Lägsta pensionsålder höjs snart från 62 till 63 år

Rädda sig den som räddas kan. Spara och räkna att ditt egna sparande ska kunna stå för 100% av din försörjning. När vi blir gamla har systemet hunnit försämras så att inget är kvar. För att utjämna olikheten så kommer man säkerligen hitta på ett sätt att räkna av både tillgångar och privat pension före den allmänna pensionen betalas ut:

“Men du har ju 3 000 000 på ett ISK, ta det först innan du får pension”
“Du får ju redan ut 30k/månad i tjänstepension, då behöver du inte allmän pension, tänk på de som inte jobbat! De måste få garantipension på 30k/månad men du klarar dig ju själv”

Min spaning är att man kommer införa någon form av minimumpension. Alla som får ut under den höjs upp till miniminivån via olika garantier / allmän pension. Men också tvärt om, alla som får ut över denna nivå räknar man först av detta innan den allmänna pensionen delas ut. Har du 0 i intjänad pension får du minimum. Får du ut 10k dras detta av, och du får mellanskillnaden. Får du ut genom eget sparande mer än minimum så får du 0 i allmän pension och som ett extra tack för din trogna samhällstjänst klassas du som Lyxpensionär™ och får betala förmögenhetsskatt tills ditt kapital inte räcker till och ge dig mer än någon annan.

Så rättvist och jämlikt det kan bli. Alla får lika mycket!

Obs: ovan är skrivet med viss nivå av sarkasm. Även med en insikt att det bara är en dystopisk gissning, men jag gissar ändå att det är åt det hållet vi är på väg. Frågan är bara när galenskapen stoppas.

Jag kan även rekommendera denna tråd på ämnet:

4 gillningar