Media tjatar väldigt mycket om räntan i Sverige och rubrikerna är ibland domedagslika, ungefär som att jorden går under om den inte sänks och varenda litet ord från riksbanken elled FED vägs och analyseras. Jag tycker mig inte alls se denna typ av fokus i andra länder när jag läser nyheter från t ex USA eller Storbrittanien.
En ränta ska aldrig vara drivmedlet i en ekonomi, snarare ett slags smörjmedel. För mig som företagare spelar det inte särskilt stor roll om räntan är 1, 2 eller 3% om jag t ex ska välja att göra någon form av investering eller anställa någon. Personligen är det mycket viktigare med regler kring anställningsformer, avskrivningsregler, försäkringsvillkor och annat rent företagsmässigt.
Riktig tillväxt sker genom deflation som i sin tur sker genom innovation och företagande och framförallt internationell handel.
Att sänka räntor och skapa pengar genom lån och sedan använda dessa pengar för att köpa befintliga saker (bostäder eller redan emiterrade aktier) skapar ju inget värde. Fokus borde ju istället vara på att skapa nya bostäder och företag etc.
Ekonomi handlar ju om att pengar byter händer med varandra genom förädling inte genom av att någon betalar mer för samma produkter fast med lägre värderade pengar (lånade pengar).
Ett argument är ju att låga räntor ger ökat konsumtionsutrymme vilket driver ekonomin, samtidigt skadar det ju istället i Sveriges fall den inhemska valutan och importen blir istället dyrare.
Vad säger ni andra, är det för stort fokus på räntan i Sverige?
När räntan varierar med hundratals procent på kort tid är det klart att den får en stor inverkan på ekonomin. Med ett stabilare ränteläge skulle det nog inte snackas så mycket om räntan.
På några få år har boräntorna ökat med en faktor på hundratals procent. Dessförinnan hade de sjunkit med ungefär lika mycket på ett årtionde. Klart att en svensk vars räntekostnad gått upp en faktor 300% sedan han tog lånet för några år sedan lägger mer fokus på räntan än låt säga en amerikan som bundit bolånet på 5% över 30 år.
Man får väll skylla sig själv om man har överbelånat sig och inte prutat på priset när man köpte lägenhet eller hus? Varför ska jag som inte har lånat bli drabbad av låg sparränta och hög inflation? I Turkiet är räntan 50% och i Ungern 7% och där gnäller man inte. Människor måste börja ta ansvar för sin ekonomi tycker jag.
Jag tycker att du tänker helt rätt. Men räntan är enkel och tydlig. Företagandets villkor är komplicerat och fullt av detaljer.
För media och politiker är det enklare att prata ränta. Då slipper man dessutom ta fram komplicerad skattepolitik utan kan få det att framstå som att räntan är det enda som spelar roll.
Oj, är du min siamesiska tvilling? Jag håller med dig helt.
Jag tror att det största problemet är att journalisterna på Södermalm är sjukt överbelånade. Likaså är en stor del av överklassen.
Det var inte länge sedan som journalisterna på Södermalm självsäkert sade att reporäntan aldrig någonsin kommer gå över två procent. Det kommer aldrig att ske. Hur de tänkte, det har jag inte någon aning om. Jag dissade dem då och jag njuter verkligen nu. Jag hoppas verkligen att de tvingas sälja sina lägenheter till flera miljoners förlust.
Är man korkad, så får man ta smällen.
Om riksbankerna trycker enorma mängder pengar samtidigt som räntan är sjukt låg, vad händer då?
De som har läst grundkursen i nationalekonomi vet vad som händer. Men, men. Det är helt rätt åt journalisterna på Södermalm. De förtjänar det. Jag njuter av varenda minut.
Du menar att man inte pratar någonting om svenska villkor och innovation? Det är klart om jag hör talas om ett land som typ bara pratar om en gud (räntan) och inget annat skulle jag inte ha mycket tilltro till det landet.
Säg det till hantverkarna att styrräntan inte spelar roll. Byggbranschen har ju tvärnitat pga brist på tillgång av billiga krediter. Då drar man ned på byggtakten och hantverkarna blir arbetslösa.
Deflation stryper ju ekonomin. Om du vet värdet på dina pengar ökar. Att du får 2 tomater för 100 kr idag, om 1 månad så får du 4 tomater. Då är man ju dum om man inte håller i pengarna.
En måttlig deflation är i praktiken inget problem. Om du behöver en TV idag och den kostar 5000 och du vet att den kostar 4900 kr om ett år lär du förmodligen köpa den ändå.
Ska byggbranschen vara nya kulturarbetarna som kräver skattepengar för att arbeta? De måste såklart anpassa sig efter vad folk efterfrågar precis som i alla andra branscher.
