+1 på den. Har en klyvyxa som jag fått ärva i förtid av svärföräldrarna. Den kommer överleva mig utan problem…
Måste bekänna att jag gav döttrarna varsin verktygsväska med utvalda handkvalitetsverktyg när de var 12/15 år. Tänkte att de håller en livstid och är till hjälp i deras första lägenhet. Kommer till nytta om jag ska vara där och hjälpa de osv. (Fick själv såna kvalitetsverkyg i julklapp av min pappa i tonåren)
De TUNGA inslagna paketen
under granen
skapade enorm förväntan hos två tonårstjejer!
Väntan var olidlig och de valde att de sista paketen som öppnades på julafton var de tyngsta och maffigaste.
Yngsta dottern GRÄT
av besvikelse då verktyg inte riktigt låg i linje med deras önskningar om vi säger så… (Självklart fick de många av sina önskade julklappar också
)
Blir nog bättre att lämna mina kvalitetsverktyg i arv i framtiden istället… ![]()
Det beror ju på hur man ser det.
Jag uppskattar klassiska och välsydda kläder när jag klär mig formellt (typ skjortor från 100 hands eller kostym som jag måttsytt hos skräddare, randsydda skor från engelsk kvalitetstillverkare typ Crockett&Jones) och även vardagskläder som har en tidlös stil som jag inte behöver byta ut bara sådär (Belstaff Roadmaster, Barbour oljerock, rådenim/selvagejeans, RM Williams Chelseaboots).
Men när jag är ledig, ute i skogen eller fiskar med ungarna, eller åker skidor eller vara är ute i största allmänhet - jäklar vad jag inte skulle vilja byta min Norröna GoreTex skaljacka, eller min Houdini Power Houdi mot nånting farmor stickat i typ vadmal 1912. Onödigt dyra funktionskläder i ull och tekniska material är vardagslyx en masse.
Förutom allt som har nämnts i tidigare inlägg skulle jag vilja lägga till att Lego kan gå i arv, jag har några det från när jag var ung och vi även har fyllt på med nya set för barnen. Vi har även en tågbana från Märklin som har använts av sambon när han var ung.
Beror på om vi pratar modern eller äldre elektronik.
Folk byter kondensatorer i gamla förstärkare och datorer/tv-spel t ex.
Mycket av modern teknik kommer få skrotas för att mjukvaran inte fungerar långt före kondensatorerna blir ett problem tyvärr.
Ja sonen bygger nu med mitt gamla lego som jag ärvde av en kusin. Det har fyllts på såklart. Men tror faktiskt han bygger mest med det gamla tekniklegot från 70-80-talet.
Jag tycker det här var en klart vettig present men den skulle nog ha kommit något senare. Verktyg är mycket kopplat till tanken på att flytta hemifrån, att bli vuxen. Det dröjer normalt några år innan den tanken landat riktigt.
Som student fick jag en Sandvik handsåg i present av mina tjejkompisar. En av dem kom från en järnhandlarfamilj så det låg nära till hands. I studentrummet hade jag inte så mycket att såga men den har sedermera kommit till användning. Kanske kan den ärvas också, jag vet inte riktigt.
Jo, det är korrekt. Det jag syftade på här är främst traditionella ljudanläggningar av dyrare modeller. Sedan gäller ju samma logik mycket annat. Att de går att reparera är givet. I Östeuropa finns det en “rörelse” av folk som köper kvalitetsutrustning av äldre modell från västländer och fixar till dem. Jag har en kompis i Ukraina som är kunnig inom sådant. Han pratade om någon viss äldre modell av CD-spelare från Philips (tror jag att det var) som blivit något av en kultpryl i de här kretsarna. Den var som jag förstår det både gedigen i fråga om prestation men också stor och rejäl. Man behövde inget mikroskop för att hitta rätt pryttlar att byta ut.
+1 på köksredskap i metall. Köper man till exempel ett set med rostfria mått så behöver man aldrig göra det igen. Billigt i längden och grymt miljövänligt också.
Lyfter även Ronnebys lättgjutjärnpanna. Sjukt bra!
Annan kökspryl med exceptionell kvalitet; Mercato pastamaskin. 25 års garanti talar ett ganska tydligt språk… Trots rörliga delar.
Annat som också med säkerhet överlever mig och kommer att ärvas av barnen: Stringhylla i valnöt, alabasterlampor, samtliga Hultafors handverktyg.
