Jag håller med dig i sak, vi vet ungefär vad som skapar ett bra samhälle och då behövs det du beskriver samt medel för att realisera detta men att mer pengar ger bättre resultat år inte en helt självklar slutsats i alla lägen
Så det är svårt att bedöma om det är bra att bidragen minskar. Det beror väl på främst varför?
Med vänsterblivna menar jag de mest extrema som anser att alla skatter skall höjas mycket och alla bidrag lika mycket. Att inte ha det lika övetallt oavsett är fel.
Att staten betalar för elproduktion när den inte behövs och elpriserna kollapsar kan inte sägas vara bra på något sätt.
Det beror ju inte heller på några enorma överskott av el, flera Gigawatt så det finns jun inget att göra av elen utan omfattande kapitalinvesteringar.
Ränteavdragen har defintivt bidragit till de problem vi ser på bostadsmarknaden men höga priser finns i många länder så även utan avdrag. De skulle absolut börjat sänkas för flera år sedan och kanske kombinerats med sänkt reavinstskatt eller något.
Aldrig sagt något om nekad. Men att man kanske får ha försäkringar och eget sparande för att finansiera det själv. Vill man inte bidra med skattemedel ska man inte ha samma rätt att ta ut dom.
Vi kommer behöva ställa oss frågan iaf snart. För vården börjar bli fruktansvärt dyr
Vilken verklighet lever du i? Är få individer som lever på sjukersättning eller garantipension som ens har praktisk eller ekonomisk möjlighet att teckna en vårdförsäkring, än mindre betala för vården själv.
Jag hoppas verkligen att vård får fortsätta kosta, alternativet är rätt hemskt och omänskligt.
Vad du tycker är orelevant. Vi har inte råd med alla gamlingar och bidrag. Något måste stå tillbaka. Antingen måste unga jobba mer och hårdare för mindre ersättning. Eller så drar vi in på förmåner. Har redan börjat. Billigare tandvård för gamla och sänkt ålder för fritandvård för unga
Jag betalar gärna för att mina nära och kära ska få den vård de behöver, oavsett ålder eller inkomst. Då lever jag med små marginaler jämfört med de flesta. Har förlorat tillräckligt många nära i cancer och annan skit. Som idag går att behandla.
Gissar att den politiker som föreslår åldersgräns och inkomstkrav för möjlighet till vård, blir kortlivad i sin tjänst.
Tidningen Fokus 18 September hade en artikel om detta. Enligt Sveriges kommuner och regioner har inte vårdbehovet ökat nämnvärt per person utan äldre är friska längre idag. Det är de sista åren i livet som belastar vården mest och dessa infaller som tur är senare.
Ni som har äldre föräldrar, far eller morföräldrar kvar i livet krama dem en extra gång och var glada för att vi bor i ett land som anser sig ha råd med en fantastisk vård och hemtjänst de sista åren i livet.
Under vilken period gjordes undersökningen? Har många nära och kära som jobbar i äldrevården och i vården. Ingen av dom ger en speciellt romantisk bild. De står inför stora nedskärningar och bedriver mer eller mindre vanvård. Men visst kan ju vara enskilda fall. Men misstänker att det ser likadant ut i hela landet
Skyller inget på någon. Livet händer och det är inte rättvist i sin natur.
Ekonomiska system är begränsade. Och då många har valt att skaffa få barn finns det helt enkelt inte resurser till allt i framtiden. Något måste stå tillbaka. Jag tror att det kommer leda till att gamla och bidragstagare tvingar sig på unga friska till sådan grad att det flyr landet. Sen kommer människor att samma stråla från olika länder i ett nytt land. Det nya landet kommer att frodas och de gamla att gå under. Bara naturens gång men jag kan ha fel den som lever få se