Bygg mindre, bygg billigare, bygg med råa väggar och låt den som flyttar in sätta ytskikt i egen takt.
Att subventionera en så stor sektor som bygg med låga räntor och ge resten av befolkningen straff genom hög inflation och en indirekt lönesänkning av deras arbete tycker jag bäddar för att högutbildade flyttar utomlands och kompetens lämnar landet.
Inflationen kan avskaffas med mjukvara. Säkrast är nog att göra det gradvis eftersom det är en stor intellektuell utmaning för många människor.
Inflationsprognosen för Bitcoin är:
2024: 0,9%
2028: 0,45%
2032: 0,2%
Nya bitcoins skapas var 10:e minut som en belöning för att säkra upp nätverket. Riksbanker och politiker kan också skapa nya bitcoins. På samma sätt som alla andra, inte på något annat sätt.
Det har ju inte kommat någon subvention så därför byggs det inte. Behovet finns ju kvar. Den osynliga handen funkar inte. Byggbranschen styrs av en mängd regler som fördyrar. Finns det inga köpare så man ju inte dum att man inte går och gör något annat. Se på varvsindustrin och hade det inte varit för svenska staten så hade vi ju inte haft Kockums kvar och A26 blivit lagd i malpåse. De högutbildade har ju inte flyttat trots öppna gränser i EU därför att det finns ett mervärde att bo i Sverige trots höga skatter och inflation där SEK sjunker. Jag säger inte att jag gillar inflation, men nästa generation kommer ha ännu svårare att få tag på bostäder.
Jag tänker precis som dig dvs att företagare har ett helt annat fokus. En bra skola (välutbildad personal), bra vård (trygg personal), förutsägbara regler och gärna blocköverskridande konsensus kring dessa ger stabilitet som möjliggör effektivisering av verksamheten.
Styrränta, kommunalskatter, ränteavdrag mm fungerar mer som clickrubriker men verkar tyvärr även påverka våra politiker som då tar hänsyn till detta i sina utspel till väljarna.
Byggbranschen är ju extremt subventionerad på privatmarknaden med diverse bidrag som ROT och miljöbidrag. Det som gör att det inte byggs är att det tar för lång tid att planlägga ny mark och att det idag finns för lite byggbart = höga markpriser. Jag tror tyvärr inte detta är enkelt ordnat utan kräver nog ett gigantiskt blocköverskridande reformpaket. Skulle inte förvåna mig om mycket av dessa regler dessutom sätts på EU-nivå.
I mitt tycke har också entreprenörer i Sverige för stor tilltro till att pressa inköpspriser istället för att jobba med effektiva organisationer vilket jag tror driver upp totalkostnaden.
Fast byggbranschen fungerar annorlunda än andra branscher då man inte kan flytta på den på samma vis. Det handlar ju om att bygga där folk vill att det byggs och kan betala för det dvs. det skulle teoretiskt vara lukrativt för en kinesisk byggfirma att bygga i Sverige kontra i Kina.
Det handlar ju snarare om att ta bort subventioner, självklart äter inte barnet sallad om det lär sig att det går att vägra att äta och sedan få en godis.
Man kan inte sikta på att ha lägre ränta än alla jämförbara länder och få en skenande inflation för att man ska subventionera en marknad som uppenbart inte är effektiv.
Inte alls konstigt. Den Europeiska centralbanken hade som lägst 0 procent i styrränta. Sverige hade minusränta i fem (!) år. Detta gjorde bland annat att bopriserna steg kraftigt.
Tacka sjutton för att det blir konvultioner på lånemarknaden när räntan kommer tillbaka till normal nivå. Länder med euro samt dollarn har inte av naturliga skäl fått samma problem.
Fast det är just det jag menar. Räntan blir bara ett svepskäl för att bedriva vettig politik när det kommer till företagande.
Fundera på vad som är best, att din räntekostnad sjunkar med 1000 kr per månad eller din inkomst från arbete ökar med 1000 kr. Jag tror de flesta är eniga om att det senare är bättre. Om din arbetsinkomst ökar beror det teoretiskt på att din produktion ökar medan om din räntekostnad sänks späder det bara ut värdet av det du tjänar på en aggregerad nivå.
Att likt media basunera ut massa artiklar om att sänka ränta tror jag är skadligt för landet, istället behöver man uppmuntra företagande och effektiviseringar.
Att man hade minusränta är ju dock mer en sensationsrubrik för i praktiken behövde du såklart ändå betala för att låna pengar och detta var även under en väldigt kort period om man ser över helhetstiden som en människa har lån.