Läget i USA och global indexfond

Av urvalet alla som väljer att posta om det, så här får du mitt ytterst intressanta bidrag till det underlaget:

Jag har inte gjort ett skit.

2 gillningar

Inte jag heller, precis som vanligt. :blush:

1 gillning

Tycker avanza zero är en riktigt bra fond

3 gillningar

I trumps ögon gör en lägre dollar allt annat lika att usa export ökar och import minskar vilket i bästa fall ger ett handelsöverskott och lite fler inhemska jobb.

Problemet är förtroendet för dollarn, ökning av penningmängden och statsskulden. Ryker dollarn kommer väldigt mycket annat att ryka.

Trump ser världen som ett nollsummespel. För att vinna nåt måste nån förlora. Finns 3 sätt att minska en statsskuld.

1 höja skatter(finns mycket att beskatta) och dra ner på utgifter(exvis slasha försvarsbudgeten)

2 acceptera klart högre inflation och printa mycket mer pengar och betala av lån

3 ställa in betalningarna av utlandslån. Skrota dollarn och gå över till en digital valuta.

Går ju såklart att kombinera 1 och 2. Tror man sen att ai kommer ge enorma produktivitetsförbättringar för usa kommer det hjälpa till också. Att skrota dollarn är ju väldigt extremt, men trump administrationen är extrem. Suget efter guld hänger nog ihop med nr 2.

1 gillning

Blir ju rätt tråkigt. Matar in pengar pengar varje månad, men det backar hela tiden i SEK. Men nu får man andelar billigt,

Bra fråga. Vatten, mat, el, skog, vissa viktiga metaller exvis borde klara sig hyfsat även vid en armageddon

Fast det fina med metaller är ju att de är. 100% återvinningsbara.

Fonder är en väsentlig sänkning av risken jmf med att äga enskilda aktier. Avanza zero innehåller väldigt bra internationella bolag dock så får man inte så mycket vikt mot branscher som halvledare, ai, rymd, jordbruk, kärnkraft, bioteknik, förnyelsebar energi, och en hel del andra branscher.

Avanza zero är låg risk och en globalfond är ännu lite lägre risk. Båda är dock låg risk.

1 gillning

Va?

Avanza Zero är väl typ 30-40 % Ai och försvar

Atlas Copco = system för att driva datacenter

ABB = system för kraft till datasenter

SAAB = försvar

Investor = ABB, Atlas Copco och SAAB

Sedan har Volvo lite försvar och EQT lite datasenter med.

Tur att jag har de flesta, men du glömde familj, vänner och grannar. :blush:

2 gillningar

Jo jag misstänkte att nog saab var med i avanza zero. Det är bra👍

Dom svenska storbolagen är extremt välskötta och dom är väldigt skickliga på att hitta nya nischer och marknader. Det jag menade är att avanza zero exvis helt saknar några renodlade hård/mjukvaru bolag typ asml, infineon, sap, broadcom, microsoft, google, applied materials, taiwan semi conductor. Investor och eqt äger säkert en del mindre bolag inom it/ai men jag har inte koll på det.

Å andra sidan är det kanske en fördel för avanza zero om ai hypen skulle dyka då Atlas copco och abb inte står och faller med ai utan har mycket annat som genererar intäkter.

Självklart inte, iaf inte för min del. Jag har bara rebalanserat lite i min portfölj då jag har en dålig känsla för USA en tid framöver. Jag tycker iaf att Sverige känns lite tryggare just nu att falla tillbaka på, även om det inte alls är brett. Men kommer fortsätta mitt månadssparande med större delen globalt.

Efter rebalansering hos Avanza ligger jag nu 55% Globalt, 25% Sverige och 20% Tillväxt. Kommer fortfarande vara långsiktig med 10-15 års sparande och månatliga insättningar. Går globalt dåligt kommer jag säkerligen köpa mer där tom. På LYSA ligger jag dock kvar 100% aktier

Jag har varit underviktad USA sedan länge. Mest för att jag tycker riskerna varit för stora att ha så mycket i ett enda land. Så jag har för mig själv en sorts arbiträr gräns på max 50% exponering.

2 gillningar

Okej ja så kan man ju se det också. Får man fråga hur din exponering ligger överlag i portföljen då jag blev lite intresserad nu :blush:

Jag har två huvudsakliga portföljer. Båda med allväderstilt. I den största ligger i alla fall aktie indexexponeringen ungefär

73% global, men med en del tilt mot småbolag och värde.

12% Sverige

15% Emerging markets/Asien.

Men sedan har jag en del i Svenska enskilda aktier som gör att Sverigeexponeringen egentligen är någonstans 30-45%

I den mindre är det

20% Sverige

60% Global

20% EM

Egentligen borde jag nog justera och ändra på vikterna en del. Men orka just nu….

Gillar och har själv Avanza Zero men enda nackdelen som jag ser är köpgränsen på 25k per dag om och när man vill göra större omallokeringar i portföljerna. Händer kanske inte så ofta men ibland.

2 gillningar

Jag blev själv nyfiken på Sparmakarna för snart ett år sedan. De hade (har?) en excel mall där man kan föra in alla sina inkomster/utgifter och få en översikt över sina reala utgifter. Den var smart och jag blev nyfiken på vilka dessa var. Tyvärr märkte jag ganska snabbt att de har en politisk bias, och då slutade jag följa dem. Inte för att jag nödvändigtvis håller med vissa saker, men att jag anser att blandar man in för mycket hjärta och känsla i sina investeringar, så kommer man förlora tyvärr.

Detta du nämner nu känns som att det är mer “jag vill inte stötta Trump” än rationellt tänkande. Jag minns när handelstullarna var på tapeten förra våren och “mannen på gatan” stod i Rapport och skulle sälja av sina amerikanska aktier och fonder. Vad gjorde jag? Väntade någon vecka, sen köpte på mig tech, usa fonder och globalfonder. Såklart även lite europeiska, asiatiska och svenska, men huvuddelen USA och tech. Från maj och framåt gick de upp som en raket!

Summa sumarum, man får tycka vad man vill om Trump och vad som händer i USA. Men då ska man också tänka på att USA är mycket mer än bara Trump och hans administration. Det är lite som att tänka att jag köper ingenting i Europa för jag tycker inte om vad som händer i Ungern. Men som sagt, alla får investera hur de vill :slight_smile:

5 gillningar

Många pratar om att man avviker från strategi då man själv väljer att ev minska i sin globalfond för att satsa mer svenskt eller Europa tex.

Men jag tycker att man faktiskt inte avviker från sin strategi, då man fortsätter med aktiefonder samt att man fortsätter att månadsspara.

Att avvika från strategi i min värld är att ev pausa sitt sparande, minska sitt sparande eller att välja bort aktiefonder helt. Men vi har ju olika syn och tolkningar på saker. :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Det beror ju på vad din strategi är. Om ens strategi inkluderar att vikta om i portföljen baserat på vad som känns som att det kommer att ge bäst avkastning för tillfället, då avviker man ju inte från sin strategi genom att göra just det. Om ens strategi är att hålla fasta allokeringar oavsett vad som händer, eller om man har en regelstyrd strategi som allokerar om baserat på olika mätvärden, då vore det en avvikelse att vikta om baserat på magkänsla.

6 gillningar

Jag tänker att de får göra precis vad de vill men att det är synd att massa småsparare kommer att ta ogenomtänkta beslut för att de följer den här typen av finfluencers.

Det finns ett stort värde i att vara konsekvent i vad man signalerar när det gäller sparande eftersom småsparare redan är tillräckligt veliga som de är.

5 gillningar