Kvalitetsprylar att lämna i arv

Förenklat (jag är inte helt insatt i detta) så gäller att mynningsladdare tillverkade före 1890 är licensfria. Du kan alltså skaffa en musköt utan vapenlicens.

Polisen gjorde för några år sen husrannsakan hos en vapensamlare och beslagtog ca 100 musköter. Dom skröt med beslaget på Facebook. Men gjorde sig till åtlöje när alla kunde se att det rörde sig om antika vapen.

En Mauser m/96 (alltså 1896) i 6.5x55, en sån som alla hemvärnsmän hade innan dom ombeväpnades till AK4, är trots att introduktionsåret är 127 år sen i högsta grad licenspliktigt. Ombyggda sådana var vanliga som jaktstudsare, men nu är det färre som jagar med sådana.

Observera att man har licens för ett specifikt vapen. Dvs ett specifikt serienummer. Man har inte licens på en kaliber eller grupp av kalibrar.

5 gillningar

Precis, en sådan är det som det handlar om. Fin är den iallafall.

1 gillning

Konstaterar att ingen i släkten ville ha farmors gamla gjutjärnsgryta när tillfälle gavs. Däremot skulle nedan saker snabbt hitta en ny tacksam ägare:

• Kvalitetsmöbler som Jetson -fåtölj eller Y -stolar
  • Rimowa aluminium eller Louis Vuitton -väska
  • Klassiska klockmodeller från t.ex Rolex eller Omega

Sådant som kombinerar emotionellt och ekonomiskt värde har sannolikt större chans att överleva.

4 gillningar

Vet inte om man kan köpa nånstans. Men jag har några berendsen hotellhanddukar som jag (råkat) få med mig hem för 15 år sen. Används dagligen fortfarande. Suger upp vatten som inget annat och ser fortfarande nya som ut. Har köpt många andra sedan dess för att ha till stranden osv som alla gått sönder av mycket mindre användning. Kanske ingen som vill ärva gamla handdukar dock.

Har en uppsättning lilla Åland och tillhörande matbord, de hoppas jag dottern vill ärva någon dag. Då de funnits sedan 1940 så gissar jag att de kommer vara i mode även i framtiden någon gång.
Annars försöker jag tänka med det mesta jag köper kommer det här hålla hela mitt liv? Inte många som klarar testet men när man köper omsulningsbara skor blir man lite nöjd över att man har skor i åtminstone 20 år istället för vanliga 2-3 år.

Att hitta något med elektronik som håller till låt oss säga nästa generation har jag lite gett upp på. Bortsett från klockor möjligtvis.

Har någon gryta från Le crueset och en rostfri stekpanna från demeyere som jag räknar med håller åtminstone min livstid där får man se om de ärvs.
Skulle även säga att skottkärran från Hörby bruk och yxan från gränsfors bruk håller förevigt.

Ändå ball farmor.

4 gillningar

Lärde mig efter ca 4 års användning och mycket olja att jag missat den viktigaste detaljen, att den ska vara riktigt het, så het att vattendroppar “pärlar” sig om man droppar i INNAN oljan tillsätts :+1:

Jag har en hel del ärvda (samt givit från äldre levande släktingar som flyttat till mindre) saker hemma. Har en hel del saker som jag älskar (ger mig ett coolt och unikt hem) och som jag tror kommer att överleva även mig:

-möbler designklassiker
-intressant och unik konst (behöver inte vara värdefull)
-dukar och handdukar i linne
-porslin och glas, bestick i silver, designvaser
-mangel
-konstigt nog även kläder av riktigt bra kvalitet (mitt äldsta plagg är från 1910 :joy:)
-väska/portfölj i läder
-smycken
-designlampor
-mattor i ull av hög kvalitet

4 gillningar

Hantlar.
Mina hantlar är ärvda från 1970-talet och håller minst 50 år till.
Tränar armar, rygg (drag från golvet), axlar, vader (stå med hantlar och lyft hälen så du står på framfoten) och lår och bak (knäböj och cettle bell rörelse ) med hantlarna.

Jag har givit bort hantel–set till både dottern och hennes kusin med instruktionen att “om ni du inte slarvar bort några delar så håller de resten av ditt liv”.

Vet man vilka rörelser man ska göra är hantlar ett effektivt, hållbart och billigt alternativ till ett hemmagym.

