer-kvarn.

Gloverall original monty-duffel

Burberry trench i klassisk modell

Fjällrävens mest klassiska modeller

M65-jacka

Alla prylarna kommer nog inte gå i arv men kan kanske i alla fall hålla livet ut.

1 gillning