Lägenhet vs. Indexfond

Missfårstå inte rådet, det måste framgå av BRFens stadgar att uthyrning på lång tid är tillåten.
Oftast står det i stadgarna att uthyrning inte är tillåten eller enbart under en kortare tid, typ 2 år för att prova samboende, jobb, studier på annan ort.

Nja utan en sådan ingång räknas uthyrningen som inneboende vilket gör att du slipper skatt på 30%, så ekonomiskt är det inte optimalt med en sådan ingång. Däremot är det ju trevligt för en själv att han/hon inte kommer och går där du är hela tiden.

1 gillning

Källa på det? Tror inte SKV håller med dig.

Nu formulerade jag mig lite slarvigt. Om du har en inneboende slipper du all skatt medan du behöver betala 30% skatt (utöver de första typ 40k per år om jag inte minns fel) om du hyr ut i andrahand. Var gränsen går mellan att ha en inneboende och att hyra ut i andrahand är inte solklart i praktiken men juridiskt innebär andrahandsuthyrning att hyresgästen kan nyttja bostaden självständigt medan en inneboende inte kan det.

Jag minns inte källan men jag har för mig att jag har läst att ett exempel på vad som kan indikera att hyresgästen kan nyttja bostaden självständigt är om hyresgästen har en egen ingång och det var det jag syftade på. Men det är nog bara en indikation och inte hugget i sten så jag formulerade mig lite slarvigt där som sagt.

1 gillning

Du har rätt om du med inneboende menar typ sambo. Annars har du helt fel.

”Ersättning vid uthyrning av enstaka rum till en inneboende ska beskattas som inkomst av kapital. Skattskyldighet gäller emellertid inte för ersättningar som lämnas till lägenhetsinnehavaren vid ett sammanboende. Med sammanboende menas i det här sammanhanget personer som i allt väsentligt har ett gemensamt hushåll och i övrigt använder hela lägenheten tillsammans”

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/2127.html