4 gillningar

Utöver kokkärl och stekpannor i gjutjärn, kolstål och rostfritt stål har jag några verktyg som absolut kommer att kunna ärvas:
Yxa från Gränsfors Bruk
Hultafors bräckjärn
Hultafors slägga

Lite bättre köksknivar lätt hålla mer än en generation.

Av dessa grejer ligger yxan mig varmt om hjärtat. Den kommer något av barnen ha glädje av och troligen ett barnbarn också. Vackert bruksföremål som presterar på toppnivå.

4 gillningar

Vissa smycken, kläder och väskor kan hålla över generationer om det är bra kvalitet från början. Ju mer klassiska modeller, desto bättre - rätt skött kan mormors kappa hålla till barnbarnen. En bra kostym kan dessutom skräddas om så att den blir lite modernare. Vi är inne på fjärde generationen som har burit samma.

Det här med att lämna kläder i arv kommer nog bli svårare för varje generation, då jag känner att det gererellt sätt inte tillverkas kläder som håller de måtten längre.

Kläder innan 60-talet brukar hålla mycket högre kvalité enligt min erfarenhet, även om vissa tillverkare håller hög standard in på 80-talet.

Det går fortfarande att hitta “nya” kläder av relativt bra kvalité utan att vara miljonär, men ofta är det ganska smala områden som t.ex ulltröjor eller vissa funktionskläder.

Jag är tacksam för att jag har en del äldre kläder, några runt 100 år gamla. Samtidigt så blir jag lite sorgsen över att det antagligen inte kommer att gälla för framtida generationer.

2 gillningar

Jag har själv gett upp idén att spara gamla kläder. Det tar helt enkelt för mycket plats och är för mycket krångel med det. De äldre kläder jag har haft har jag sålt eller skänkt bort.

Trådens grundtanke var att tipsa varandra om prylar av olika varumärken som t.ex. går att beställa på Amazon och som kan förväntas hålla länge. Att möbler och föremål från “tiden före internet” som man inte köpt själv kan ärvas i flera generationer är förstås sant men jag vet inte riktigt vilka smarta köp man kan göra med den kunskapen som utgångspunkt.

Det där med Amazon uppfattade jag inte riktigt i trådstarten är jag rädd, men många av de saker som tipsats om i tråden går ju mer eller mindre enkelt att köpa i handeln idag; såväl nyproducerade som begagnade.

Amazon var ett exempel men det var just varumärken som var idén, sådant som står för kvalitet och håller längre än en livstid. Poängen var mer att grejerna är enkelt tillgängliga.

1 gillning

Problemet är väl att det tar ett par decennier att få reda på om nåt är hållbart och då kan man inte veta om märket fortfarande håller den kvaliteten på nya grejer. Och det mesta teknikrelaterat kommer bli aoutdated den dag den kommunikationsmetod eller datatyp som stöds slutar va standard. Har svårt att tro att usbA, bluetootth 5, hdmi och dagens wifi stöds om 30 år.

Ett schak i bra material. Rubiks kub.
Har campingstolar ifrån Helinox som nog kommer stå sig ett bra tag.
Trangiakök.
En ryggsäck från haglöfs som ser ut som ny trotts 20 års användning men vet inget om de nya.

Läser just inläggen om stekpannor med intresse för jag är sjukt less på hållbarheten på teflon. Men med ledvärk i handleder fixar jag inte de tyngre gjutjärnspannorna utan söker lättare men hållbara alternativ…

Den i lätt gjutjärn jag visade på bild är väldigt smidig. Väldigt mycket lättare än en vanlig gjutjärnspanna. Känns ungefär lika tung som de lite bättre/tyngre teflonstekpannorna. Finns säkert i butik att känna på innan köp. Köpte flera stycken på rea på Coop för flera år sedan. Cervera brukar ha de hemma osv.

3 gillningar

Kolstål är betydligt lättare och ungefär samma egenskaper.
Men både kolstål och gjutjärn kräver lite skötsel för att inte bränna fast.

Min erfarenhet av teflon är att de håller ganska bra om man inte kör dem för varmt, låter bli metallredskap och handdiskar dem.
Har en som är runt 10 år nu.

Jag tror de flesta vet vilka prylar man äger som man uppfattar har extraordinär kvalitet.
Elektronik åldras så den går bort automatiskt. Även om själva standarderna skulle finnas kvar har kondensatorer med mera begränsad livslängd.