/R
Jag saknar dock dessa äldre mikrovågsugnar, eftersom de inte har livskvalitets-sänkande funktionalitet inbyggt. De flesta nyare mikrovågsugnar verkar fortsätta pipa, fläkta och snurra i en evighet när den är klar så jag blir fullständigt vansinnig när jag sitter och försöker fokusera på något. Det var hundra resor bättre förr när det var ett enda trippel-pip eller pling och så var det klart. Sedan kunde man själv välja att plocka ut det man värmt när det passade och värmen fått fördela sig lite och blivit mer lagom.
Dessutom verkar dessa ugnar fortsätta fungera i förvånansvärt många år. Slängde min förra fungerande (som jag haft ända sedan jag flyttade hemifrån) inför flytt i vintras eftersom min nuvarande lägenhet har en nyare “inbyggd” , men den är ju tyvärr mycket sämre.
Mina föräldrar köpte mikro i början av 80-talet.
Jag och syrran fick varsin micro i slutet av 80-talet när vi flyttade hemifrån, men de gick sönder efter ett par år, så allt var inte bra på den tiden.
Jag fick föräldrarnas första micro ca -93, 10 år gammal. Den höll till 2021, mer än 40 år!!!
Min “nya” micro idag börjar få rost i fogarna inne i ugnen, två år gammal. Inte så fräsht.
Ja, detta fruktansvärda pipande, vem sjutton tyckte det var en bra ide?
Min micro går att ställa ner till att “bara” pipa i 10 sekunder, det borde vara något man ställer upp den till. Min tvättmaskin går att justera hur högt den piper, men att den piper en gång i minuten i en evighet går inte att ändra.
Kommer ligga högt på kravlistan att slippa pip när det är dags för nya maskiner.
Blir sällan arg, men dessa pip kan verkligen göra mig vansinnig.
Att tvättmaskinen bara påbörjar sina pipmarathon när man inte kan ta hand om det borde vara bevis nog att vi lever i en simulation.
Jag brukar satsa på dyra hemtextilier (kuddar, gardiner framförallt) i fina naturmaterial. Helst linne, ull eller bomull. Det känns lyxigt och är nog textilier man vill ha länge. En grå linneduk är också tidlös och funkar nog om 60 år också om den fortfarande är fräsch.
Calle Norlén hade en spaning redan 2015 om alla dessa pipande och “krävande" apparater vi har i hemmet
Vår förra mikro plingade bara till en gång när den var klar. Men sen köpte vi en ny och det var ett jäkla pipande så jag tog av huven och identifierade den lilla högtalaren som producerade ljudet och knipsade av en av trådarna med en avbitartång. Skruvade i hop skiten igen. Nu vet man att den är klar när den slutar brumma.
Jag har lite schweiziska kvalitetsklockor som jag tänker ska gå i arv till min son och sedan hans son och så vidare. De håller garanterat längre än en smart watch även om de saknar en del funktioner.
Som någon nämner ovan har ju Patek som slogan: You never actually own a Patek Philippe. You merely look after it for the next generation.
Jag ser ibland reklam på Facebook för just Patek med den innebörden, en far som kastar stenar i vattnet från stranden med sin lilla son och liknande. Det resonerar verkligen med mig så när jag fyller 50 ska jag nog faktiskt ta klivet och köpa just en Patek, gravera in mitt namn och datum på baksidan och när det dagen kommer blir det min sons tur att gravera in sitt namn. Har också redan börjat ta med min treårige son till klockaffärer för att väcka intresset och för mitt eget nöjes skull.
Skulle jag få någon pryl i arv så skulle jag nog kanske få en jobbig känsla om det är något jag kanske ej har förvaring för och måste göra mig av med speciellt om det är från en person jag verkligen gillar.
Prylar jag är sentimental till har jag än så längge fotat och sparat bilden på prylen innan jag skickat vidare prylen till någon som behöver den mer, detta har dock enbart varit mina egna prylar och drt har fungerat rätt bra men vet ej hur lätt jag skulle kunna göra detta med en pryl från någon i min familj.
Som en minimalist vill jag ej tyngas ner av en massa prylar vill kunna få plats med mitt bolag i en vanlig personbil detta kan kanske vara värt för er som är föräldrar att tänka på att små föremål kanske är lättare för era barn att fortsätta ta hand om än typ en bokhylla eller liknande.
Det jag själv använder som gått i generationer (mormor till mamma till mig) är mestades köksutrustning så som bestick etc.
- 3 stycken jaktvapen av märke Sauer och Beretta
- Köttkvarn märke Nima
- Bakmaskin KitchenAid
I den ordningen är jag övertygad om att livslängden är från runt oändlig på vapnen och till 25 för KitchenAid.
Min kitchenaid är från 2001 och används regelbundet, har aldrig krånglat. Tillbehör som köps idag passar. Jag tror den håller i 40 år minst.