L förslag: En halv miljon ska vara skattefritt på ISK

och tänk, de fick slösarsvensson att ändra sina vanor. #win

3 gillningar

Jag vill förtydliga att jag tycker det är BRA med hög plastpåseskatt. Gärna en tjuga per plastpåse så förbrukningen minskar. Hade gärna sett liknande punktskatter i andra områden för att styra upp, tex tobak och alkohol. För egen del tog jag med mig egen kasse långt innan ”reformen”, både för miljön och för plånboken.

Även om det är ett fladdrigt parti som ingen idag vill rösta på finns det enstaka ”reformer” från dem historiskt sett som varit bra. Nu får man nog dock ta alla utspelen, inklusive detta om isk, med en nypa salt med tanke på att de ligger på får lågt väljarstöd för att komma in, även med stödröster från samarbetspartierna (Sd, m och KD).

1 gillning

Snart åker väl den här diskussionen över i “slasken”, men jag hoppas personligen på stödröster (eller genuina och äkta) för det behövs en balans till en del annan galenskap på Tidösidan.

3 gillningar

Frågan är väl vilka incitament det finns att stödrösta på L. Deras kompisar i M och SD tävlar ju vem som är störst samtidigt som KD själva riskerar att åka ur. Enda chansen L har att vara kvar är väl om de fokuserar på starka fästen i Sverige och försöker knipa 12% i en valkrets där för att på så sätt ta sig in bakvägen till riksdagen. Tröskeln är troligen för hög för att erhålla stödröster och förlita sig på 4%-spärren. Där får de nog anses rökta.

Men om vi ska titta på ursprungsförslaget att öka grundnivå till 500 000kr, tror jag, som jag skrivit tidigare, att det vore bättre att försöka med en bred uppgörelse så vi slipper allt pillande. Ju mer pillande, desto större sannolikhet att isk ifrågasätts och därmed försvinner på sikt. Bästa vore om man bara ignorerade hela sparformen, det L gör nu är att väcka björnar som sover.

1 gillning

De avskaffade värnskatten 2020 genom att pressa Socialdemokraterna i januariavtalet.

3 gillningar

maxvärde för skattefrihet borde höjas med 7% per år realt. :grin:

KF och ISK var tänkt att vara skatteneutralt jämfört med aktiedepå. Men det visade siv svårt förutse ränteläget. Kanske bättre bara bestämma sig för en viss räntesats i skatt och chill?

Lägre skatter är alltid eftersträvansvärt.

2 gillningar

De ska ju sätta något som 4-5IBB eller dylikt om de är seriösa. Att säga 500.000 är ju bara valfläsk för att de senare ska kunna säga 750.000 om några år. Om man istället sätter en basbeloppsgräns så blir ju allt lite mer förutsägbart, om man nu når en bred majoritet, det kommer man ju aldrig göra..

5 gillningar

Det är ett marketing strategi. De allra flesta förstår 500 000 bättre än 7 × IBB.

1 gillning

Ja exakt valfläsk.

1 gillning

Det bästa vore om skatterna var lika för lån och intäkt av kapital.
Tar man bort avdragen för lån så ska även skatten för lån tas bort.

Så då ska 1/3 av reaskatten plockas bort.

Är det genom isk-förslager de ska skapa nya miljardärer? Vilka fler förslag finns?

Det har nämnts många gånger på forum att Sverige är ett paradis för att bygga upp kapital, eftersom kapitalbeskattningen är mycket lägre än beskattningen på arbetsinkomst och finns inga föemogenhetskatt/arvskatt. Tänk någon som har 1 miljard i ett ISK-konto — personen betalar bara a 0,7–1,0 % i skatt per år. I andra länder skulle man dessutom kunna behöva betala förmögenhetsskatt/arvskatt osv.

Så för att svara på din fråga: antalet miljardärer ökar år för år. Därför är det enda sättet för antalet att fördubblas (det finns ca 550 miljardärer i Sverige idag, så för att nå 1 000) att hålla kapitalskatten låg. Och samtidigt att inte återinföra förmögenhetsskatt eller arvsskatt.

1 gillning

Bara?

Det är 10 miljoner per år.

Det motsvarar vad 119 personer med medianinkomst betalar i årlig inkomstskatt.

3 gillningar

Relativt till hur mycket skatt man skulle behöva betala om förmögenhetsskatt fortfarande fanns. Annars är det så klart mycket pengar, jag håller med. Så L:s förslag är i praktiken att inte röra kapitalskatten och samtidigt inte återinföra förmögenhetsskatten, vilket andra partier pratar om.

1 gillning

Kan ju även jämföra med att ha de på depå och aldrig någonsin betala skatt på hela kapitalet utan bara de delar man behöver för att ha likvider för sitt levende. Om man nu inte belånar portföljen och på så sätt får minus skatt istället :joy:

Glöm inte 30% skatt på utdelningar.

1 gillning

Skulle inte vara illa alls med 500k eller 750k. Dom gör i alla fall något åt isk-skatten.

Finns väl ingen annan parti som vill sänka skatten åt investerare? (eller som främjar idén)

Tidö+Centern

1 gillning

De borde göra si med den här skatten och göra så med det här avdraget och de borde inte va inne och ändra på de här reglerna.

Alla har sin åsikt om vad som är bäst för Sverige och Svenskarna. Hela meningen med demokrati är att vi kan välja vilka som styr och att de vi väljer kan ändra saker till något majoriteten som valde dem vill. Vi kan diskutera vad vi tycker är rätt nivåer på saker. Men att de folkvalda kan ändra saker efter vad deras väljare tycker hoppas jag fortsätter. Gillar man inte vad som händer med just ISK under en viss regering så går det bra att flytta pengarna till en annan kontotyp. Det är inte en skog man planterat.